• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 9 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Hoe in sterke organisaties alle medewerkers er sámen iets van maken

FinancieelBranded Content
20 jun 2023
4 min. leestijd

Personeel vasthouden in een krappe arbeidsmarkt? Dat vraagt om een andere manier van leidinggeven. Bedrijven en organisaties functioneren niet op basis van individuen, ze worden sterk, actief en flexibel als alle medewerkers er samen iets van maken.

‘Wat er tússen de mensen zit, dat moet je leren te managen.’

Een leidinggevende die in tijden van arbeidskrapte hartstochtelijk uitweidt over de bedrijfscultuur? Hier heeft iemand de boot gemist. Praten over bedrijfscultuur is denken langs oude lijnen. ‘Vooral als het gaat om het werven en behouden van personeel, zet je jezelf ermee op achterstand,’ zegt Lidewey van der Sluis, hoogleraar Strategisch Talent Management en Organisatorisch Leiderschap aan Nyenrode Business Universiteit. Van der Sluis begeeft zich dagelijks op de brug tussen wetenschap en praktijk: ‘In het vakgebied leiderschap is heel lang gedacht dat organisaties functioneren op basis van individuen. Investeer in het binnenhalen en binnenhouden van betere individuen en de organisatie wordt vanzelf beter, dat was het idee. We hebben er veel onderzoek naar gedaan en wetenschappelijk kunnen aantonen dat dat niet het geval is. Een organisatie wordt juist sterk, actief, flexibel en beweeglijk als alle medewerkers er sámen iets van maken: als ze elkaar helpen om beter te worden, als het een lerende community is waarin ook de minder sterke bouwstenen aan kracht winnen.’ In dit nieuwe inzicht is voor het afgesleten begrip ‘bedrijfscultuur’ volgens Van der Sluis geen plek: ‘Het lijkt te zeggen: zó doen wij het hier, alsof ‘het’ vastligt. Maar dat ‘het’ hangt in de lucht, is vluchtig. Het gaat om het cement, om dat wat er tussen de mensen is en gebeurt, dát moet je zien te managen. Bij Starbucks noemen ze het ‘the secret sauce’, in Nederland noemen we het de ‘vibe’. Aan het HR-jargon van instroom, doorstroom en uitstroom heb ik wisselstroom toegevoegd: hoe stroomt het tussen de mensen, helpen ze elkaar, maken ze elkaar beter, inspireren ze elkaar?’ Goede wisselstroom voorkomt uitstroom. De toepassing ervan kun je leren: aandacht voor persoonlijke en professionele ontwikkeling is de kern van de MBA-opleidingen bij Van der Sluis’ thuisbasis Nyenrode.  

‘Make mindset’

Van der Sluis spreekt ook over ‘the dance’: ‘Die metafoor gebruik ik om uit te leggen hoe het in organisaties intern werkt tussen collega’s. Hun functioneren is afhankelijk van de dans die je samen danst. De interactie tussen leidinggevende en leidingkrijgende evenals de interactie tussen collega’s onderling helpt of hindert de organisatie in haar functioneren. Leidinggevenden zetten daarin de toon. Doe je je werk vooral op basis van je eigen belang of het belang van de organisatie? Dat verschil is cruciaal. Het werk dient in perspectief te staan van de bedoeling van de organisatie. Van iedereen. In sterke organisaties is er sprake van onderling respect, een overkoepelende missie en gedeelde waarden. Daar weten ze wat de wetenschap heeft blootgelegd: dat de kracht van de organisatie afhankelijk is van de bijdrage van iedere collega en het verlangen om er samen iets van te maken.’

Met goede leiderschapsskills haal je die kracht naar boven, zegt Van der Sluis: ‘In organisaties die dit inzicht succesvol hebben geleerd en toegepast, bruist het van de energie, door opleiding en educatie weet iedere collega dat hij of zij ertoe doet. Er is een wisselstroom die ervoor zorgt dat ze elkaar helpen en beter maken. Die onderlinge verbondenheid tussen mensen in organisaties fascineert me. Daarin kan van alles gebeuren. En daar gebeurt het ook.’

Achterstevoren denken

In succesvolle organisaties wordt volgens Van der Sluis collectief achterstevoren gedacht: ‘Mensen denken daar niet primair aan hun eigen geluk en loopbaandoelen. Dat is individueel vooruitdenken. Achterstevoren denken gaat over: waar is de organisatie voor bedoeld en wat heeft de organisatie van mij en ons nodig? Met dat doel voor ogen trek je de toekomst als het ware naar je toe, en zet je je werk per definitie in het licht van de missie. Als iedere collega dat doet, dan wordt werken voor iedereen in de organisatie een zinvolle bezigheid en een groot voorrecht om te mogen doen.’

Voor meer informatie over Nyenrode? bezoek de website

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Verzeker wat telt: zo houd je grip op je polis én je portemonnee
Financieel

Verzeker wat telt: zo houd je grip op je polis én je portemonnee

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}