Werk en privé waren nog nooit zo met elkaar verbonden. Dankzij technologie is het mogelijk om altijd en overal te werken, en om meer te bereiken dan ooit. Tegelijkertijd zijn er ook uitdagingen rondom connectiviteit, betrokkenheid, productiviteit en samenwerking. Ricoh biedt een werkplek die vóór je werkt voor een perfecte werkervaring.
‘In de werkplek die wij leveren staat de mens centraal’
‘We zetten als Ricoh mensen in hun kracht door de juiste producten en diensten te leveren. Dat noemen we “Fulfilment through Work”,’ vertelt Wouter Aarts van Ricoh. ‘Onze visie is dat iedereen het maximale uit zichzelf kan halen en daarin succesvoller kan worden. We weten uit ervaring hoe bedrijven werken. Dat analyseren we en vertalen we in de juiste werkplekken en de juiste tools om het werk optimaal te doen. Zodat je met technologie en minder mensen hetzelfde resultaat kunt bereiken.’
Vergroten van het werkplezier
‘In de werkplek die wij leveren staat de mens centraal. We kijken waarmee die persoon het beste mee is gediend en niet naar de mooiste technologie. Bij technologie draait het om mogelijkheden. In onze aanpak gaat het erom hoe je dingen zo gebruiksvriendelijk en makkelijk mogelijk kunt maken. Zodat iedereen die het moet gebruiken het ook kan gebruiken.’ Het draagt ook bij aan een duurzame werkomgeving, benadrukt hij. Als voorbeeld noemt hij het tijds- en plaatsonafhankelijk werken. ‘Hoe meer je hybride gaat werken, des te digitaler moet je zijn. Er wordt door medewerkers ook meer verwacht van de werkomgeving, of die nu thuis is of op kantoor. We vinden online vergaderen heel normaal, maar de videoverbinding mag niet haperen.’
Werkervaring verbeteren
Met de krapte op de arbeidsmarkt willen mensen hun tijd vooral inzetten voor leuk en interessant werk, constateert Aarts. Wij verbeteren hun werkervaring en plezier door zaken te automatiseren, waardoor je tijd vrij krijgt om dingen te doen die er echt te doen, zoals denkwerk en creatief werk.’ Aarts: ‘Als je zorgt dat de werkplek vóór je werkt, en mensen daardoor tijdwinst behalen en minder hoeven te reizen, is het een investering die je kunt borgen in alle onderdelen van je organisatie. En die tegelijkertijd bijdraagt aan je duurzaamheidsdoelen.’
Inzicht in kantoorgebruik
Naast de oplossingen rondom hybride werken helpt Ricoh bij het automatiseren van processen, het versnellen van de digitale transformatie en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur. ‘We werken samen met partners zoals Logitech en LG, maar ontwikkelen ook zelf applicaties, bijvoorbeeld een platform om een werkplek te boeken en waarmee je kunt zien of en wanneer een vergaderruimte vrij is. ‘We zijn zelf een van de grootste gebruikers, met dagelijks 40.000 mensen die er gebruik van maken. De hele reis, van het thuiswerken tot het naar kantoor gaan, (video)vergaderen en documenten opslaan en beheren, richten we op de juiste, flexibele manier in. Niet alleen de hardware, maar ook de dienstverlening en het beheer op afstand, om storingen te voorkomen. Daarmee proberen we de productiviteit van de klant te waarborgen.’ Ricoh kan datagedreven inzicht bieden hoe het kantoor wordt gebruikt en wie een werkplek of parkeerplaats heeft geboekt. ‘Op basis van die data kun je bijvoorbeeld nadenken over de hoeveelheid vierkante meter kantoorruimte je nodig hebt bij de afloop van je huurtermijn.’
AV as a Service
Ricoh richt de werkplek in van meer dan een miljoen organisaties en miljoenen medewerkers wereldwijd. Aarts: ‘Al meer dan 85 jaar houden we ons bezig met de manier waarop mensen werken. Ons doel is niet om méér technologie te leveren, maar kijken hoe je op een zo eenvoudig mogelijke manier kunt automatiseren, door innovatieve interfaces in te zetten die iedereen kan gebruiken.’ In plaats van de aanschaf van de hardware biedt Ricoh ook een leasemodel, “AV as a Service”. ‘Je wordt geen eigenaar van de goederen, maar betaalt een vast all-in maandbedrag, inclusief de diensten. Het leasecontract is flexibel, waardoor je makkelijk kunt up- of downscalen. De spullen worden aan het eind van de looptijd opgehaald om elders een tweede leven te krijgen of op de juiste manier te worden gerecycled,’ vertelt Aarts. ‘Wat Ricoh extra bijzonder maakt, is dat we een eigen financieringsmaatschappij hebben, Ricoh Capital. Daardoor kunnen we inzetten op “green lease”. We willen geen vervuilende zaken op de markt zetten. We zijn ESG-marktleider en lopen voorop op milieugebied. Onze nieuwe printers zijn van 85% gerecycled plastic en met ons “AV as a Service”-model dragen we bij aan de circulaire economie.’