Hoe maak je optimaal gebruik van technologische zorginnovaties? Niet door ze als losstaande oplossingen te presenteren, maar ze onderdeel te maken van een breder verandertraject.
Meer doen met minder en toch de best mogelijke zorg en ondersteuning bieden. Met de schaarste aan personeel is dát de belangrijkste transitie waar de zorg voor staat. Nieuwe techniek kan daarbij helpen, denk aan automatische medicijndispensers en zorgrobot Tessa die medewerkers bij gebruik veel tijd besparen. Technologische zorginnovaties hebben een enorme potentie. ‘De uitdaging is om dat potentieel optimaal te benutten,’ zegt Petra de Leede, managing partner bij P5COM. ‘Wat we nu heel vaak zien, is het implementeren van innovaties zonder eerst te kijken waar ze een antwoord op moeten zijn. Bijna iedereen wil nu bijvoorbeeld “iets” met AI doen. Zo komen er toepassingen die losstaan van de praktijk en waarvan onduidelijk is welk probleem er nou eigenlijk mee opgelost wordt.’ Het is ook de vraag of de eindgebruiker, de zorgmedewerker, die oplossing omarmt, zegt Martin Mauritz, project director bij P5COM: ‘Zal best dat dat nieuwe en simpele hulpmiddel gedoe op de werkvloer bespaart. Maar zo is er misschien een hele stapeling van kleine innovaties die dat doen. En hoe passen die nou eigenlijk in het grote proces?’
Breder verandertraject
P5COM merkt in de praktijk dat de inzet van technologie alleen iets oplevert als óók de werkwijzen en processen veranderen. De Leede: ‘Een van onze recente projecten is de ondersteuning van Emergis, de organisatie voor mentale gezondheid en welzijn in Zeeland. Die krijgt 10 procent van de vacatures niet opgevuld en dat kan oplopen naar 25 procent. Ze hebben besloten het rigoureus anders aan te pakken: 25 procent arbeidscapaciteit besparen door zoveel mogelijk gebruik te maken van technologie, zoals VR-brillen. En dan niet klein beginnen, maar in één keer zoveel mogelijk digitaliseren. Met P5COM begeleiden we dat traject.’ Mauritz: ‘Uitgangspunt daarbij is dat de techniek niet náást de behandeling staat, maar de behandelaar echt tijd oplevert. Dat vraagt een omslag bij de medewerkers, hun rol en gedrag is cruciaal. Daarom moet je goed naar hen luisteren en duidelijk maken wat er te winnen valt. Het moet echt landen.’ De Leede: ‘Een concreet voorbeeld bij Emergis is de inzet van die VR-brillen voor EMDR-behandelingen. Wat levert het op, hoe past het in het hele proces? Dat zijn steeds de vragen die we stellen. We lopen ook vaak mee in organisaties om te zien wat de mogelijkheden zijn. Daarna zijn we betrokken bij de ontwikkeling en implementatie. Bij P5COM willen we niet terug hoeven komen voor hetzelfde probleem. We gaan pas weg als de nieuwe werkwijzen normaal zijn voor iedereen.’