• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 1 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Uitstel vrachtwagenheffing: “Een mokerslag voor het behalen van de klimaatdoelen”

Algemeen
24 jun 2021
3 min. leestijd

De gedrevenheid om te verduurzamen is er. Maar de transportsector rekende, via de vrachtwagenheffing, vanaf 2024 ook op 250 miljoen euro per jaar om de transitie in beweging te krijgen. Het uitstel daarvan noemt Transport en Logistiek Nederland (TLN) een mokerslag voor het behalen van de klimaatdoelen.

“Drie jaar vertraging van de vrachtwagenheffing betekent dat de sector zeker 750 miljoen euro misloopt.”

Lees ook

Huren bij Autohopper: persoonlijk, flexibel en géén gedoe

Testosterontekort verkort je levensverwachting

De invoering van de vrachtwagenheffing stond gepland voor 2024, maar in april van dit jaar liet demissionair minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) weten dat de invoering verschoven is naar 2027. Bij Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemen ze het een mokerslag voor het behalen van de klimaatdoelen. Rob Aarse, beleidsmedewerker van TLN: “Dat is voor ons veel te laat. Het gaat om het mislopen van een bedrag van 250 miljoen euro per jaar, dat is echt nodig om de transitie in beweging te krijgen.” Een van de doelen is in 2025 een emissievrije zone starten in dertig tot veertig Nederlandse binnensteden. Daarvoor zijn zeker vijfduizend elektrische vrachtwagens nodig zijn. Aarse: “Daar zijn er nu pas 160 van. Niet zo vreemd, het vraagt een enorme investering, gemiddeld is een elektrische truck driemaal zo duur als een dieseltruck. Drie jaar vertraging van de vrachtwagenheffing betekent dat de sector zeker 750 miljoen euro misloopt. Dat geld is er dan domweg niet om deels de grote investeringen te kunnen financieren.”

Ambitieuze partner

Aarse noemt het uitstellen extra zuur omdat de sector zich al in een vroeg stadium een ambitieuze partner toonde bij de aanpak van de klimaatproblematiek. Al in 2017, voorafgaand aan het regeerakkoord, presenteerde TLN haar eigen duurzaamheidsambities: een halvering van de CO2-emissies van vrachtauto’s ten opzichte van 2015 in 2030. “Die uitdaging steunt op drie pijlers,” zegt Aarse. “Ten eerste: elektrificeren van vracht- en bestelauto’s in de binnensteden, dat zou in 2030 helemaal geregeld kunnen zijn. Ten tweede: inzet van hernieuwbare brandstof, dus dieselvervangers die zijn gemaakt uit bijvoorbeeld plantaardige afvalproducten. Dat kan toch een goede bijdrage leveren aan de CO2-reductie, omdat op je op dit moment niet elke truck elektrisch kunt laten rijden, zover reikt de techniek nog niet. De fabrikanten snappen dat daar de toekomst ligt, maar de technologie moet rijpen. De actieradius over de langere afstand is te klein en de laadvoorzieningen zijn er niet. Je legt zo’n truck niet even langs de snelweg aan een laadpaal voor personenauto’s of aan de laadpaal bij jou in de straat, er zijn aansluitingen met een hogere spanning nodig.”

Enorme kostenpost

En de derde pijler? Aarse: “Elke kilometer die je niet rijdt, betekent minder dieselverbruik dus minder uitstoot. Daar valt dus ook winst te behalen en dat betekent: nog efficiënter logistiek plannen. Niets nieuws voor transportbedrijven. Brandstof is een enorme kostenpost, dus zij verdienen hun boterham met een zo efficiënt mogelijke planning. Waar ze tegenaanlopen, zijn klanten en relaties in de logistieke keten met een andere focus die veel minder waarde hechten aan het transportbelang.” Een gemiste kans, benadrukt Aarse, want juist de CO2-reductie, zo’n wezenlijk deel van het Klimaatakkoord, vráágt om een gezamenlijke aanpak. “Kijk maar naar de nieuwe laadinfrastructuur die uit de grond moet gestampt,” zegt Aarse. “Consumptie van elektriciteit gaat enorm toenemen, niet alleen in de transportsector, denk ook aan de transitie in woningen van gas naar elektriciteit. Kan ons elektriciteitsnet die belasting aan? Dat is een vraag die we samen moeten beantwoorden en waarvoor we samen oplossingen moeten bedenken, net zo goed als voor elke andere uitdaging die zich aandient.”  

Voor meer informatie bezoek de website       

Gerelateerde artikelen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025
Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand
Algemeen

Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}