• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 3 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Nederlandse EV-rijder omarmt voordelen van slim en duurzaam laden

Algemeen
25 okt 2023
5 min. leestijd

Om de toename van het aantal EV’s bij te benen, moeten laadpunten in aantal groeien én slimmer worden. Elektrisch rijden speelt een essentiële rol in de energietransitie en in het halen van de klimaatdoelen. In de energietransitie is slim laden de verbindende schakel tussen het laadgedrag van de EV-rijder en efficiënt gebruik van duurzame energie.

Stefan Evers, managing director van TotalEnergies Charging Solutions Nederland, en Ellen Hiep, bestuurslid van belangenorganisatie Vereniging Elektrische Rijders, bespreken in een geanimeerd tweegesprek naar de bottlenecks en kansen van elektrisch rijden en slim laden.

Lees ook

Steeds meer verpakkingsmateriaal gerecycled op weg naar 2030

Dit zijn de belangrijkste business skills voor het werk van morgen

Stimuleringsmaatregelen

TotalEnergies beheert als een van de grootste laadpuntoperators van Nederland een snelgroeiend netwerk van meer dan 14.000 openbare laadpunten en snellaadlocaties. ‘We hebben een goede laadinfrastructuur, met verreweg de meeste laadpalen per vierkante kilometer binnen Europa,’ vertelt Hiep. Desondanks is er nog steeds een noodzaak om de voorzieningen rondom publiek laden verder te laten groeien om de vraag bij te benen. ‘Het aantal elektrische auto’s neemt sneller toe dan het aantal laadpalen,’ weet Evers.

Elektrisch rijden is populair. De intrinsieke motivatie om bij de aanschaf van de volgende auto over te stappen naar elektrisch te rijden is er. Maar om de autorijder daadwerkelijk die stap te laten maken zijn duidelijke regels vanuit de overheid van groot belang. ‘Op dit moment is er veel onduidelijkheid rondom de stimulering van elektrisch rijden,’ vertelt Hiep. Na 2025 stopt zelfs alle stimulering. Dit zorgt voor onzekerheid, waardoor de verkopen achterblijven bij de verwachting. ‘Op dit moment betaal je als EV-rijder nog geen motorrijtuigenbelasting. Na 2025 moet je dat wel doen. Omdat een elektrische auto veel zwaarder is door de batterij, is de belasting hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto als er geen apart tarief voor elektrische auto’s komt. Evers meent dat de financiële stimulansen rondom de aanschaf van een elektrische auto voorlopig nodig blijven. Hij verwacht dat er nog een korte overbruggingsperiode nodig is waarin de overheid een rol kan en moet spelen rondom elektrisch. ‘Als er voor de komende jaren duidelijkheid is, kan dat mensen die twijfelen over de brug helpen bij de keuze voor elektrisch rijden. Daarna zijn we er misschien wel al om de rest van de bevolking te overtuigen om elektrisch te gaan rijden.’

Slim laden

Het stimuleren van elektrisch rijden is bedoeld om de CO2-uitstoot van mobiliteit te verlagen. Twee zaken zijn daarbij van belang: dat de stroom afkomstig is uit hernieuwbare bronnen en dat die groene stroom door ‘slim laden’ zo efficiënt mogelijk wordt ingezet. Uit het Nationaal Laadonderzoek 2023 blijkt dat veel EV-rijders (72%) al gebruikmaken van slim laden om groene energie te benutten of dit graag willen. Met thuislaadpunten kon dat vaak al, maar sinds de zomer rolt TotalEnergies de techniek ook uit op publieke laadpalen. Daarmee stuurt TotalEnergies op het verminderen van de CO2-uitstoot. De laadcapaciteit wordt afgestemd op het aanbod van duurzame energie. De batterij wordt vooral geladen als het groene stroomaanbod groot is. ‘Door de batterij te laden op momenten dat er weinig vraag is of er veel zon en wind is, kun je als EV-rijder duurzaam laden,’ vertelt Evers.  ‘Om dat optimaal te faciliteren zijn meer slimme laadpalen nodig. Niet alleen in het netwerk van TotalEnergies, maar ook van andere laadpuntoperators. En de concessiehouders – provincies en gemeenten – zijn nodig om slim laden op het netwerk mogelijk te maken.’

Op grote schaal slim laden helpt ook bij het verminderen van de druk op het stroomnet. ‘Je kunt op een passieve manier slim laden, waarbij je op piekmomenten als laadpuntoperator de laadsnelheid aanpast om de druk op het net te verminderen.’ Bij actief slim laden wordt de EV-rijder eerst om een ‘opt-in’ gevraagd. ‘Wie ’s avonds laadt en pas ’s ochtends zijn auto weer nodig heeft, kan ervan op aan dat zijn auto is volgeladen. Moet je eerder weg? Dan kun je dat aangeven in de laadapp.’

Bi-directioneel laden

Niet alleen in het gebruik, maar ook stilstaand kunnen elektrische auto’s een belangrijke schakel zijn in de energietransitie. Een belangrijke ontwikkeling is bi-directioneel laden, waarbij EV-rijders bijvoorbeeld de stroom van zonnepanelen opslaan en later gebruiken om het eigen huis van stroom te voorzien. ‘Met de gemeente Rotterdam hebben we onderzocht hoe bi-directioneel laden kan helpen om de stroompieken van elektrische inzamelwagens af te vangen. Twee deelauto’s konden via bi-directioneel laden stroom terugleveren zodra de inzamelvoertuigen gingen laden,’ vertelt Evers. Hiep verwacht dat EV-rijders net als met smart charging de voordelen van bi-directioneel laden omarmen. ‘De EV-rijder verwacht er veel van. Het wachten is op nieuwe EV-modellen waarbij het kan.’

Focus op oplaadoplossingen

In 2024 neemt TotalEnergies afscheid van het eigen retailnetwerk van bijna 400 Nederlandse tankstations. ‘We focussen op de oplaadoplossingen en verruilen onze tankstations voor elektrische vervoerhubs voor snelladen en publieke laadpalen,’ vertelt Evers. ‘TotalEnergies is nu al een top 3 speler in Nederland als het gaat om de publieke laadpaalinfrastructuur. ‘Onze ambities reiken verder. Dat doen we door slimme voorzieningen te realiseren die voor iedereen bereikbaar en beschikbaar zijn: thuis, onderweg en op het werk. We dingen mee bij tenders voor de aanleg van snellaadstations in de stedelijk omgeving, zoals de snellaadconcessies in Amsterdam en Rotterdam. Dat is een sterke verbetering voor de EV-rijder in het algemeen. Nu vind je de snellaadstations nog vrijwel uitsluitend aan de snelweg.’

Voor meer informatie bezoek de website

Gerelateerde artikelen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025
Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand
Algemeen

Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}