• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
maandag 7 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

De voordelen van relatiegeschenken

Algemeen
11 dec 2023
3 min. leestijd

Bij een goede investering zijn relatiegeschenken misschien niet het eerste waar je als ondernemer aan denkt. Zonde, want het juiste geschenk kan veel doen voor de relatie met je klant of werknemer.

We ervaren meer geluk als we iets weggeven dan wanneer we geld aan onszelf besteden

Een relatiegeschenk is voor jou als ondernemer een goede manier om relaties of werknemers te laten weten dat je ze waardeert. Bovendien creëer je met zo’n attentie voor jezelf een kans om anderen te herinneren aan jouw naam, product of service. En er zijn nog meer redenen voor een relatiegeschenk.

Geven maakt gelukkig
De menselijke soort voelt zich nu eenmaal graag gezien en vindt het leuk om iets te krijgen. Daarbij komt dat je van geven zelf ook een positief gevoel krijgt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat we meer geluk ervaren als we iets weggeven dan wanneer we geld aan onszelf besteden. Het bedrag dat we uitgeven aan goede doelen is een belangrijke voorspeller voor ons eigen geluk.
Vanuit zakelijk perspectief is het grote voordeel van relatiegeschenken dat ze een psychologisch mechanisme in werking zetten. Wanneer we de ander iets geven, is hij of zij eerder bereid iets voor ons terug te doen. Dit wederkerigheidsprincipe geldt ook wat betreft personeel: onderzoek laat zien dat werknemers nét een stapje extra zetten wanneer je als werkgever iets leuks voor ze doet.

Lees ook

Superieur luxe wooncomfort, omringt door groen

Happy huisdier zomer!

Verrassingseffect
Relatiegeschenken kunnen altijd, al is een speciale gelegenheid natuurlijk een mooie aanleiding. Veel bedrijven geven bijvoorbeeld een cadeautje weg met Pasen, rond Koningsdag of in december, om hun relaties en werknemers goede feestdagen en een gelukkig nieuw jaar te wensen. Je kunt ook een meer persoonlijk moment kiezen, bijvoorbeeld wanneer je een jubileum viert. Wil je origineel uit de hoek komen, geef dan onverwachts iets weg, als blijk van algemene waardering. Het verrassingseffect is dan veel groter.
Je wil natuurlijk dat jouw geschenk de persoon in kwestie zo lang mogelijk bijblijft. Kies dus iets van goede kwaliteit dat lang meegaat. Belangrijker nog is dat het cadeau aansluit bij de behoeften van de ontvanger. Verdiep je dus in diens doelen en interesses en kies op basis daarvan wat je geeft. Maak het overigens ook weer niet té persoonlijk; een goed relatiegeschenk is casual en toch professioneel. Zoek dus de juiste balans en zorg ervoor dat je geschenk niet te opdringerig of overdadig is. Je wil immers voorkomen dat de persoon in kwestie zich opgelaten voelt.

Nuttig, slim en betaalbaar
Relatiegeschenken zijn er in allerlei soorten en prijscategorieën. Het makkelijkste is om te kiezen voor iets nuttigs dat altijd van pas komt. Zo is de kans het grootst dat ze niet in een kast belanden. Denk bijvoorbeeld aan notitieblokken, USB-sticks, mokken, waterflessen en tassen, bedrukt met een persoonlijke boodschap of je bedrijfslogo. Ook balpennen zijn een slimme keuze: hieraan heerst op zo’n beetje iedere werkplek een chronisch tekort, en omdat ze altijd rondslingeren duikt jouw reclame overal op. Bovendien is het betaalbaar: bestel je duizend pennen, dan kost dat je vaak minder dan de gemiddelde advertentie. Heb je wat meer te besteden, of mag het wat specialer? Geef dan een Dopper, een mooie Parker pen of stuur iets lekkers. Oma’s Brievenbustaart verstuurt allerlei versgebakken ambachtelijke lekkernijen met de brievenbuspost.

Gerelateerde artikelen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025
Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand
Algemeen

Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}