• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zaterdag 5 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Een dagje zonder vlees is steeds normaler

AlgemeenDuurzaamheid
24 mei 2022
2 min. leestijd

Afgelopen 25 jaar heeft er een stille revolutie plaatsgevonden in de Nederlandse keuken. De gerechten die op tafel komen zijn vaak spannend en spicy. De nieuwste culinaire trends: vaker vegetarisch op tafel en koken met lokale, seizoensgebonden producten.

Aanjagers van de snelle veranderingen op ons bord zijn de kookprogramma’s op televisie, waarvan Jamie Oliver en Rudolph van Veen de belangrijkste gezichten zijn, en natuurlijk ook de inspirerende gerechten op verre vakantiebestemmingen. 

Lees ook

De energietransitie moet haalbaar en betaalbaar zijn

Digitale autonomie en cyberveiligheid zijn in bestuurskamer geland

Flexitariër

Naar schatting eet zo’n 4 procent van de Nederlandse bevolking volledig vegetarisch of veganistisch. Van de overige 96 procent van de Nederlanders, bestempelt 43 procent zich als ‘flexitariër’, als iemand die bewust minder vlees eet. In 2011 noemde nog maar één op de zes Nederlanders zich flexitariër. 

Vegetarisch eten stond lang synoniem aan ‘saai en smakeloos’. Als alternatief voor je stukje vlees had je de keuze uit een droge groenteburger, tofu of een roerei. Veel verder rijkte het aanbod in de supermarkt en qua recepten niet. Dat beeld klopt allang niet meer, onder meer met dank aan de Israëlische chef Yotam Ottolenghi, die met z’n kookboek Simpel vegetarisch eten sexy wist te maken. Wat ook helpt is dat vleesvervangers steeds beter worden en soms qua smaak bijna niet te onderscheiden zijn van echt vlees.

Proberen waard

Nederland is koploper op het gebied van de ontwikkeling van vleesvervangers. Dat zie je terug in de keuze in het vega-aanbod van supermarkten. Die concurrentie is goed voor de portemonnee. Vleesvervangers zijn de afgelopen jaren een stuk goedkoper geworden. Hierdoor is vegetarisch niet langer altijd duurder dan vlees. In twintig procent is het zelfs goedkoper dan het goedkoopste dierlijke alternatief, blijkt uit onderzoek van ProVeg. Het is het proberen waard. Voor het geld hoef je het niet te laten.  

Tien vegaburgers

Nederlanders eten van alle Europeanen de meeste vleesvervangers, blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau Nielsen. Qua aantallen is er nog een markt te winnen: per persoon eten we jaarlijks gemiddeld 870 gram aan vleesvervangers, nog geen tien vegaburgers.

”Vleesvervangers zijn de afgelopen jaren een stuk goedkoper geworden.”

Gerelateerde artikelen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025
Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand
Algemeen

Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}