• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
woensdag 25 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Keuze voor fossiele leaseauto gaat fors duurder uitpakken

Algemeen
24 jun 2025
2 min. leestijd

Als uitkomst van het voorjaarsoverleg heeft het kabinet aangekondigd met een hervorming van de autobelasting te komen. ‘Daar zitten bijzondere dingen bij waar wij als Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) wel iets van vinden,’ zegt VZR-directeur Anton Pluim met werkgevers gevoel voor understatement.

‘De nieuwe autobelasting, boven op de bijtelling, is niet uit te leggen’

Lees ook

Echte Diversiteit Bevorderen door Inclusie

Zelfs de traplift is anno 2022 slim én sexy

Kabinet Schoof komt met een pseudo- eindheffing in de loonbelasting, als een werkgever een fossiele of niet volledig elektrische leaseauto verstrekt. ‘Wat er gebeurt, is dat er een extra belasting van 52% over de cataloguswaarde wordt ingevoerd bij een auto van de zaak die ook privé wordt gebruikt. Dat is een nieuw soort strafbelasting, naast en dus boven op de bijtelling, waarmee het kabinet de aanschaf van elektrische zakenauto’s wil versnellen. In plaats van elektrisch fiscaal belonen wordt het nu straffen. Het is een straf voor de werkgever, een enorme boete, waar de werknemer alleen in theorie niet mee krijgt te maken.’ Het is een bijzondere breuk in het beleid, stelt Pluim. ‘De korting op de bijtelling heeft altijd goed gewerkt. Wat wij bepleiten is de korting te verlengen. Nu maak je een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde tot speelbal van het klimaatbeleid. Wij geloven veel meer in het stimuleren.’ Hij wijst ook op de neveneffecten van de maatregel. ‘Het is een maatregel waar naar ons idee onvoldoende over is nagedacht. Ten eerste heb je te maken met de lopende leasecontracten van mensen die bewust gekozen hebben voor 22% bijtelling voor een brandstofmotor. Wij vinden het niet eerlijk om tijdens de wedstrijd de spelregels te veranderen. Daar zal sowieso een uitzondering voor moeten komen.’ Een tweedeneveneffect is het feit dat een privélaadpaal niet vanzelfsprekend is en EV-auto’s gemiddeld gezien een hogere catalogusprijs hebben. ‘Weverwachten dat veel mensen ervoor zullen kiezen om voor het privégebruik een eigen auto aan te schaffen. Dat zal in de meeste gevallen dan een oudere, CO2-uitstotende auto zijn, waardoor de milieuwinst in één keer tenietgedaan wordt. Bovendien is het niet uit te leggen dat schone hybriden die kort geleden nog fiscaal gestimuleerd werden nu ineens bestraft worden. Daarom zijn we een petitie gestart tegen de plannen.’

Flexibele leasecontracten
In de autoregeling, waarin de afspraken tussen de werkgever en berijder zijn vastgelegd, staat steeds vaker een afkoopsom als de berijder uit dienst gaat. ‘Veel werkgevers vervullen hun rol vanuit goed werkgeverschap niet goed, door de afkoopsom van de leasemaatschappij volledig op het bord van de werknemer te schuiven. Dat vinden we niet goed en hebben we in enkele gevallen zelfs tot aan de rechter aangevochten.’ VZR heeft met experts uit de leasebranche een contraberekening ontwikkeld, waarbij de afkoopsom op basis van de resterende looptijd van het leasecontract en autokeuze boven de functienorm wordt bepaald. ‘Dat een leaseauto anders moet worden ingezet, is primair een werkgeversprobleem. Het is prima dat je daarover iets wilt opnemen, maar dan wel in alle de realiteit. We zien regelmatig bedragen langskomen die zes keer zo hoog zijn dan onze contraberekening. Dan leg je het ondernemersrisico bij de werknemer neer.’ Steeds vaker worden werknemers verplicht in een (duurdere) elektrische leaseauto te rijden, ziet VZR. ‘Dat is een prima zaak, maar het mag niet zo zijn dat dit tot een nog hogere afkoopsom leidt en zo jouw probleem bij de werknemer legt.’

Eigen mobiliteitskeuze

VZR houdt jaarlijks een groot onderzoek onder zakelijke rijders. Een van de vragen betreft het mobiliteitsbudget, dat een werknemer in staat stelt zijn of haar eigen mobiliteitskeuze te maken bij zakelijke reizen. Zo’n 29% van de zakelijke rijders heeft de mogelijkheid hiervoor te kiezen, maar slechts 2% gebruikt het daadwerkelijk. Er zijn verschillende oorzaken waarom het niet aantrekkelijk genoeg is, vertelt Pluim. ‘Als je voor een mobiliteitsbudget kiest, betaal je loonbelasting over dat budget. Afhankelijk van jouw IB-schijf kan dat oplopen tot 49,5 %. Wij geloven in de vrije keuze. Als je de flexibiliteit van het mobiliteitsbudget groter maakt, ben ik er van overtuigd dat er meer mensen voor gaan kiezen, Maar het is nu financieel onaantrekkelijk, doordat je eerst over het volledige budget loonbelasting betaalt.’

Gerelateerde artikelen

ABB en Kevlinx Data Centers bouwen samen aan digitale zekerheid: Innovatieve UPS-technologie als fundament voor het datacenter van de toekomst
Algemeen

ABB en Kevlinx Data Centers bouwen samen aan digitale zekerheid: Innovatieve UPS-technologie als fundament voor het datacenter van de toekomst

25 juni 2025
Cannock brengt frisse wind in creditmanagement Grip, vooruitgang en positieve flow
Algemeen

Cannock brengt frisse wind in creditmanagement Grip, vooruitgang en positieve flow

24 juni 2025
Slimme samenwerking bij Brightlands: AI en data verbeteren gezondheidszorg
Algemeen

Slimme samenwerking bij Brightlands: AI en data verbeteren gezondheidszorg

24 juni 2025
Waarom kunststof kozijnen perfect passen in de circulaire bouweconomie
Algemeen

Waarom kunststof kozijnen perfect passen in de circulaire bouweconomie

24 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025
Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}