• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
woensdag 2 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Plannen maken elektrisch rijden fors duurder

AlgemeenBranded Content
26 sep 2023
4 min. leestijd

De bestaande maatregelen om elektrisch vervoer te stimuleren worden in hoog tempo afgebouwd. Sterker zelfs, de keuze voor een brandstofauto wordt na 2025 financieel gunstiger dan elektrisch rijden. De oorzaak ligt in de brandstofaccijnsverslaving van de overheid, vertelt Maarten Van Biezen van de Vereniging Elektrisch Rijders.

Het kabinet heeft onlangs een brief aan de Tweede Kamer heeft gestuurd met daarin staatjes waarin de total cost of ownership (optelsom van alle kosten, red.) van elektrisch rijden na 2025 voor alle segmenten auto’s. ‘Zorgwekkend,’ vindt Van Biezen. Met name de motorrijtuigenbelasting hier debet aan. Deze wordt na 2025 40 procent hoger dan het tarief voor benzineauto’s. ‘Dat gaat om een bedrag van rond de € 1200 per jaar extra ten opzichte van nu. Momenteel is dat nog nul. Dus het is een grote stap.’ Overal in Europa is en blijft de MRB van een EV nul. In Nederland wordt deze hoger dan van een brandstofauto. Dat is toch onbegrijpelijk?

Zakelijke leasemarkt

Zestig procent van de elektrische auto’s wordt verkocht in de zakelijke leasemarkt. ‘Het ziet ernaar uit dat de aankoopprijs een stukje duurder blijft dan de benzinevarianten. Daarbovenop komt de motorrijtuigenbelasting die substantieel hoger is.’ Dat bedrag komt ook in de leasekosten terecht, waardoor het bijtellingvoordeel omslaat in een nadeel. Zeker omdat er geen bijtellingsvoordeel meer geldt voor de EV na 2025. Van Biezen vreest dat daarmee het brede draagvlak rondom de elektrische auto van de zaak vervliegt. Dat laatste zorgt voor een domino-effect. ‘Ik denk dat dit beleid dat nu is voorgesteld in 2030 tot 1 miljoen minder elektrische auto’s leidt dan de bedoeling is. Dat heeft consequenties voor de klimaatkant, maar ook voor de beschikbaarheid van elektrische auto’s voor iedereen. Hoe minder snel je de EV-markt tot ontwikkeling brengt, hoe langer het duurt totdat je een tweedehands elektrische auto kan kopen.’

Uiteindelijk is het stopzetten van de stimulering van elektrisch rijden terug te voeren op geld, om precies te zijn: brandstofaccijnzen die de schatkist misloopt. ‘De stimulering van elektrisch rijden kost de overheid direct niet zo veel geld. Wat wel geld scheelt, is het inkomstenverlies van de accijns aan d pomp,’ vertelt Van Biezen. ‘De stimuleringskosten elektrisch rijden vormen een kleine uitgave vergeleken met de derving van brandstofaccijnzen. Het kabinet is er niet uitgekomen hoe ze dit moeten oplossen. Tegelijkertijd houdt het kabinet vast aan de doelstelling dat in 2030 alleen nog maar zero emissieauto’s nieuw worden verkocht. Het probleem is telkens vooruitgeschoven en nu ook weer, met de val van Rutte IV. Het nieuwe kabinet mag dat nu gaan oppakken.’

Stimuleringspakket

Van Biezen was deelnemer aan de Klimaattafel voor mobiliteit. ‘De opdracht was om voorstellen te doen zodat in 2030 alle nieuwe auto’s elektrisch zijn. Dat hebben we gedaan, wat een stevig stimuleringspakket opleverde. Vervolgens heeft het kabinet gezegd: laten we dat tot en met 2025 doen en het laatste pakket aan maatregelen rond 2023 vast te leggen. Die afspraak is men niet nagekomen. Nu wordt er gezegd: dat kost te veel aan accijnsderving. We stoppen de stimulering. Terwijl aan de Klimaattafel in 2019 al duidelijk was dat minder groei van brandstofauto’s tot lagere accijnsinkomsten en een gat in de begroting leidt. Het Ministerie van Financiën eist dat die kosten voor de gemiste accijnzen moeten worden betaald door alle automobilisten. Daarmee wordt autorijden duurder. Dat levert politiek problemen op. De oplossing is gevonden in rekeningrijden, maar dat is op z’n vroegst pas vanaf 2030. De tussenliggende periode moet je financieel overbruggen.’

Van Biezen hoopt dat bij de coalitieonderhandelingen de plannen worden teruggedraaid. ‘Dat de mobiliteitstransitie minder geld oplevert, is een probleem voor de schatkist. De grote vraag voor het kabinet is dan: waar haal ik dan wél m’n inkomsten uit?’ Dat hoeft niet noodzakelijkerwijze uit de automobiliteit te komen, meent hij. ‘Als we met z’n allen met het OV en de fiets naar het werk gaan, hebben we ook inkomstenderving voor de schatkist. Hetzelfde geldt als de huizen van het gas af gaan. De energietransitie vinden we noodzakelijk. Minder inkomsten voor het rijk uit fossiele brandstoffen mag toch niet de transitie naar elektrisch vervoer vertragen? Dat moet een nieuw Kabinet kunnen oplossen.’

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}