De vervelende kanten van hard water ervaren we dagelijks: lelijke kalkaanslag in de badkamer en de keuken, een lekkende kraan. Maar we zien ook veel niet. Kalk die zich vastzet in leidingen en op verwarmingselementen. Daar hangt een (hoog) prijskaartje aan. Met een waterontharder in huis begint meteen het besparen.
Als de ergernis over en de gevolgen van hard water zo groot zijn, is het dan geen taak van de waterleidingmaatschappijen om het water te verzachten? “Dat gebeurt ook wel,” zegt Ton Boshuis, directeur van Boshuis, producent en leverancier van waterontharders, “maar de hardheid blijft in ons land enorm variëren. Zestig tot zeventig procent van ons water komt uit de bodem, dat is verzadigd met alles wat in die grond: mineralen, maar dus ook calcium. Als je op de Veluwe water uit de zandgrond pompt, zul je nauwelijks kalk aantreffen. Maar in Nederland pompen we toch voornamelijk water op uit een zware bodem, veel kleigrond, en dan haal je dus met het water veel kalk naar boven.” Water dat deels is verzacht, zegt Boshuis, is meestal nog steeds hard water; hard genoeg om voor de consument vervelend te zijn.
Financiële consequenties
De vervelende kanten van hard water kennen we allemaal en die gaan verder dan ‘de minder lekkere smaak’ die veel mensen ervaren. Denk aan de mooie nieuwe badkamer waarvan de tegels, de glazen douchedeur en de chromen kranen glimmen als spiegels. Kalkaanslag is daarin de onverbiddelijke spelbreker. Binnen de kortste keren staan we te boenen met soms agressieve schoonmaakmiddelen. “En dat is dan alleen nog maar wat je ziet,” zegt Boshuis. “Er is ook nog een onzichtbare kant. Kalk zet zich vast in je leidingen, in de ketel, in kranen die steeds moeizamer opengaan en gaan lekken, in je wasmachine. Bij een verwarmingselement werkt een kalklaag bovendien isolerend. Dat betekent dat ie langer aan het opwarmen is, voordat hij op temperatuur is. Niet goed voor het milieu én je energierekening gaat onnodig omhoog.” Waarmee Boshuis een belangrijk punt aansnijdt: de gevolgen van hard water hebben financiële consequenties. En die zijn vaak groter dan we denken.
Direct besparen
Met een waterontkalker in huis begint direct het besparen. Bijvoorbeeld op schoonmaakmiddelen, maar ook op, verrassend, doucheschuim en shampoo. Boshuis: “De kalk in hard water breekt zeep af. Met ontkalkt water heb je minder nodig voor hetzelfde resultaat.” Het is een klein voorbeeld in een oplopende reeks van besparingen. “Met de waterkoker gaan we al een stapje verder,” zegt Boshuis. “We weten eigenlijk niet beter dan dat die dingen na drie of vier jaar zo verkalkt zijn dat het tijd wordt voor een nieuwe. Die zijn er al voor een paar tientjes. Maar werkelijk kostbaar gaat het worden met die populaire Quookers, kranen waar kokend water uit komt. Dat zijn apparaten van vijftienhonderd euro of meer. Heb je geen waterontharder, dan zijn ze na drie jaar volledig verkalkt. Stoomovens, zelfde verhaal. En om terug te komen op die badkamer: veel mensen overwegen na gemiddeld tien jaar een nieuwe aan te schaffen, want ‘het ziet er niet meer uit’. Geloof me maar, als je tien jaar met ontkalkt water hebt gedoucht, ben je veel minder snel geneigd om iets nieuws aan te schaffen.”
Waterontkalker verdient zichzelf terug
Een waterontharder is dus een systeem dat zichzelf terugverdient, dat blijkt ook uit eigen onderzoek van de Consumentenbond. Boshuis levert ontharders al bijna twintig jaar in soorten en maten. In 2003 was het bedrijf de eerste die de particuliere markt bediende. “Vanaf 2013 begonnen we meer en meer zelf te ontwikkelen,” zegt Boshuis. “We hechten aan 100% Nederlands fabricaat en we bezuinigen niet op kwaliteit.” Innovatie is een sleutelbegrip. “We zijn continu bezig onze ontharders te verbeteren. Steeds zuiniger maken, en nóg een tikje milieuvriendelijker.” En compacter. Boshuis herinnert zich de grote systemen uit de begintijd van zijn bedrijf. De nieuwe apparaten zijn bescheiden en passen meestal in de meterkast, de plek waar in nieuwbouwwoningen ook de watermeter zit. Boshuis: “Vlakbij de watermeter, daar moet een ontharder op de leiding worden aangesloten. We hebben nu een modulair systeem ontwikkeld dat stapelbaar is en dat in bijna elke meterkast te plaatsen is.”
‘We zijn er echt voor klant’
De voortdurende drang naar innovatie en het streven naar de beste kwaliteit maken van Boshuis een populaire consumentenkeuze. Daarnaast noemen klanten vooral de persoonlijke betrokkenheid als onderscheidende marktfactor. “We zijn een familiebedrijf,” zegt Boshuis. “We zijn er echt voor de klant. Die geven we standaard twintig jaar garantie, waar de concurrentie het met vijftien jaar of minder doet. Tevreden klanten brengen nieuwe klanten binnen, dat is ons uitgangspunt. En dat werpt zijn vruchten af: de meeste verkoop geschiedt op referentie. Eerlijk advies, goedwerkende producten, lange garantie, daarvoor moet je toch echt bij ons zijn.”
Boshuis: specialist in waterbehandeling
Boshuis is een echte specialist in waterbehandeling die levert aan zowel particulieren als aan bedrijven, in heel Nederland en vlak over de grens. Naast waterontharders levert het familiebedrijf inmiddels ook Healthy waterfilters, drukverhogers, watercoolers en Quookers. Daarnaast verzorgt Boshuis al jaren zogenaamde Reverse Osmose-installaties, grondwaterpompen en complete ontijzeringsinstallaties voor veehouderijen en de industrie. Voor dealers en businesspartners geldt Boshuis als een van de meest betrouwbare en vooraanstaande handelspartijen.
Voor meer informatie over de mogelijkheden bezoek de website