• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 3 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Online onveiligheid wordt gevoed door steeds slimmere cybercriminelen

FinancieelBranded Content
19 jun 2023
6 min. leestijd

Drie op de vier mensen voelt zich niet veilig online, blijkt uit onderzoek van cybersecurity softwareleverancier F-Secure. ‘De leveranciers van online-beveiligingsproducten en -diensten moeten steeds meer doen om mensen veilig online te houden en dit gevoel van veiligheid te vergroten,’ verklaart Dennis Schirrmann, binnen F-Secure verantwoordelijk voor West-Europa, Afrika en het Midden-Oosten.

We zijn veel meer online gaan werken vanuit huis sinds de covidpandemie. Daarnaast zijn er steeds meer apparaten verbonden met het internet. Gemiddeld brengen we acht uur per dag online door op onze computer, smartphone of een ander apparaat. Dat is meer tijd dan we gemiddeld slapen. ‘We zijn nog meer afhankelijk geworden van het internet, wat weer stress en zorgen met zich meebrengt. Door alle berichten over cybercriminaliteit en geslaagde hacks, gecombineerd met de waarschuwingen over de gevaren, voelt de overgrote meerderheid zich onveilig,’ vertelt senior manager business development Kenneth Olander. ‘Niet iedereen weet hoe ze zich kunnen beschermen tegen de risico’s.’ Ongeveer zeven op de tien mensen (69%) zegt dat ze niet weten wie ze online kunnen vertrouwen. En bijna tweederde (64%) verwacht dat de cyberrisico’s de komende twaalf maanden verder zullen toenemen.

Gekloonde accounts

Is deze angst gegrond? Criminelen volgen de trends. Als een platform populair is onder consumenten dan volgen cybercriminelen al snel. Dat betekent dat gebruikers van social media, abonnees van onlinestreamingsdiensten zoals Netflix en gameplatforms altijd alert moeten zijn. De grootste bedreigingen van dit moment zijn vriendschapsverzoeken via gekloonde accounts en zogenoemde infostealers (kwaadaardige softwareprogramma’s, ontworpen om gevoelige informatie te stelen van computer, smartphone of ander elektronisch apparaat), blijkt uit het jaarlijkse F-Secure’s consumer threath report. ‘Criminelen spelen in op de populariteit van game- en (sociale) mediaplatforms onder consumenten. Een veelgebruikte ‘scam’ is een nepbericht van bijvoorbeeld Netflix dat de toegang wordt geblokkeerd vanwege een mislukte betaling, waarna criminelen het account overnemen,’ verklaart Olander.

Gemiddeld worden er 20 miljoen persoonsgegevens per dag gestolen, vertelt Schirrmann. De meeste mensen zijn zich niet bewust van de gevolgen van een hack. ‘Ze realiseren zich niet wat er kan gebeuren. Mensen maken fouten. Het is ons gezamenlijk belang om ervoor te zorgen dat mensen onbezorgd gebruik kunnen maken van online diensten, zowel zakelijk als prive.’

Geruststellen

Als belangrijke reden voor het gevoel van onveiligheid noemen de ondervraagden de waarde van de data op hun apparaten, zoals persoonlijke bestanden, foto’s en contactgegevens. ‘De angst voor financiële schade scoort standaard hoog bij alle klantenonderzoeken van F-Secure. Het betreft hier online activiteiten waarbij bankpassen, creditcards en andere financiële gegevens worden gebruikt.’ Identiteitsfraude is een van de de grote risico’s die een gebruiker loopt. ‘De angst dat iemand in staat is om je account over te nemen en persoonlijke informatie te delen en misbruiken.’

Hoewel mensen het gevoel hebben dat cybercriminliteit steeds groter wordt nemen ze niet de nodige maatregelen. De bescherming die cybersecuritysoftware biedt is vaak te ingewikkeld voor de gemiddelde gebruiker om in te stellen. ‘Dat is een belangrijk signaal. Het betekent dat we consumenten beter moeten geruststellen en helpen de diensten te gebruiken. Als branche zijn er we nog onvoldoende in geslaagd. Een slimme, gebruiksvriendelijke beveiligingsoplossing is de eerste stap om het vertrouwen in hun online veiligheid te vergroten,’ benadrukt Schirrmann. ‘Met simpele stappen kunnen gebruikers hun online veiligheid vergroten.’

