• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 1 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Vol (groen) gas op weg naar vergroening van de mobiliteit

Duurzaamheid
14 dec 2021
3 min. leestijd

De overheid wil het gebruik van milieuvriendelijker vervoer stimuleren. Voor personenauto’s lijkt het wel alsof 100% elektrisch de enige groene brandstof is. Wie zich verdiept in schone alternatieven, ziet dat er prima alternatieven zijn, zoals groen gas en waterstof. Het netwerk van bio-CNG, bio-LNG en waterstoftankstations groeit gestaag, met steeds meer tanklocaties.

Mobiliteit is een van de vijf ‘klimaattafels’ van het Klimaatakkoord van 2019. De mobiliteitssector is samen verantwoordelijk voor achttien procent van de CO2-uitstoot. Dat percentage kan snel omlaag, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat het aanbod van alternatieve energie voor vervoer groeit. Dat gebeurt onder meer door het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals biobrandstoffen en groen gas te stimuleren. Zelfs als je ‘fossiel’ tankt, zit er al een vleugje schone brandstof bij. Benzine en diesel zijn bijgemengd met tussen de vijf en tien procent biobrandstof, geproduceerd van plantaardig materiaal of afval.

Lees ook

‘We willen niet alleen een groene beleggingsportefeuille maar uiteindelijk ook een groene wereld.’

B Lab Benelux drijft de transitie naar een duurzame en eerlijke economie

Milieuzones

Langzaamaan krijgt de infrastructuur voor biobrandstof vorm. In de Amsterdamse haven is dit jaar de eerste Nederlandse productielocatie voor biologisch vloeibaar gas geopend, gemaakt voor vrachtwagens en schepen. En ook in Leeuwarden verrijst komende tijd een bio-LNG-fabriek. De logistieke sector vergroent, met inzet van een nieuwe generatie vrachtwagens. Drie kwart van alle vrachtauto’s van het beroepsgoederenvervoer is uitgerust met een Euro 5 of 6 motor. Regelgeving is een belangrijke motor om te investeren in schoon en groen. In steeds meer binnensteden gelden milieuzones waar alleen gecertificeerde trucks en bestelwagens naar binnen mogen. In toenemende mate zal dat zelfs 100%-elektrisch zijn. De druk komt ook van opdrachtgevers die van hun ketenpartners verwachten dat ze hun CO2-footprint verkleinen. De markt vraagt erom, verlangt schoon vervoer. Dat kan op korte afstand met elektrische vrachtauto’s, maar voor de lange afstanden is de actieradius van elektrisch onvoldoende. Hier zal de keuze meer en meer richting bio-LNG en een waterstofmotor gaan. Bij openbaar vervoer zie je een brede keuze, van groen gas (CNG), elektrisch en waterstof.

Emissievrij

Terug naar de personenauto. Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer op de Europese markt gebracht worden, tenzij ze volledig emissievrij zijn. Nederland zet in op elektrisch rijden. Om te beginnen is er goed nieuws. Dit jaar is de gemiddelde elektrische auto voor het eerst goedkoper dan een gemiddelde benzineauto, als je kijkt naar de totale autokosten zoals afschrijving, onderhoud en verbruikskosten, blijkt uit de dinsdag gepubliceerde Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB. Minder goed nieuws is de prijs van elektrische auto’s. Hoewel die gestaag daalt, is elektrisch rijden voor een grote groep autorijders financieel onbereikbaar. Een andere uitdaging is de laadpaalinfrastructuur.

Er is een uitstekend groen alternatief voor elektrisch rijden om de CO2-uitstoot terug te dringen, autorijden op groen gas (bio-CNG). Groen gas beperkt de CO2-uitstoot met minimaal 73% ten opzichte van fossiel aardgas. De actieradius van auto’s op groen gas is 350 km bij een volle tank. Maar het belangrijkste voordeel: auto’s op groen gas zijn goedkoper dan elektrische auto’s en daarmee een duurzaam alternatief voor mensen met een kleine portemonnee.

Gerelateerde artikelen

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid
Duurzaamheid

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid

24 juni 2025
Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer
Duurzaamheid

Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer

16 juni 2025
Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties
Duurzaamheid

Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties

16 juni 2025
Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie
Duurzaamheid

Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie

16 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}