Vakantie in eigen land blijft onverminderd populair, blijkt uit het nieuwste onderzoek. Naast de kuststreek lonkt ook de natuur in het binnenland. ‘Het kan ook een bewuste keuze voor duurzaamheid zijn.’
Je zou het niet zeggen als de media, na een aanhoudende periode van slecht weer, bijna traditioneel berichten over het ‘massaal boeken van tickets voor warme bestemmingen in het buitenland’. Toch blijft, zo blijkt uit het nieuwste onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC), het eigen land een geliefde bestemming. Volgens de Vakantie Sentiment Monitor, die de NBTC begin juli uitbracht, kiest 22% van de Nederlanders ervoor om de eerstvolgende vakantie in eigen land door te brengen. Weersomstandigheden lijken een rol te spelen in de keuze van de bestemming, maar dan gaat het niet om die paar natte dagen in Nederland, maar vooral om de klimaatomstandigheden elders. Volgens het NBTC-onderzoek geeft gemiddeld 37% van alle ondervraagden aan dat toenemende extreme weersomstandigheden hun vakantiekeuzes beïnvloeden. Hiervan past bijna 1 op 2 de bestemming aan.
Voor het eerst onderzocht
Opvallend: voor het eerst is onderzocht waar Nederlanders liever niet meer of juist wel naartoe gaan. Het blijkt dat zij nu minder of niet meer van plan zijn om naar Zuid-Europa op vakantie te gaan en meer geneigd zijn om in eigen land te blijven. De keuze voor vakanties dichterbij huis is volgens Jos Vranken, algemeen directeur van de NBTC, niet alleen een reactie op de toenemende extreme weersomstandigheden, maar kan ook een bewuste keuze voor duurzaamheid zijn. Franken: ‘Ook worden er hierdoor meer vakanties buiten het hoogseizoen geboekt. Ondanks de stijgende prijzen blijft de wens om op vakantie te gaan namelijk sterk.’ Franken noemt het belangrijke aspecten waarmee rekening dient te worden gehouden om vakanties in eigen land aantrekkelijk te kunnen maken en houden.
Hartje Nederlandse natuur
Kennispartner in de vrijetijdssector NRIT wees al eerder op de populariteit van de eigen kustgebieden, vooral in de zomermaanden. Daarnaast blijft ook het binnenland populair, blijkt uit een recent onderzoek van de ANWB, denk aan bijvoorbeeld de Achterhoek, het Nationaal Park Drents-Friese Wold, de Veluwe en Zuid-Limburg. ‘Je hoeft echt niet naar het buitenland voor een bijzondere vakantie,’ is het motto van de grootste Nederlandse natuurorganisaties Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en LandschappenNL die met een eigen reisorganisatie zonder winstoogmerk (Buitenleven Vakanties) een verblijf in hartje Nederlandse natuur mogelijk maken.