Krapte op de arbeidsmarkt? Bedrijven en organisaties die hun zittend personeel een ‘longlife learning experience’ bieden, raken hun medewerkers minder snel kwijt.
Hierbij zijn leren en persoonlijke ontwikkeling een voortdurend, levenslang proces.
Vergeten bedrijven en organisaties hun zittend personeel terwijl ze, op de krappe arbeidsmarkt, alle energie stoppen in het zoeken naar nieuwe krachten? Volgens Carina Schott, bestuurskundige en organisatiewetenschapper aan de Universiteit Utrecht, zou dat wel eens kunnen kloppen. Een gemiste kans, want, zoals zij begin dit jaar opmerkte: ‘Zij zijn een bron van kennis en moeten gemotiveerd blijven’. In een rapport uit 2022 van Nyenrode Business University samen met RSM en Van Lanschot Kempen, over de personeelsschaarste bij familiebedrijven, is de boodschap al niet minder pregnant: ‘Behoud van personeel is in deze situatie cruciaal. Investeer en denk mee met personeel.’
Loyale medewerkers
Investeren in eigen personeel leidt in veel gevallen tot loyalere medewerkers. Er is veel werk, ze kunnen makkelijker overstappen, maar zijn geneigd dat minder snel te doen als ze zich gewaardeerd voelen. Met andere woorden: als hun werkgever zich overduidelijk inspant bij hun ontwikkeling en groei binnen het bedrijf of de organisatie. Naast grotere loyaliteit levert de investering in eigen personeel nog andere voordelen. Het kan de prestaties van medewerkers verbeteren en dat kan weer leiden tot hogere productiviteit, betere kwaliteit van het werk en meer innovatie. Bovendien lonkt het concurrentievoordeel door een betere reputatie: bedrijven die investeren in hun personeel kunnen zich onderscheiden van concurrenten en aantrekkelijker worden voor potentiële werknemers. En tot slot is er de kostenbesparing: het opleiden van huidig personeel is veelal goedkoper dan het aannemen van nieuwe medewerkers.
Levenslang ontwikkelen
Traditionele arbeidsvoorwaarden om personeel te binden zijn nog steeds populair, denk aan telefoon- en reiskostenvergoeding en de pensioenregeling. Winst is te behalen met persoonlijke leer- en ontwikkelingsbudgetten, toegespitst op de individuele leerdoelen van de medewerker. Leren houdt niet op bij afronden van de formele opleiding en het tonen van een diploma bij een sollicitatiegesprek. Bedrijven en organisaties kunnen hun medewerkers binden door in te zetten op een ‘longlife learning experience’. Hierbij zijn leren en persoonlijke ontwikkeling een voortdurend, levenslang proces. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat iemand na het voltooien van een opleiding nog steeds nieuwe cursussen volgt om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in zijn of haar vakgebied, of zich verdiept in nieuwe vaardigheden of technologieën. Werkgevers die daarin investeren, hebben bij hun zittend personeel een streepje voor: ze dragen immers bij aan een gezonde en succesvolle loopbaan en aan persoonlijke groei, aan een hoger niveau van voldoening en welzijn en uiteindelijk een grotere loyaliteit.