Sellvation Marketing biedt marketing- en datadiensten. In 2020 verkochten de oprichters een deel van hun aandelenpakket aan de Nederlandse MKB Participatiemaatschappij (NLMP). Met een nieuw management en een nieuw product, Qiri®, wordt ingezet op verdere groei.
‘Je bedrijf is je kindje. Dat geef je niet aan iedereen weg’
De dienstverlening van Sellvation bestaat uit twee producten: campagne contentmanager (CCM) voor het maken van gepersonaliseerde webpagina’s, en Qiri®, een Artificial Intelligence-product dat de communicatie een-op-een toesnijdt op de consument en de producten aanbiedt via allerlei online kanalen.
Continuïteit waarborgen
De twee oprichters van Sellvation Marketing, Marc Janssen en Paul Knapp, hebben eind 2020 het stokje overgedragen. Ze zijn inmiddels aandeelhouder op grote afstand, vertelt Marc: ‘We merkten dat je in je privésfeer niet het eeuwige leven hebt. Het was tijd om meer te doen dan werk alleen. Op dat moment ga je onderzoeken hoe je continuïteit kunt waarborgen voor je producten, klanten en medewerkers. Waarbij je moet gaan denken over een management buy-out en vervangend management. Dat is de reden om met NLMP in contact te komen. ‘We hebben ruim een half jaar gebruikt voor de overdracht.’ Rutger Thus en Martijn Draaisma vormen de nieuwe tweekoppige leiding. ‘Rutger is in het verleden aangenomen om langzaam op te werken naar de huidige rol. Martijn kennen we ook uit het verleden, als klant. Rutger is in 2017 bij Sellvation binnengekomen als technisch marketeer en heeft mij opgevolgd als operationeel directeur.’ Samen moeten ze Qiri® grootmaken, het AI-product dat is ontwikkeld met het oog op de toekomst. Een slimme, reeds bewezen, marketing oplossing om echt persoonlijk met klanten te kunnen communiceren.
Gepersonaliseerd productaanbod
Marc vertelt over de voorgeschiedenis van Qiri®: ‘Voor de webshop van Vendex was ik rond het jaar 2000 aan het puzzelen: jullie hebben veel producten en een klein schermpje. Hoe ga je die naar voren krijgen in een compact formaat, met een gepersonaliseerd, relevant productaanbod? Dat was een beetje de spin-off in mijn hoofd van wat Qiri® uiteindelijk is geworden. We hadden veel retailklanten, waaronder supermarkten, die worstelen met de vraag: hoe gaan we die klant aan ons binden en al onze producten naar voren krijgen als mensen online een bestelling doen? Dat was en is de grote uitdaging.’ De artificial intelligence van Qiri® analyseert aankoopdata en geeft persoonlijk advies aan de winkelende klant. Welke items heeft deze wellicht nodig, maar liggen nog niet in zijn of haar winkelmandje? En welke alternatieve producten zijn goedkoper, gezonder of eventueel als huismerk te koop? Qiri® bepaalt direct de meest optimale aanbiedingen en doet suggesties. Voorspel productaankopen tot op de dag nauwkeurig. Het is de shopping assistent voor zowel de klant als de retailer een win-win situatie. En dat in een eigen applicatie en daarmee privacy en AVG-proof.
Martijn Draaisma is afkomstig van Welkoop, waar hij als CRM-manager klant was bij Sellvation. ‘We hebben Qiri® zelf met succes ingezet. Het mooie van het product is dat het heel toepasbaar en begrijpelijk is. Het is een pragmatische oplossing die niet te veel implementatietijd nodig heeft. En het is bewezen succesvol, in tegenstelling tot heel veel andere oplossingen die je nu voorbij ziet komen.’ Zijn enthousiasme vormde de opmaat tot de overstap. ‘Ik was heel erg geïnteresseerd waarmee ze bezig waren. Ze liepen heel erg vooruit met AI. Ik had het gevoel: dit moet groter in de markt worden gezet, ook als oplossing voor het oplopende tekort aan marketeers. Ik zie heel veel mogelijkheden waar Qiri® een oplossing voor kan zijn.’
Met de voorspellende algoritmen van Qiri® is een aanbod op maat mogelijk, vertelt Martijn. Waar je nu nog ziet dat organisaties bezig zijn met het pushen van producten, ga je veel meer naar het adviseren en inspireren van de klant. Er is zoveel op te maken uit aankoopdata om de klant te adviseren en het gevoel te geven haar echt te kennen en proactief te adviseren. Het gaat om de service en het gevoel dat je achter laat. Dat is waar je je als merk uiteindelijk mee kan blijven onderscheiden. Bij Welkoop waren we zodoende in staat om meer dan 600.000 klanten iedere week een unieke nieuwsbrief te sturen helemaal afgestemd op de individuele behoeften.
Gevraagd naar de keuze voor NLMP, antwoordt Marc: ‘Je bedrijf is je kindje. Dat geef je niet aan iedereen weg. NLMP was de partij waarbij ik het gevoel had dat we het meest ons zelf kunnen blijven en je vrijheid behoudt. Je wordt operationeel niet belemmerd of gestuurd. Het is een soepele samenwerking. Het zijn financieel ingestelde mensen, die zich niet zelf bemoeien met de business.’ Rutger valt hem bij: ‘Ze ondersteunen me waar ik dat nodig heb, op financieel of administratief gebied. En als ik een vraagstuk heb waar ik tegenaanloop, dan sparren we daar over of kijken ze of er iemand binnen de groep of NLMP is met wie ik kan klankborden. In die zin is het een open samenwerking en krijg ik de ruimte om daar zelf richting aan te geven.’ Martijn: ‘Er heerst geen spreadsheetcultuur. Als we bepaalde strategische keuzes moeten maken en een richting in willen – ‘Er zijn meerdere routes naar Rome en dit zijn de routes die wij zien’ –, dan geeft NLMP daar advies in en wordt samen nagedacht hoe we Sellvation op een iets langere termijn verder kunnen brengen. Dat zie je niet bij alle investeringsmaatschappijen.’
Over Nederlandse MKB Participatiemaatschappij (NLMP)
NLMP is opgericht in 2016, met een heldere sectorfocus op bedrijven in de digital marketing en groothandel.Sectoren die stuk voor stuk een groeiversnelling doormaken. De twee belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle acquisitie is dat een bedrijf financieel gezond is en een sterk management heeft. NLMP kijkt naar beide aspecten. De strategie en cijfers moeten kloppen. En met het managementmoet een goede klik zijn. Zowel NLMP als het management moeten dezelfde visie hebben over de onderneming.