Door hoge werkdruk en een te laag werkgeluk vallen veel zorgprofessionals uit. Anderen kiezen er voor om als zzp’er te werken. Als partner van zorginstellingen is PIDZ direct en actief betrokken bij het oplossen van de personeelstekorten in de zorg, door instellingen en zzp’ers met elkaar te verbinden.
We trekken samen met zorginstellingen op om op zoek te gaan naar toekomstgerichte en -bestendige oplossingen.
‘Vanuit onze missie willen wij er alles aan doen om bij te dragen aan beschikbare zorg voor iedereen, op een positieve en gezonde manier,’ vertelt Jordie van Geel, commercieel directeur bij PIDZ. ‘Op korte termijn betekent dit dat wanneer zij nodig zijn, wij de match maken tussen zzp’ers en zorginstellingen. Zodat de zorg voor cliënten en patiënten gewaarborgd is. Zzp’ers zijn een toegevoegde waarde in de flexibele schil als de druk hoog is. Tegelijkertijd brengen ze ook de expertise en ervaring mee die ze binnen de zorg hebben opgedaan.’
Meer eigen regie
Er is veel onderzoek gedaan naar de beweegredenen van zorgmedewerkers om als zzp’er aan de slag te gaan. De belangrijkste reden is meer autonomie, meer eigen regie, aldus Van Geel. ‘Zorgmedewerkers willen zelf bepalen wanneer, waar en hoeveel ze willen werken.’ Maar ook de uitdaging om voor meerdere opdrachtgevers te kunnen werken speelt een belangrijke rol. ‘Ze gaan op zoek naar hun eigen werkgeluk. Een antwoord daarop is zzp’er worden. Het is de manier om de autonomie te heroveren en te doen waar je gelukkig van wordt.’ Er zijn zeker ook negatieve redenen voor de toename van het aantal zzp’ers in de zorg, constateert Van Geel. ‘Ze verlaten het vaste dienstverband ook omdat ze het minder aantrekkelijk vinden, onder meer vanwege de administratieve regeldruk die bij het werk komt kijken. Zorgprofessionals zijn anders naar hun werk gaan kijken en gaan nadenken hoe ze hun werk anders kunnen invullen. Ze vinden een vaste baan niet meer passend, omdat ze meer regie willen hebben over hun werk en privéleven.’ Het is meteen ook de weerlegging van een belangrijke misvatting dat zorgmedewerkers voor het geld voor een zzp-bestaan kiezen. ‘De vergoeding komt als reden om zzp’er te worden vaak pas op plek zes in onderzoeken.’
Kwaliteit
PIDZ bestaat inmiddels zo’n 12,5 jaar. De dienstverlener hanteert vanaf het begin het motto: werken in de zorg maar dan op jouw manier. Het voordeel voor zorginstellingen om met PIDZ te werken is in de eerste plaats de kwaliteit. Daar willen we onze klanten echt bij helpen, benadrukt Van Geel. ‘We zien een enorme toename van zzp’ers die zichzelf aanbieden. De vraag daarbij is: hebben ze ook de juiste papieren en de kwaliteit die de zorginstelling nodig heeft of verwacht? We spreken elke zzp’er persoonlijk en toetsen diens kwaliteit op basis van verschillende criteria. Waarbij misschien wel de allerbelangrijkste vraag die we stellen, luidt: zouden we deze zzp’er zelf naast ons bed willen zien staan?’ PIDZ selecteert zzp’ers op ervaring, kwaliteit en ondernemerschap. Om als zorgprofessional te mogen werken via het PIDZ-platform moet je minimaal 2 jaar werkervaring, de juiste diploma’s en benodigde certificaten en een geldige VOG hebben. ‘We willen dat iemand de kwaliteit heeft die je van een zelfstandig zorgprofessional mag verwachten. We willen de flexibele schil niet alleen beschikbaar maken, maar ook van hoog niveau. Bijvoorbeeld doordat wij partners om ons heen verzamelen voor het aanbieden van opleidingen en intervisies.’
Werkgeluk
PIDZ ziet zichzelf als kennispartner voor zorginstellingen. ‘We monitoren en volgen de ontwikkelingen binnen de wet- en regelgeving, bijvoorbeeld over de veranderingen in de Wet DBA (deregulering beoordeling arbeidsrelatie), die bepaalt of iemand werkt in loondienst of als zelfstandige. Daarin kunnen we adviseren. Maar ook als het gaat om het vergroten van het werkgeluk van je medewerkers. Wat kun je leren van de motivatie van zzp’ers? Van wat ze belangrijk vinden in hun werk. Op dat vlak proberen we, vanuit onze visie, echt een kennispartner te zijn door mee te denken over een toekomstgerichte zorg.’ Er is een omslag gaande in de zorg, constateert Van Geel. ‘Het doel was lange tijd: hoe kunnen we het zo goedkoop mogelijk organiseren? Zorgprofessionals hebben vanuit het oogpunt van kostenbesparing tal van additionele taken erbij gekregen. Die liggen veelal buiten hetgeen waarvoor ze hebben gekozen voor de zorg, namelijk: bezig zijn met de cliënt. Dat heeft ertoe geleid dat ze meer werkdruk ervaren én minder werkgeluk. Ondernemen op basis van de goedkoopste kostprijs is niet heel erg duurzaam in onze visie. We zijn al heel vroeg gaan nadenken hoe we waarde kunnen toevoegen aan de mensen en middelen die we hebben. De behoefte aan zingeving en autonomie is een ontwikkeling die al langer gaande is, ook buiten de zorg.’ ‘We pretenderen niet dat iedere zorgmedewerker beter als zzp’er kan werken. Maar voor de uitdagingen op de lange termijn kun je niet om de zzp’er heen. In 2030 moet een op de vier werkenden in de zorg werken om aan de zorgvraag te kunnen voldoen.’ Hij pleit voor zorgomdenken: ‘Het belangrijkste maatschappelijke vraagstuk is hoe je mensen de ruimte biedt om keuzes te maken die passen bij hoe je op dat moment in het leven staat. Als je gelukkig in je werk bent, ben je loyaler, productiever en ook minder ziek. Als partner van zorginstellingen trekken we samen op om op zoek te gaan naar toekomstgerichte en -bestendige oplossingen. Wij kunnen hen daarin inspireren, bijvoorbeeld met events en door ze te verbinden met experts binnen onze organisatie en uit ons netwerk.’