Verpakkingen zijn van oudsher een belangrijk onderdeel van de afvalberg die we met z’n allen produceren. Die tijd is voorbij. Op weg naar een volledig circulaire economie is ook voor de verpakkingswereld een nieuw tijdperk aangebroken. Met slim en duurzaam verpakken is grote ecologische én economische winst te halen.
Wat is de stip aan de horizon? Europa streeft naar een 100% circulaire economie in 2050. Dit betekent dat tegen die tijd álle grondstoffen een nieuw leven krijgen en er niets meer op de afvalberg belandt. Verpakkingen horen daarbij. Grote internationale verpakkingsbedrijven vervullen hierin een voortrekkersrol.
Probleemplastic
Ooit was plastic een veelgeprezen uitvinding. De stof kan goed tegen hitte, geleidt geen stroom, gaat superlang mee en beschermt tegen uitdroging. Totdat in 1997 de drijvende plastic vuilnisbelt in de oceaan, de ‘plastic soep’, ons wakker schudde. Plastic werd het symbool voor milieuvervuiling. Ondanks apart inzamelen en recycling, blijft het lastig om hoogwaardige nieuwe producten te maken uit de vele plasticsoorten. Op jaarbasis wordt ca. 250 miljoen ton plastic geproduceerd, waarvan ongeveer de helft voor eenmalig gebruik. Jaarlijks belandt 8 miljoen ton plastic in zee. Het aandeel van micro- en nanoplastics in het milieu is onbekend, maar waarschijnlijk vele malen groter dan de plastic soep in de oceanen.
Gebakken lucht
Bij het ontwerp van verpakkingen spelen allerlei factoren een rol. Een artikel moet efficiënt en veilig worden verpakt en verzonden. Gelukkig zijn producenten én ontvangers klaar met gebakken lucht. Als alternatief voor het gebruik van bubbeltjesplastic of luchtkussenfolie om een artikel in een veel te grote kartonnen doos zonder schade te verzenden, zetten verpakkingsontwerpers in op plasticvrije alternatieve verpakkingen, die efficiënt, stevig, recyclebaar en liefst herbruikbaar zijn.
Papier en karton
Verpakkingen op basis van papier en karton zijn de perfecte oplossing voor de circulaire economie. Het materiaal is 100% recyclebaar, hernieuwbaar en biologisch afbreekbaar. Zo’n 80% van alle online bestellingen wordt verzonden in kartonnen verpakkingen. Dat heeft een keerzijde. Door de populariteit van online winkelen is de prijs van oud papier, de grondstof van karton, sterk gestegen. De oplossing zit in innovatie. Verpakkingen met dezelfde afmetingen, die voldoet aan alle gestelde kwaliteitseisen, maar minder karton vragen.
Papier hier…
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabrieken (VNP) adviseert en ondersteunt papier- en kartonbedrijven in ons land bij het ontwikkelen van projecten en innovatieve technologieën om de klimaatambities waar te maken. In Europa is Nederland koploper op het gebied van hergebruik van oud papier. Efteling-held Holle Bolle Gijs had een visionaire blik. Bijna 90% van het gebruikte materiaal voor verpakkingen van papier of karton heeft oud papier als grondstof.
Slim design
Een mooi voorbeeld van de vele initiatieven die verpakkingsbedrijven zelf ontplooien is de Now and Next-duurzaamheidsstrategie van DS Smith. Het bedrijf richt de focus niet alleen op de uitdagingen van vandaag, maar ook op die van de toekomst, voor de generaties na ons. Door slim design wil deze verpakkingsproducent tegen 2023 100% herbruikbare of recyclebare verpakkingen produceren. Al in 2025 haalt het bedrijf 1 miljard stuks probleemplastic uit de supermarktschappen, optimaliseert het gebruik van vezels in de supply chain en tegen 2030 vermindert het de CO2-emissie met 40% ten opzichte van 2019. Mooier kunnen zij hun verhaal niet verpakken.
10 tips voor circulair verpakken
- Hergebruik reststromen tot verpakkingsmateriaal
- Gebruik een monoverpakking
- Houd de verzendverpakking compact
- Kies voor gerecyclede en duurzame verpakkingen
- Kies voor papier met een FSC®- of PEFC™-keurmerk
- Verstuur hersluitbare verpakkingen
- Green Shipping – duurzaam bestellen en verzenden
- Informeer de ontvanger over afvalscheiding
- Verstuur geen doos in een doos
- Vergroot de afleverkans
“‘Papier hier…’ Efteling-held Holle Bolle Gijs had een visionaire blik.”