• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zaterdag 14 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Grolsch

‘We doen wat we zelf belangrijk en goed vinden voor de brouwerij’

DuurzaamheidBranded Content
11 dec 2024
3 min. leestijd

Koninklijke Grolsch heeft als duurzame brouwer de ambitie om een CO2 neutrale brouwerij te zijn in 2030. Het maximaliseren van circulaire verpakkingen en het terugdringen van plastic verpakkingsafval is één van de andere doelstellingen van de duurzaamheidsstrategie DUURZAAM.KARAKTER.

In 2022 is er een 1,3 kilometer lange leiding aangelegd voor levering van duurzame warmte

De strategie focust op zes prioriteiten: reduceren van CO2 -emissies en energieverbruik, het maximaliseren van circulaire verpakkingen, het optimaliseren van transport, de reductie en het veiligstellen van watergebruik, het stimuleren van inclusiviteit en welzijn, en het bevorderen van verantwoord alcoholgebruik. ‘De slogan DUURZAAM.KARAKTER. slaat terug op wie we zijn. Karakter is: zijn wie je bent en de eigen identiteit. In de brouwerij hangt een uitspraak van een van de voorgangers van de familie De Groen: “Ik bepaal zelf wel in welke fles ik mijn bier doe”. Dat staat specifiek op de beugelfles. Dat is ook wat DUURZAAM.KARAKTER. inhoudt. We doen wat we zelf belangrijk en goed vinden voor de brouwerij,’ vertelt duurzaamheidsmanager Susan Ladrak. Zo is de verduurzaming ook afgetrapt, blikt ze terug.

Met de benen op tafel
‘In 2018 zat ik letterlijk met twee collega’s met de benen op tafel: wat zou er nodig zijn om de brouwerij van het gas af te halen en helemaal geen CO2-emissies uit fossiele brandstoffen meer te hebben? We zijn met z’n drieën een jaar lang keihard aan de slag gegaan. Elke beschikbare techniek is over de tafel gegaan. Na een jaar hard werken hebben we ons energietransitieplan gepresenteerd. Dat heeft tot nu toe geresulteerd in 85% CO2-emissiereductie ten opzichte van 2019.’ Het energietransitieplan is opgedeeld in 4 stappen. Een logische eerste stap was de inkoop van groene elektriciteit, blikt ze terug. ‘Daarmee hebben we de emissie gehalveerd.’ Stap 2 was de afname van warmte van Twence en de levering van biogas aan huishoudens in de omgeving. ‘We hebben de samenwerking gezocht met Twence, de lokale energieproducent, om te onderzoeken of het mogelijk was om duurzaam geproduceerde warmte af te nemen en die in te zetten voor de processen bij Grolsch.’ De bestaande warmteleiding voor de stadsverwarming passeert op ruim één kilometer afstand. ‘Na een grondige voorbereiding waarbij ook de collega’s uit Japan werden betrokken is er in 2020 een contract getekend met Twence voor duurzame warmtelevering aan de brouwerij. In 2022 is er een 1,3 kilometer lange leiding aangelegd, heen en terug, voor levering van deze duurzame warmte. Twence warmt het water op tot ongeveer 115 graden Celcius (onder druk). Grolsch gebruikt de warmte voor onder andere de flessenspoelmachines, pasteurs en gebouwverwarming en vervolgens gaat het afgekoelde warme water rond 90°C terug naar de stadsverwarming van Enschede. ‘Het is zo’n project waarbij je merkt dat wanneer je een gedeelde ambitie hebt, je samen veel kunt bereiken. Tuurlijk zijn er momenten dat je het niet met elkaar eens bent – dat hoort erbij. Maar omdat je zo’n sterk gezamenlijk beeld hebt van hoe het eruit moet komen te zien, is de samenwerking goed en hecht.’ Het project is uiteindelijk zes weken voor de geplande datum opgeleverd. ‘Ondanks vier weken vertraging omdat de zwartkop en de tjiftjaf broedden,’ vertelt ze met een lach. Het enthousiasme spat ervan af als ze terugblik op de aanleg van de nieuwe leiding.
Omdat we duurzame warmte afnemen van Twence kunnen we het biogas, dat we maken in onze waterzuivering, niet meer efficiënt inzetten. We hebben alleen nog aardgas nodig voor het brouwen van bier en daarvoor hebben we niet 24 uur per dag gas nodig.  In samenwerking met Host hebben we een groengasinstallatie geplaatst. Hiermee brengen we ons biogas op aardgaskwaliteit en leveren we het als groengas in de bestaande gasleiding naar nabijgelegen Boekelo. ‘Op die manier voorzien we ongeveer 600 huishoudens per jaar van groen gas om te koken en te douchen.’