Gelekte wachtwoorden

Als voorbeeld noemt hij het gebruik van niet makkelijk te hacken wachtwoorden voor alle online diensten. Onderzoek toont aan dat veel mensen wachtwoorden hergebruiken voor verschillende diensten en/of simpele variaties maken hierop. Het gebruik van gemakkelijk te onthouden wachtwoorden en het hergebruiken van hetzelfde wachtwoord vormen een serieus risico. ‘Als je het gelekte wachtwoord ook voor een ander account gebruikt, kan een crimineel met dezelfde combinatie van e-mailadres en wachtwoord proberen andere accounts te hacken.’ Schirrmann vervolgt: ‘We moeten mensen de tools geven voor een veilige online omgeving. Met onze dienstverlening voeden we mensen op om unieke combinaties te gebruiken van e-mailadres en wachtwoord. Door het gebruik van unieke wachtwoordcombinaties hebben criminelen niet meteen toegang tot alle accounts bij een datalek.’ Bovendien waarschuwt F-Secure gebruikers als een dienst gehackt is. ‘We sturen een bericht ‘Je hebt een account bij die organisatie en kunt maar beter je wachtwoord wijzigen. En let op verdachte e-mails van deze dienst.’

Banken en verzekeraars

F-Secure is een wereldleider in het leveren van gebruiksvriendelijke cybersecuritysoftware voor consumenten. De organisatie helpt wereldwijd bedrijven zoals serviceproviders, banken, verzekeraars en retailers met hun cybersecurity- en communicatiediensten. ‘We focussen op langdurige partnerships. Organisaties hebben een sterke band hun eigen klanten en wij kunnen hen helpen hun klanten te beschermen tegen online bedreigingen. ‘Onze rol is het beschermen van consumenten tegen cybercriminaliteit. Niet alleen door de juiste beveiligingstools te bieden maar ook door het onderwijzen van klanten rondom cybersecurity,’ verklaart Olander.

‘We beschouwen banken en verzekeraars als belangrijke partners vanwege een gedeeld belang. Consumenten moeten zich meer bewust worden van welke veiligheidsmaatregelen ze zelf kunnen nemen. Banken en verzekeraars kunnen hierin een belangrijke rol spelen,’ constateert Schirrmann. Wanneer je slachtoffer wordt van ‘bankspoofing’, creditcardfraude of sms- of WhatsApp-fraude, compenseren banken vaak de schade uit coulance. ‘Wettelijk gezien zijn ze niet verplicht om de schade te vergoeden.’

Verzekeraars hebben moeite om de daadwerkelijke risico’s van cybercriminaliteit vast te stellen. Het aantal incidenten neemt toe en de schade wordt groter.’ 84% van de ondervraagden verwacht dat de verzekering de schade dekt. Een op de drie mensen heeft ooit in zijn leven te maken gehad met een cyberincident. Hoe verzeker je dat? ‘Bij brandschade kun je terugvallen op tientallen jaren aan informatie. Over het aantal toekomstige cyberaanvallen en de omvang van de schade is nog veel onzeker. F-Secure voorkomt cybercriminaliteit en vermindert daarmee het risico’s op claims.’ Het mes snijdt daarbij aan twee kanten. Schirrmann trekt de vergelijking met brandschade door. ‘Je bent verplicht om een rookmelder in je huis te installeren. Dus waarom kun je er niet voor zorgen dat verzekerden hun apparaten en thuisnetwerk goed beveiligen? En dat als voorwaarde stellen in de verzekeringspolis voor het indienen van een schadeclaim.’

Simpel en zorgeloos

‘Onze missie is een simpele, zorgeloze beveiligingsbeleving te bieden, die de digitale activiteiten van consumenten beschermt. Dit doen we met F-Secure Total. Dit is een alles-in-één online beveiliging, privacy- en indentiteitsbescherming app. F-Secure heeft een wereldwijd netwerk van partners en meer dan 30 jaar ervaring met het ontwikkelen van cybersecurity ecosystemen.

Bezoek de website van F-Secure voor meer informatie.

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}