Veel organisaties worstelen ermee om in de waan van de dag echt vernieuwende duurzaamheidsconcepten van de grond te krijgen. Die boodschap komt van Maarten Witte, eigenaar van design consultancybureau FLEX/design.
‘De watertap draagt bij aan gedragsverandering terwijl tegelijkertijd plastic afval wordt bestreden’
‘Nu duurzaamheid een steeds belangrijker thema wordt voor bedrijven, speelt conceptuele creativiteit een cruciale rol in het ontwikkelen van innovatieve oplossingen,’ benadrukt Witte. ‘Het is essentieel dat milieudoelstellingen niet alleen bedacht, maar ook praktisch gerealiseerd worden. Bedrijven willen graag vooruit, maar hebben veel uitdagingen om doelstellingen om te zetten in tastbare resultaten.’
‘Dopper Water Tap’
Een voorbeeld van de FLEX/design-aanpak is de samenwerking met Dopper, producent van hervulbare plastic waterflessen. FLEX/design vergrootte de impact voor Dopper met openbare tappunten. De watertap draagt bij aan gedragsverandering door het bijvullen leuk, gemakkelijk en vanzelfsprekend te maken, terwijl tegelijkertijd plastic afval wordt bestreden. ‘De watertap past perfect bij de merkbeleving van Dopper. Consumenten worden op een conceptuele, interactieve manier verleid hun fles te hervullen. Het geeft de gebruikers het gevoel dat ze deel uitmaken van een grotere community, wat extra motiveert tot duurzamer gedrag. Op deze manier versnellen we samen met Dopper op een positieve wijze de transitie naar minder wegwerpverpakkingen. Zowel middels een creatief productontwerp, als middels het creatieve proces.’
Als strategisch partner van Lely helpt FLEX/design met design en innovatie. Een aansprekende case is de ontwikkeling van een uniek melkfabrieksconcept voor Lely, waardoor boeren hun melk zelf – direct van de boerderij – lokaal aan supermarkten kunnen leveren. ‘Onze uitdaging was het ontwerpen van een merk en verpakking die dit unieke verhaal vertelt. Samen met Lely hebben we de naam “Mijn Melk” gekozen, en een iconische PET-fles ontworpen die verwijst naar de traditionele glazen melkflessen, met een premium uitstraling en een aluminium dop voor een ambachtelijk gevoel.’ Met de Lely Orbiter heeft de boer zijn eigen mini-zuivelfabriek op de boerderij. Witte: ‘Het project combineert innovatie met merkbeleving en het bevorderen van duurzaam gedrag bij de consument.’
Conceptuele creativiteit
FLEX/design committeert zich aan het versnellen van verschillende duurzaamheidstransities; bijvoorbeeld de transitie van wegwerpverpakkingen naar herbruikbare verpakkingen, of van energie-intensieve voedselproductie naar kennisintensieve voedselproductie. ‘Wat ons ontwerpbureau uniek maakt, is onze holistische blik, gecombineerd met een zeer pragmatische en creatieve aanpak. We zie industrieel ontwerp en verpakkingsontwerp als middelen om bepaald gedrag te stimuleren en de duurzame en circulaire transities te versnellen. Hierbij combineren we conceptuele creativiteit met hands-on prototyping. Je mag groot dromen en denken, maar wij zeggen tevens: verlies nooit de realisatie uit het oog. We werken nauw samen met onze opdrachtgevers om hun duurzaamheidsdoelstellingen te integreren met het behalen van concurrentievoordeel in deze dynamische markt. De uiteindelijke milieu-impact wordt immers – met doorslaggevende keuzes voor oplossingen, materialen en productietechnieken – al voor 70% in die ontwerpfase bepaald.’ Witte heeft bij verschillende multinationals gewerkt, waaronder Bugaboo, Fokker en Heineken. ‘Ik heb gezien dat de conceptuele creativiteit die wij als FLEX/design bieden, moeilijk te organiseren is binnen een groot bedrijf. Als externen kunnen wij met een holistische, open blik kijken naar lastig te kraken ontwerpproblemen, om er met onze creatieve vaardigheden en expertise vaak verrassende nieuwe invullingen aan te geven. Bij grote bedrijven werken veel specialisten en dit maakt een holistische benadering uitdagend. Onze ervaring bij multinationals helpt de productontwikkeling niet alleen technisch haalbaar, maar ook commercieel succesvol te maken.’
Ontwerpproces
‘Onze ontwerpstudio wordt gekenmerkt door drie lagen: een ontwerpteam, workshopruimtes en een werkplaats voor het maken van zowel eenvoudige als geavanceerde prototypes,’ vertelt Witte. Deze opzet stelt het bureau in staat om snel te schakelen tussen theorie (conceptvorming) en praktijk (prototyping), wat cruciaal is voor een succesvol ontwerpproces. ‘We schetsen slimme oplossingen en maken snel prototypes om direct te testen en te verbeteren. Door conceptuele creativiteit en onze expertise helpen we bedrijven om de transitie naar een duurzamere toekomst te versnellen en deze om te zetten in nieuwe business opportunities.’