J&T Autolease heeft een eigen visie op mobiliteit. “Het is niet alleen het doel om zo snel mogelijk te zorgen voor een CO2-neutraal wagenpark voor onze klant, wat andere leasemaatschappijen wel roepen. Ons doel is om op een zo duurzame manier met de klant te kijken wat de opties zijn,” vertelt commercieel directeur Remco van Lotringen. Daarbij kijkt de leasemaatschappij onder meer naar de bedrijfsactiviteiten en de lopende afspraken.
Het verduurzamen van het wagenpark kan een forse financiële impact hebben. Timing speelt daarbij een belangrijke rol, stelt Van Lotringen. “Je hebt te maken met meerjarige leasecontacten. Het kan jaren duren voordat je ‘vrij’ bent.” Een andere factor is de ontwikkeling van elektrische auto’s zelf. “Tot een jaar geleden waren er bijna alleen nog maar elektrische auto’s in de hoogste prijsklasse. Daar kon je 300 km mee rijden. Nu heb je de Volkswagen ID3 en de Renault Zoë, waarmee je 400 km kunt rijden. Die zijn relatief nog steeds iets duurder dan benzineauto’s, maar qua brandstof ga je de winst maken. Daardoor wordt elektrisch rijden alleen maar interessanter. De auto met een accu gaat steeds goedkoper worden. Hoe sneller dit zich ontwikkelt, hoe makkelijker je op een betaalbare manier het wagenpark kunt verduurzamen.”
Blauwdruk van het wagenpark
Doordat het financiële voordeel qua bijtelling per jaar minder interessant wordt, verliezen elektrische leaseauto’s aantrekkingskracht onder leaserijders, constateert Van Lotringen. “Leaserijders kiezen, over het algemeen, elektrische auto’s omdat het financieel aantrekkelijker is. In de jaren dat de bijtelling nul en vier procent was, koos bijna iedereen daarvoor omdat ze netto in de maand meer overhielden.” Bij J&T Autolease ligt de focus evenwel ergens anders: “Wij kijken wat het beste bij de organisatie van de klant past. Dat is maatwerk. De keuzes in de Randstad zijn anders, dan wanneer je van dorp naar dorp moet rijden. Bovendien is er een steeds groter aanbod aan alternatieve mobiliteit, wat kan betekenen dat de medewerker die nu een leaseauto heeft, straks een deelauto, leasefiets of mobiliteitskaart gebruikt.”
J&T Autolease helpt de klant een blauwdruk te maken van het wagenpark en de reisbewegingen van haar medewerkers. Onder meer aan de hand van de doelstellingen qua CO2-reductie van het bedrijf, maar ook qua branche. “Een bouwbedrijf heeft andere wensen dan een advocatenkantoor. Als je veel zware materialen vervoert, is elektrisch rijden nu nog vaak onmogelijk. We nemen de klant aan de hand mee en helpen ze met het stappenplan om operationele én financiële impact daarvan in kaart te brengen.”
Omslag auto-industrie
Van Lotringen zou graag zien dat niet alleen de CO2-uitstoot, maar de hele impact van de delving van de grondstoffen tot afvalstromen wordt meegenomen in het berekenen van de milieu- en klimaateffecten. “Je kunt wel beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft, maar eerst moet die accu worden geproduceerd. Het (winnen van) lithium en kobalt in de accu is niet gezond. Een andere vraag die relevant is: waar laten we de accu als de auto wordt gesloopt?”
“Het is een feit dat we van de traditionele verbrandingsmotor moeten, willen we de klimaatdoelen halen. Dat geldt ook voor de auto-industrie. Het is niet de vraag of, maar de vraag hoe snel de industrie het voor mekaar krijgt, stelt Van Lotringen. De ontwikkelingen gaan razendsnel. “Zelfs een merk als Ferrari komt met elektrische auto’s. Volvo gaat alleen nog maar elektrisch bouwen. Volkswagen investeert miljarden. Niemand had dat vijf jaar geleden durven denken. De mindset is veranderd.”
Meer elektrische auto’s betekent bouwen aan de laadinfrastructuur. “Nederland is dat redelijk goed ontwikkeld, maar in Frankrijk kom je op het platteland geen laadpaal tegen.” Van Lotringen verwacht razendsnelle ontwikkelingen, zoals opladen met inductie. “Bij Oss ligt al een proefwegdek dat zelf stroom genereert. Ik ben er heilig van overtuigd dat je een elektrische auto binnen niet al te lange tijd zeer snel kan opladen en 1000 km ver komt.”
Aanbestedingen
In steeds meer branches eisen opdrachtgevers bij aanbestedingen dat je bijvoorbeeld een duurzaam wagenpark hebt. “Die bedrijven kloppen vervolgens bij ons aan ‘hoe kunnen we dat aanpakken?’. Zelf hebben ze de kennis vaak niet. Het is onze taak om de klant ervan bewust te maken wat er allemaal op hem afkomt,” verklaart Van Lotringen. Als voorbeeld noemt hij de laadpaal bij de werknemer thuis. “Die moet je meenemen als investering in het leasecontract. En wat als die persoon uit dienst gaat? Wat doe je dan met de kosten van de laadpaal die bij diegene aan de gevel hangt? Het zijn allemaal zaken die je moet vastleggen in je mobiliteitsregeling.”
Effect van Covid-19
Thuis werken heeft impact op onze manier van werken. “Inmiddels is bijna iedereen gewend aan het werken via bijvoorbeeld Teams. Ik denk wel dat de wereld weer naar normaal gaat, maar genoeg bedrijven zullen zeggen “dat thuiswerken en online vergaderen werkt best wel goed, je kunt prima een of twee dagen thuiswerken. Dat is absoluut een CO2-reductie. Minder kilometers is minder CO2.”
EV-keuzehulp
Om wagenparkbeheerders en leaserijders te helpen bij dit lastige vraagstuk hebben wij een EV-keuzehulp ontwikkelt. Hiermee helpen wij ze op weg om de juiste keuze te maken bij een elektrische auto. “Vele hebben de verwachting dat ze bijvoorbeeld een Audi E-tron kunnen rijden, maar komen dan van een koude kermis thuis omdat dit niet binnen het leasebudget van de werkgever past. ”Met de EV-keuzehulp krijgt een medewerker – afhankelijk van de gewenste bijtelling, het salaris en een paar andere parameters, zoals de actieradius – met één druk op de knop de auto’s te zien die bij de betreffende medewerker past. “Het is niet relevant hoeveel kilometers iemand per jaar rijdt. Er is maar één vraag relevant: hoeveel rijdt iemand per dag? Kan hij dat met de door hem gewenste elektrische auto rijden?”
Ben je benieuwd of elektrisch rijden bij jou past? Bezoek onze website probeer onze EV-keuzehulp onbeperkt gratis uit!