Bedrijven helpen bij het uitsluiten van arbeidsongevallen, dat is de missie van ARBO centrum. Gekwalificeerde instructeurs geven praktijkgerichte cursussen voor bedrijfshulpverleners (BHV’ers). Niet online, maar op locatie, want zeker als het om reanimatie gaat: ‘Je moet erbij zijn, je moet het zien. En je moet het voelen.’
‘Als je niet in de praktijk hebt geoefend, heb je als BHV’er niet het vertrouwen om adequaat te handelen’
Online leren hoe je een collega moet reanimeren? Christian van Laar schudt zijn hoofd. ‘Het is een handeling die je echt in de praktijk, onder goede begeleiding, op een reanimatiepop moet oefenen,’ zegt Van Laar. ‘Je moet het voelen.’ Van Laar geeft voor ARBO centrum BHV-opleidingen aan bedrijven. Het zijn praktijkgerichte cursussen voor bedrijfshulpverleners. Van Laar: ‘Dat zijn de mensen die het eerst in actie komen bij noodsituaties op de werkvloer, denk aan brand, een ongeval en dus ook aan reanimatie. Of aan wondverzorging, slachtoffers stabiliseren, noem maar op.’ Bedrijfshulpverlening is in Nederland verplicht voor werkgevers. Die moeten medewerkers aanwijzen als BHV’er. Zij spelen een belangrijke rol in het creëren van een veilige werkplek, maar aan de inhoud van de BHV-opleiding worden in de Arbowet in principe geen eisen gesteld. Maatwerk is belangrijk. Toch verlangt de wetgever wel dat cursussen op locatie worden gegeven. ‘Dat is zo’n online cursus natuurlijk niet,’ zei arbeidsrecht advocaat Pieter van den Brink in het consumentenprogramma Radar.
‘Je moet erbij zijn’
Radar bracht naar buiten dat de opkomst van online BHV-cursussen ervoor zorgt dat essentiële praktijkoefeningen, zoals reanimatie, brandbestrijding en evacuatie, worden overgeslagen. Van Laar: ‘Je krijgt een filmpje te zien, iemand die voordoet hoe een reanimatie in zijn werk gaat. Maar nogmaals, je moet erbij zijn, je moet het zien. En je moet het voelen. Op de BHV-opleidingen van ARBO centrum leer je hoe je op de borstkas moet drukken, hoeveel kracht dat vergt, hoe je met een AED moet werken, dat ervaar je alleen in de praktijk. En er is iemand die je corrigeert. Belangrijk, want het gaat hier om levensreddend handelen.’
Bijscholing
Van Laar: ‘De Arbeidsinspectie heeft als richtlijn dat je als BHV’er elk jaar bijscholing moet krijgen. Voor zo’n opfriscursus, dus als je al je basistraining hebt gehad, zou een online training misschien nog kunnen. Toch is die herhalingsoefening op locatie ook erg belangrijk, je komt weer samen, je voelt je al meer competent en je durft van jezelf te zeggen: ja, ik kan die hulp ook echt bieden.’
Ondertussen blijkt uit een enquête dat meer dan een kwart van de BHV’ers zich onvoldoende getraind voelt. Belangrijke vaardigheden worden soms niet behandeld: 24% van de ondervraagden leerde bijvoorbeeld niet hoe te reanimeren, terwijl 36% zich niet voorbereid voelt op evacuaties. Dat heeft consequenties, zegt Van Laar: ‘Als je niet in de praktijk hebt geoefend, heb je als BHV’er niet de ervaring en het vertrouwen om adequaat te handelen in noodsituaties.’ Hij snapt dat werkgevers soms kiezen voor de makkelijkste weg: ‘Je moet voldoen aan de minimale verplichting, want je draagt een zorgplicht. Maar je wilt niet dat het belastend is voor de werkzaamheden en je wilt er ook niet te veel geld aan uitgeven. Maar uiteindelijk wil je toch een veilige werkomgeving hebben – dat als het een keer misgaat er mensen zijn die meteen én adequaat in actie kunnen komen.’
Goed voor elkaar
Van Laar: ‘Maar we komen ook bij bedrijven die dertig jaar niks aan BHV hebben gedaan en nu plots moeten vanwege een keurmerk. Dat zegt iets over de controle. Die is er alleen achteraf, na een melding of een incident.’ Toch komt Van Laar als instructeur van ARBO centrum ook vaak genoeg bij klanten die hun veiligheid wel uiterst serieus nemen: ‘Sommige bedrijven hebben het fantastisch goed voor elkaar, daar is zelfs tweemaal per jaar bijscholen de norm. Dat noem ik goed werkgeverschap. We vragen ook altijd: is er nog iets gebeurd sinds de vorige keer. Dan komen soms de verhalen, bijvoorbeeld over een collega met een hartstilstand die gereanimeerd moest worden. En die ook succesvol gereanimeerd werd omdat de kennis er na de praktijktraining was bij de BHV’er én ook omdat het bedrijf na de BHV-opleiding een AED had aangeschaft.’
ARBO centrum staat voor u klaar
‘Bedrijven helpen bij het uitsluiten van arbeidsongevallen, dat is onze missie,’ zegt Richard de Goijer, manager design bij ARBO centrum. ‘We hebben een grote groep gekwalificeerde BHV-instructeurs in dienst, voor trainingen, voor bijscholing of voor kwaliteitscontrole. En we leveren met ARBO centrum alle materialen die voor bedrijfshulpverlening noodzakelijk zijn, van BHV-hesjes en EHBO-koffers in veel verschillende soorten en maten tot schuimblussers, vluchtladders en AED’s.’
LET OP: in november, tijdens de Maand van de BHV, geeft ARBO centrum 50 euro korting op BHV-cursussen en 20% korting op veiligheidsartikelen. Een aanbieding waarmee u een veilige en verantwoorde werkomgeving waarborgt én voldoet aan de wettelijke eisen voor bedrijfsveiligheid.