Elektriciteit van zonnepanelen
Sinds 2023 komt de elektriciteit die de brouwerij gebruikt niet meer van windmolens, maar van zonneparken. ‘We weten nu precies welke zonnepanelen de energie opwekken die naar Grolsch gaat. Daarnaast hebben we op het parkeerterrein een zonnedak geplaatst voor het opladen van auto’s.’ Het vierde en laatste energieproject loopt nog, verklaart Ladrak. ‘We maken nu nog stoom met aardgas. Dat willen we duurzaam gaan doen. We hebben hiervoor veel verschillende technieken bekeken waaronder warmtepompen en inzetten van een e-boiler. Op dit moment onderzoeken we de mogelijkheden voor een e-boiler om zo ons gasverbruik en bijbehorende CO2-emissies nog verder te reduceren. Waarbij we ook willen proberen om de e-boiler zoveel mogelijk aan te zetten op het moment dat er een overschot op het net is, zodat we een positief effect hebben op de netcongestie.’

Brede verpakkingsmix
Naast energie is verpakkingen een speerpunt van het duurzaamheidbeleid. Ambitie is om vanaf 2030 alleen nog maar hervulbare en/of recyclebare verpakkingen in de markt te zetten. Vanaf 2025 gebruikt Grolsch geen single use plastics die zijn gemaakt van primaire grondstoffen meer. ‘Als brouwerij hebben we een brede verpakkingsmix, met retourpijpjes en retourbeugels, blikken en fusten en kratten,’ aldus Ladrak. ‘In de Nederlandse markt zijn al onze verpakkingen hervulbaar of recyclebaar. ‘Ze vertelt trots over de innovaties van de afgelopen jaren en de ambities die er nog liggen. De Grolsch-kratten waren onlangs toe aan vervanging. Een mooi moment om er met de duurzaamheidsbril naar te kijken, aldus Ladrak. ‘Onze uitdaging was om het krat zodanig te ontwerpen, dat hiervoor gerecycled plastic gebruikt kon worden en een krat die binnen de productie eenvoudig afwasbaar is en stickers er makkelijk af kunnen. Op dit moment maken we onze “niet-zo-nieuwe” krat voor 98% van onze eigen oude kratten en gebruiken we nog 2% gerecycled plastic voor de kleur. Daarmee voorkomen we ruim 4.000 ton nieuw plastic dat niet de markt op hoeft.’

TopClip sixpackverpakking
Voor het plastic om de blikverpakkingen gebruikt Grolsch alleen nog maar 100% gerecycled plastic. Ladrak: ‘Dat was een “no brainer”. Vervolgens zijn we gaan doordenken. Is er niet een alternatief dat vanuit het perspectief van CO2-emissie en recyclebaarheid beter is dan plastic? Plasticverpakkingen komen in de natuur terecht. Daar wil je niet aan bijdragen. Dus zijn we aan de slag gegaan met die vraag en hebben we samen met onze verpakkingsmachineleverancier [naam] de TopClip ontwikkeld, een unieke verpakking van puur karton.’ Deze is niet verlijmd, waardoor het afval in de papierbak kan. ‘Het scheelt 40% CO2-uitstoot en we hebben we sinds de overstap in 2022 maar liefst 150 ton plastic bespaard.’

Meer informatie? Klik dan hier.

Interessante artikelen

Bar-le-Duc viert 10 jaar volledig circulaire flessen
Duurzaamheid

Bar-le-Duc viert 10 jaar volledig circulaire flessen

9 juni 2025
Goed voor het milieu én voor je billen
Duurzaamheid

Goed voor het milieu én voor je billen

9 juni 2025
Hoe maak je van CO2-reductie een businesscase?
Duurzaamheid

Hoe maak je van CO2-reductie een businesscase?

9 juni 2025
Zorgsector doelwit voor cybercriminelen: sterk leiderschap gevraagd
Algemeen

Zorgsector doelwit voor cybercriminelen: sterk leiderschap gevraagd

9 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025
Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}