• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
maandag 16 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Sneller, simpeler en vooral ook menselijker: goede bedrijfsvoering is het fundament van goede zorg

GezondheidBranded Content
14 dec 2021
4 min. leestijd

Door bedrijfskundige processen – van personeelsadministratie tot vastgoedstrategie – simpeler, sneller en vooral ook menselijker te maken, kunnen zorgorganisaties zich weer volledig richten op hun kerntaak. “Je hebt in de sector een aantal koplopers die alles helemaal op orde hebben en misschien negentig procent van de zorgorganisaties doet het goed, maar is niet in staat om echt te versnellen.”

Als het om goede zorg draait, zegt Johan van Houwelingen, bestuurder van AAG, moet je als zorgorganisatie niet je hoofd hoeven breken over de bedrijfsvoering: “Van roostering en loonstroken tot jaarrekening en vastgoedstrategie, dat zijn processen die onzichtbaar op achtergrond zo optimaal mogelijk moeten functioneren.” Simpeler, sneller en vooral ook menselijker – het zijn de drie kernbegrippen waar het bedrijf vol op inzet. Van Houwelingen: “De verantwoordingscultuur heeft bedrijfsvoering vaak ingewikkeld gemaakt. Toch kan het simpeler. Heel veel zaken draaien omdat we denken dat het nu eenmaal zo moet of omdat het technisch zo is ingericht. Als je kijkt naar bedrijfsvoering in zorgorganisaties dan is die bijna altijd opgebouwd in het verleden, vanuit het bestaande systeem. Dan komt er bijvoorbeeld nieuwe software omdat bestaande verouderd is. Idealiter begínt bedrijfsvoering juist bij de mens. Wat hebben medewerkers nodig om bijvoorbeeld om zo eenvoudig en effectief mogelijk de administratie te doen? Vanuit die gedachte kijken we naar de inrichting van het bedrijfsproces. En dan pas pakken we het systeem of software erbij. Dat is wat we bij AAG op een geïntegreerde manier doen, bij al die bedrijfskundige onderdelen die het fundament zijn onder een zorgorganisatie: Financiën, HR, Vastgoed, Facilitair en Payroll.”

Buitenwereld verandert wél

Van Houwelingen ziet een groeiende tweedeling ontstaan in zorgorganisatieland. “Je hebt een paar koplopers die alles helemaal op orde hebben en die steeds verder vooroplopen. Misschien negentig procent van de zorgorganisaties doet het oké, maar laat kansen liggen en raakt steeds verder achterop.” Van Houwelingen snapt het wel: “Als alles wel aardig loopt, waarom zou je dan veranderen? Omdat de buitenwereld wél verandert, die bewustwording zie ik niet altijd. Veranderen hoeft niet meteen in de hoogste versnelling, maar je moet wel stappen blijven maken in een maatschappelijk veld dat voortdurend in beweging is.”

Stappen vooruit maken betekent: voldoende operationele kasstroom realiseren zodat er voldoende vrije middelen zijn om ook echt te investeren in de dingen die nodig zijn. En inzetten op een integrale oplossing. Van Houwelingen: “Veel vraagstukken die we met AAG oplossen zijn nog enkelvoudig, bijvoorbeeld een HR-kwestie. Dat is slechts één pilaar van de bedrijfsvoering. Wij wijzen dan op het bredere perspectief. Met een geïntegreerde aanpak en innovatieve oplossingen kun je op een veel effectievere manier je personeelsmanagement uitvoeren.”

Integrale aanpak

Als concreet voorbeeld van een geïntegreerde aanpak noemt Van Houwelingen de ondersteuning door AAG van een aantal zorgorganisaties bij het verbeteren van de operationele kasstroom. Van Houwelingen: “Daarbij keken we in de gehele breedte naar de bedrijfsvoering. Welke stuurinformatie is er en is die optimaal? Zijn alle systemen goed ontsloten en weet je dus precies wat het ziekteverzuim is? Die kun je koppelen aan het financieel resultaat dat je weer kunt koppelen aan het aantal cliënten dat je hebt. In wezen koppel je je HR, patiëntendossiers en finance zodat je veel beter de knelpunten en het verbeterpotentieel kunt snappen en zien. Zo zorgt AAG Analytics (Business Intelligence oplossing) voor meer inzicht en versnelling. Vervolgens zijn we op alle onderdelen een tandje dieper gegaan. Met toepassing van TONOS (artificial intelligence) pakken we roostering veel slimmer aan, zodat mensen meer plezier in hun werk kregen omdat ze aaneengesloten diensten kregen of diensten die beter bij hen passen. Bij diezelfde mensen hebben we gekeken of er animo bestond om wat meer te werken. Door de slimme planning kwamen we uiteindelijk uit op een betere bezetting met eigen mensen.” Op eenzelfde manier werd de inkoop en het vastgoed doorgelicht: “Voor het vastgoed hebben we een slimme financiële constructie ingericht, zodat de organisatie op een goedkopere manier geld kan lenen.”

Betere oplossing

Het zijn stappen en stapjes waarvan Van Houwelingen hoopt dat meer organisaties ze maken: “Het zou ons zorgstelsel ook een stukje mooier maken.” De kracht van AAG bij zo’n veranderproces zijn de tweehonderd inzetbare adviseurs die ervan houden om oplossingen te zoeken voor ingewikkelde vraagstukken. “We hebben de massa,” zegt Van Houwelingen, “we kunnen kennis, ervaring en enthousiasme bundelen om tot de beste oplossingen te komen en zo een beslissende bijdrage leveren aan de strategie van een zorgorganisatie.” Dat enthousiasme is, zegt Van Houwelingen, deels gestoeld op de ruimte die het bedrijf biedt voor persoonlijk ondernemerschap: “Bij AAG heb je tweehonderd HBO/universitair geschoolde mensen om je heen die zich integraal vastbijten in vraagstukken die vroeger ééndimensionaal waren. Dat werken voor meerdere domeinen is leuk voor de medewerker én voor de zorginstelling, want je krijgt altijd een betere oplossing.” We zijn dan ook blijvend op zoek naar nieuwe collega’s die daarbij willen horen.

Voor meer informatie: www.aag.nl

Interessante artikelen

Bar-le-Duc viert 10 jaar volledig circulaire flessen
Duurzaamheid

Bar-le-Duc viert 10 jaar volledig circulaire flessen

9 juni 2025
Patiëntgegevens in gevaar door falende digitale beveiliging zorg
Gezondheid

Patiëntgegevens in gevaar door falende digitale beveiliging zorg

9 juni 2025
Goed voor het milieu én voor je billen
Duurzaamheid

Goed voor het milieu én voor je billen

9 juni 2025
Hoe maak je van CO2-reductie een businesscase?
Duurzaamheid

Hoe maak je van CO2-reductie een businesscase?

9 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025
Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}