• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 26 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Inzetten op vitaliteitsbeleid is een strategische keuze is die loont

Algemeen
25 jun 2025
2 min. leestijd

Werkstress is al jaren een van de grootste veroorzakers van ziekteverzuim in Nederland. Vitaliteitsbeleid is daarom geen bijzaak, maar voor elk bedrijf een strategische keuze die loont. Praktische oplossingen zoals stoelmassages winnen terrein.

Het verzuim door stressklachten steeg de afgelopen vijf jaar maar liefst met 30%

Vaak is het nog een ondergeschoven kindje, maar niettemin zetten steeds meer bedrijven en organisaties in op een serieus vitaliteitsbeleid. Het is een strategische keuze die loont. En een stap die steeds noodzakelijker wordt. Het verzuim door stressklachten steeg de afgelopen vijf jaar maar liefst met 30% (cijfers: ArboNed en HumanCapitalCare). Stressgerelateerd verzuim raakt steeds meer mensen en de verzuimduur, met een gemiddelde van 245 dagen, kan oplopen tot meer dan 300 dagen. De financiële schade voor werkgevers loopt ook op: tot miljarden per jaar aan verzuim- en vervangingskosten en verminderde productiviteit. Vitaliteitsbeheer is hierin geen snelle oplossing, maar wel een duurzame investering in de gezondheid van het personeel. Gezonde en energieke medewerkers presteren beter. Ze dragen bij aan een positieve werksfeer en zijn minder vaak ziek. Bedrijven die daarop inzetten, investeren zo ook in hun eigen succes en duurzaamheid.

Beter omgaan met stress 
Toch is vitaliteit méér dan louter ‘niet ziek’ zijn. Vitale medewerkers hebben meer veerkracht, ze kunnen beter omgaan met stress en tonen meer betrokkenheid bij hun werk. Ze staan positiever in het leven en functioneren effectiever in teamverband. Daarom is vitaliteit ook zo nauw verbonden met werkplezier. Werknemers die zich goed voelen, komen niet alleen tot betere prestaties, ze blijven ook langer gemotiveerd. Een vitale werkomgeving zorgt bovendien voor een aantrekkelijk werkgeversimago, een mooie bijvangst in tijden van krapte op de arbeidsmarkt! Preventie is essentieel en begint bij het herkennen van signalen: vermoeidheid, verminderde concentratie, somberheid en afnemende prestaties. Maar signaleren is niet genoeg. Om écht effectief te zijn, moet preventie een proactief karakter hebben. Dat betekent: niet pas ingrijpen als iemand uitvalt, maar een cultuur op de werkvloer creëren waarin welzijn structureel wordt gestimuleerd.

Lees ook

Ontdek CoffeeBundles! Het enige koffieabonnement waar je nooit meer omkijken naar hebt.

Fijne zomer, met de fiets- en e-bike verzekering van ENRA verzekeringen

Stoelmassages populair 
Opvallende trend in de vitaliteitsaanpak: de opkomst van stoelmassages. Bij zowel grote organisaties als kleine bedrijven worden deze korte interventies – meestal 15 tot 20 minuten – steeds populairder. De laagdrempeligheid speelt daarbij een belangrijke rol. Maar stoelmassages hebben veel meer voordelen.
– Stressreductie: Massage verlaagt het cortisolniveau in het bloed, wat direct leidt tot minder stress.
– Betere doorbloeding: Dit bevordert het herstel na langdurig zitten of een verkeerde werkhouding.
– Verhoogde productiviteit: Medewerkers voelen zich na een massage vaak energieker en kunnen zich beter concentreren. Waardering speelt ook een rol van betekenis: een stoelmassage voelt als een cadeautje, wat het gevoel van erkenning vergroot.

Vitale organisatiecultuur 
Naast stoelmassages zijn er natuurlijk talrijke andere interventies die bedrijven kunnen inzetten om de vitaliteit van hun medewerkers te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan het stimuleren van beweging, met sportabonnementen en bedrijfsfitness, of met sta-bureaus die actief werken stimuleren. Maar denk ook aan het aanbieden van gezonde voeding: gezonde keuzes in de kantine, vers fruit op de afdeling. Om stress te verlagen en mentale veerkracht te verhogen kunnen mindfulness-trainingen worden aangeboden en coachingstrajecten die ondersteuning bieden bij persoonlijke of werkgerelateerde problemen. Medewerkers moeten, in een cultuur van openheid, hun behoeften kunnen uitspreken. En managers moeten zijn getraind in het herkennen van signalen van overbelasting. Vitaal personeel gedijt, met andere woorden, in een vitale organisatiecultuur.

Gerelateerde artikelen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025
Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand
Algemeen

Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025
Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}