• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 26 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Eén werkvloer, vier generaties: tijd voor een nieuwe hospitality-mindset

AlgemeenBranded Content
25 jun 2025
3 min. leestijd

De werkvloer verandert door de komst van een nieuwe generatie medewerkers, waardoor er nu vier generaties op de werkvloer actief zijn. Dat vraagt om een andere hospitality-mindset. De uitdaging daarin is ‘om voor iedereen, voor álle generaties, alle mogelijkheden open te houden.’

Hoe maak je de werkvloer aantrekkelijk voor een nieuwe generatie medewerkers? Hoe bind je de veelbesproken Generatie Z aan je bedrijf en andere medewerkers? De hoeveelheid adviezen daarover is overweldigend. En toch lijkt er iets te schuren. ‘Ja, de werkvloer verandert,’ zegt Petra de West, Business Unit Directeur bij HEYDAY Hospitality. ‘De jonge generatie heeft andere verwachtingen van werkplezier, de werk-privébalans en hospitality. Gen Z-collega’s hebben elk hun eigen voorkeuren, wensen en behoeften voor de werkomgeving, denk bijvoorbeeld aan de vrijheid om te werken waar en wanneer je wilt.’ Tegelijkertijd, waarschuwt De West, moeten we niet uit het oog verliezen dat deze generatie sámenwerkt met drie andere generaties: ‘Dat is één werkvloer met vier generaties – allemaal met andere behoeften.’ In conceptontwikkeling, vertelt De West, wordt vaak gewerkt met persona’s om inzicht te krijgen in gebruikers: ‘Maar één persona volstaat niet meer. Je moet elk persona door de ogen van vier generaties bekijken. Wat de één prettig vindt, kan de ander juist uitsluiten. Daar moet je rekening mee houden bij je hospitality-mindset. Niet alleen bij de facilitaire processen die je inricht op het gebied van bijvoorbeeld ontvangst, catering en beveiliging, maar ook bij HR- processen, denk aan sollicitaties of onboarding. Er is geen blauwdruk voor, het is maatwerk en stereotypering helpt daar niet bij. Immers, niet elke Gen Z’er wil digitaal solliciteren en niet elke babyboomer houdt vast aan persoonlijk contact. Het draait om het herkennen van behoeften op individueel niveau, met generaties als richtingaanwijzers en niet als vaststaande hokjes.’

Onbevangen blik

HEYDAY Hospitality is al ruim 20 jaar specialist op het gebied van ontvangst, receptiedienstverlening en gastbeleving. ‘Het is,’ zegt De West, ‘onze missie om het belang van gastvrijheid binnen de zakelijke dienstverlening op de kaart te zetten én tot leven te brengen in elke fase van de guest journey.’ De onbevangenblik van een externe specialist binnen organisaties noemt ze cruciaal: ‘Het eerste wat we doen is luisteren, goed luisteren. Naar de opdrachtgever, maar ook naar de medewerkers en bezoekers. Zo breng je onderliggende behoeften in kaart.’ Over die aanpak heeft De West talrijke voorbeelden uit de praktijk. Ze vertelt over een recente opdrachtgever die de toegang tot de parkeergarage voor de bezoekende partij wilde vereenvoudigen met QR-codes. ‘Even scannen en binnen. Voor de bezoeker een prettige ervaring, toch? Nou nee, want niet iedereen heeft een mobiele telefoon. En wat als je telefoon nou net leeg is? Of als de app waarmee je de QR-code scant niet werkt? Dan voel je je niet gastvrij ontvangen. Met een hybride gastvrijheidsconcept sluit je mensen niet uit en bied je iedereen een goede ervaring. Dus een ontvangst met keuze tussen digitaal en persoonlijk contact tot kleine gebaren zoals een warme jas of een flesje water voor onderweg – dat zijn de details waarin hospitality voelbaar wordt, voor iedere generatie.’ Het zijn, zegt De West, details in een groter geheel: ‘Een hospitality-concept is natuurlijk meer dan een vriendelijk welkom. Het is het geheel van processen, mensen en omgevingselementen dat bepaalt hoe welkom, geholpen en gezien iemand zich voelt – van de eerste indruk bij binnenkomst tot de manier waarop je digitaal communiceert.’

Oprechte aandacht

De West: ‘Mooi voorbeeld is ook de sollicitatieprocedure. Je ziet nu vaak dat bedrijven het eerste gesprek online willen voeren. Dat is geen issue voor gen-Z, die is eraan gewend om zich digitaal te presenteren. Althans, dat is de aanname. Maar ook hier sluit je dan mensen uit, sollicitanten voor wie een persoonlijk gesprek de prettigste setting is en die zich ongemakkelijk voelen voor een beeldscherm en een camera. En dat zijn niet per se de ouderen.’ Dit is beslist geen pleidooi om het dan maar niet te doen, benadrukt De West, maar wel om voor iedereen, voor alle generaties, alle mogelijkheden open te houden. ‘Gelukkig zijn er ook waarden die generaties overstijgen: oprechte aandacht, een gedeeld doel en waardering voor iemands talent. Dáár zit de kern van verbindende hospitality – en dat begint bij menselijkheid, niet bij technologie. En dat is wat we met HEYDAY Hospitality bij elk bedrijf en organisatie tot stand willen brengen.’

Klik hier voor meer informatie

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025
Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}