Groenendijk Bedrijfskleding, opgericht in 1997, is behalve marktleider ook een indrukwekkende voorloper op het gebied van duurzaamheid in het specialistische vakgebied. We spreken algemeen directeur Jaap Groeneweg.
‘Toen we startten was de roep om duurzaamheid van een andere orde’, zegt algemeen directeur Jaap Groeneweg. En inderdaad, in die jaren speelde het zeker wel een rol, maar de nadruk lag meer op de ethische analyse van de supply chain dan het milieu. ‘Was er kinderarbeid mee gemoeid, zijn de overheden in de producerende landen wel acceptabel, daar ging het vooral over’, vervolgt hij. ‘De intrinsieke motivatie van oprichter Marien Groenendijk om het net even eerlijker, menselijker en beter te doen, zie je terug in hoeverre we daar toen al op gefocust waren.’
Digitaal Product Paspoort
En die gedragscode is vastgehouden, en ook een kernwaarde van de onderneming. ‘Je ziet het in alle facetten van de bedrijfsvoering terug’, zegt Groeneweg. ‘Een van de ambities is dat we in 2040 volledig circulair willen zijn. Zo hebben we onlangs als eerste in de bedrijfskledingbranche het digitaal product paspoort gelanceerd. Wettelijk verplicht vanaf 2027, maar nu al beschikbaar op onze artikelen. In het kledingstuk zit een QR-code die informatie geeft over de samenstelling en herkomst, maar ook waar je het aan het einde van de levensduur kunt inleveren voor recycling.’
Bewijs dat het kan
Een ander treffend voorbeeld van de aandacht van Groenendijk voor duurzaam ondernemen is FS Close. Dat is een lijn van circulaire bedrijfskleding. ‘We begonnen in 2016 met een paar artikelen gemaakt van biologische en gerecyclede grondstoffen’, zegt Groeneweg. ‘Maar we hebben dat steeds beter kunnen maken. Nu hebben we een kwalitatieve topcollectie waarbij alle stoffen gerecycled kunnen worden tot nieuwe producten. Van de polo, sweater en de softshell-jas tot de werkbroek.’ Het mag gezegd, de Groenendijk benadering slaat aan. Algemeen Directeur Jaap Groeneweg: ‘Je ziet bijvoorbeeld een verdubbeling van de omzet in de afgelopen drie jaar. En dat is toch wel bevredigend. Een sociaal, duurzaam bedrijf is prachtig. Maar een sociaal, duurzaam en financieel gezond bedrijf, dat is bewijs. Bewijs dat het kan.’