Iedereen altijd en overal zijn eigen, persoonlijke werkplek dat is de toekomst. Maar hoe hou je dat veilig? Dat is precies de gedachte waarmee Lemontree – Masters in ICT uit Alphen aan de Rijn in 2015 mee aan de slag is gegaan. Lemontree had in de jaren ervoor al ervaring opgedaan met de Online Werkplek en zag daarbij dat de werkplek de mogelijkheden bood om altijd en overal vanaf ieder device te kunnen werken, maar dat de beveiliging daarbij geen vast en volledig deel uitmaakte van de eisen en wensen voor diezelfde werkplek.
“Onze klanten zijn, over het algemeen, geen beveiligingsexpert op het gebied van IT dus moesten wij zorgen dat er een werkplek van de toekomst kwam waarin informatiebeveiliging op alle technische aspecten ‘by design’ was ingevuld.” Aldus Chris Ketting, CTO van Lemontree.
Lemontree is daarbij uitgegaan van de risico’s die spelen bij het gebruik van een online werkplek die overal te benaderen is met de gebruikerservaring als uitgangspunt, in plaats van een benadering waarbij de onderdelen van de technische oplossing als uitgangspunt zijn genomen. Op elk van die risico’s is vervolgens gekeken hoe dat risico het beste afgedekt kon worden door technische maatregelen, variërend van anti-malware en backup tot mobile device management en het gecontroleerd bijwerken van de patches van de computers, waarbij de gebruiker er zo min mogelijk hinder van ondervindt.
Die aanpak is absoluut noodzakelijk omdat het apparaat waar de online werkplek gebruikt wordt, ook de plek wordt waar alle bedrijfsinformatie en toegang tot bedrijfsapplicaties samen komen. Er is geen bedrijf dat wil dat er vanaf een onveilige werkplek gewerkt wordt met het risico dat vertrouwelijke of persoonlijke gegevens in verkeerde handen komen.
Sinds 2015 heeft Lemontree al een groot aantal bedrijven voorzien van OneDesk Mobile, zoals Lemontree de op Microsoft 365 gebaseerde webwerkplek of portal zelf heeft genoemd. Vanwege de eenvoud van de werkplek en het gemak waarmee deze ingericht en beheerd kan worden vult de werkplek vaak ook de rol van Intranet in. Hiermee vormt OneDesk Mobile echt het startpunt voor alle documenten, informatie en applicaties die relevant zijn voor de betreffende medewerker.
Het andere belangrijke uitgangspunt van OneDesk Mobile is dat het voor de medewerker vooral eenvoudig moet zijn om te vinden en te gebruiken wat hij nodig heeft voor zijn werk en om eenvoudig met collega’s samen te werken. Dat kan door samen te werken in en aan documenten, gezamenlijke videocalls en teamsites, een social platform en communicatie toegespitst rondom groepen en teams. Dat natuurlijk naast alle zaken die puur persoonsgebonden zijn, zoals eigen e-mail en documentopslag.
Waar OneDesk Mobile bijzonder in is, is de eenvoud en het overzicht waarmee aan de medewerker de verschillende applicaties aangeboden krijgt. Dat hoeft overigens geen cloud- of webapplicatie te zijn. OneDesk Mobile maakt ook het inloggen in die applicaties eenvoudig zonder de inloggegevens te hoeven onthouden. Dat voorkomt dat medewerkers wachtwoorden vergeten, wachtwoorden ergens opschrijven of in de browser opslaan omdat ze bang zijn om ze te vergeten.
Het is overigens niet altijd zomaar even gedaan zo’n nieuwe webwerkplek. Lemontree kijkt altijd eerst goed waar haar klanten staan op het gebied van IT voordat we een dergelijke stap zetten. “Dat is waar je met meer dan 20-jaar ervaring als IT Managed Service Provider het verschil maakt” zegt Tony Johnson, Directeur. “Lemontree kiest in dit soort projecten altijd voor de beste uitkomst voor de klant. Wij geloven er niet in dat je iets op basis van een verkeerde uitgangspositie kunt neerzetten en dan nog steeds een tevreden klant kunt realiseren. En de klant tevreden maken en houden, staat bij ons altijd op nummer 1”
Niet alleen hoe de IT er voorstaat is dan belangrijk, maar ook hoe de organisatie tegen IT aankijkt en hoe IT-vaardig zij zijn. Voor een succesvol IT-project moeten de medewerkers die met de oplossing gaan werken, snappen hoe en waarom iets werkt en voldoende tijd krijgen om de verandering eigen te maken. Iedere organisatie is daarin anders en vraagt een andere aanpak om de nieuwe IT-oplossing onderdeel te maken van het dagelijks werk. Bij de uitrol van een dergelijk traject versterken wij dan in ieder geval tijdelijk de interne helpdesk of is onze eigen servicedesk beschikbaar bij vragen en problemen. Daar maakt Lemontree het echte verschil met andere IT-partijen: communicatief vaardige IT-ers met gedegen kennis wiens enige doel is om iedere individuele klant een goede oplossing te bieden en tevreden te laten werken. De klanttevredenheid is dan ook al sinds de start van de meting in 2015 met een 9,4 gemiddeld per jaar ontzettend hoog.
Meer weten over de Lemontree werkplek van de toekomst en onze ongeëvenaarde dienstverlening bezoek onze website