De overgang naar een duurzame bedrijfsvoering is een reis met obstakels. Goede wetgeving is volgens MVO Nederland noodzakelijk om duurzame ondernemers een gelijk speelveld te bieden.
'Je wilt je bedrijf doorgeven aan je kinderen, voor wie duurzaamheid een belangrijk thema is.'
De transitie naar een duurzame toekomst? Een reis met hobbels, noemt Pieter van den Herik van MVO Nederland de inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Van den Herik: ‘Bedrijven die ermee worstelen sluiten zich vaak aan bij MVO Nederland om te leren van andere bedrijven die, binnen hun sector, al verder zijn met die reis.’ Succesverhalen ziet hij ook. Zo kijkt Van den Herik met bewondering naar LC Packaging. Het honderd jaar oude familiebedrijf formuleerde een heldere ambitie (een bijdrage leveren aan een wereld zonder afval en leider worden in duurzame verpakkingen) en koos voor een integrale aanpak. Bewegen familiebedrijven zich sowieso net iets gemakkelijker in de transitie? ‘Het speelt zeker een rol,’ zegt Lotte Mastwijk, head of sustainability bij LC Packaging. ‘Je wilt je bedrijf doorgeven aan je kinderen, dus aan een generatie voor wie duurzaamheid een heel belangrijk thema is. Zeker bij LC Packaging kijken we altijd vooruit: hoe kunnen we het bedrijf zoveel mogelijk waarde meegeven voor de volgende generatie, en dan heb ik het uitdrukkelijk ook over gevoelswaarde. Je wilt een warm hart uitstralen richting mens en milieu en iets doorgeven waar je trots op kunt zijn.’
Grote impact
Er werden, vertelt Mastwijk, drie globale problemen geïdentificeerd waarop het bedrijf grote impact kan hebben: armoede op de werkvloer, afval en vervuiling en klimaatverandering. Mastwijk: ‘Denk daarbij achtereenvolgens aan sociaal leefbare lonen, circulariteit binnen de keten en bijvoorbeeld producten van duurzamer materiaal. Dit alles hebben we vertaald naar doelstellingen die we uiterlijk in 2030 willen bereiken.’ Van den Herik: ‘Het knappe van LC Packaging is dat ze duurzaamheid een integraal onderdeel van hun core business hebben gemaakt én er hun hele waardeketen bij betrekken. Ze zijn ook in staat geweest om in die keten van leverancier op leverancier op leverancier inzicht te krijgen in de mate van duurzaamheid en emissies. Dat is echt heel lastig.’
Mastwijk: ‘We moesten ook iedereen meekrijgen, mensen moeten snappen waarom dat verhaal van duurzaamheid belangrijk is. En hoe we het gaan aanpakken. Wat betekenen die grote doelen per afdeling, per divisie, per land? Hoe krijgen we onze klanten mee? Alles is doorberekend, maar er is ook heel veel onzekerheid. Het verkopen van duurzamere versies van onze verpakkingen is moeilijk als de klant terughoudend blijft door het uitblijven van wetgeving.’ Van den Herik: ‘Goede wetgeving, normering, beprijzen: dat zijn belangrijke wensen van MVO Nederland. Veel duurzame ondernemers snakken er ook naar. Daarmee bied je hen een gelijk speelveld en kan bijvoorbeeld LC Packaging goed blijven concurreren ten opzichte van minder duurzame en vervuilende partijen.’