Met het Smaakchef hospitality concept van Albron krijgen bewoners in de zorg elke dag een verse warme maaltijd. Deze wordt met liefde bereid door hun eigen Smaakchef. Het concept is bekroond met de Horecava Innovation award 2024.
Het juryrapport noemt Smaakchef “een ijzersterk hospitality concept (…) voor de zorg”
‘Een mooie erkenning,’ noemt Johan Melein, commercieel directeur zorg bij Albron, de prijs en waardering. ‘Beleving is een belangrijk onderdeel van het Smaakchef-concept. Samen koken en samen bedenken wat je gaat maken. Je laat mensen meedoen en maakt een praatje. Het is een heel sociaal gebeuren.’ Eten verbindt, zorgt voor zingeving. Dat is heel belangrijk. Je hebt het gevoel dat je erbij hoort. Samen koken en eten zorgt dat je een dagritme hebt. Dat draagt bij aan minder eenzaamheid. Het is dus niet alleen gezond eten, maar ook de sociale component die heel belangrijk is. Als mensen samen eten, dan vinden ze dat prettiger en eten ze beter.’
De A van aandacht
‘Ik zeg wel eens: vitamine A is de belangrijkste vitamine. De A van aandacht. Als je iets aandacht geeft, dan proef je het terug in het eten, in de beleving. De persoonlijke “touch”, de Smaakchef die op locatie vers kookt en zorgt dat er een praatje is, leidt tot die extra vitamine A. Je kookt en eet elke keer weer iets anders. Het is fijn dat er afwisseling is, net als thuis. Dat proberen we te stimuleren. Als je inkoopt vanuit een maaltijdproducent, smaakt de jus elke dag hetzelfde.’ Smaakchef ontzorgt zorgpersoneel door de bereiding van warme maaltijden uit handen te nemen. Een professional met verstand van lekker en gezond eten bereidt de maaltijd, zodat zorgmedewerkers zich kunnen focussen op hun primaire taken. Het Smaakchef-concept is niet alleen voor de kleinschalige ouderenzorg ontwikkeld, maar bijvoorbeeld ook voor de gehandicaptenzorg. Het is een mix van gastvrijheid en gezond eten en drinken, waarbij rekening wordt gehouden met diëten, allergenen of maaltijden in aangepaste consistentie voor mensen met kauw- en slikproblemen. ‘Die specialistische kennis is bij ons beschikbaar, onze Smaakchefs worden daarop getraind, los van de gastvrijheid.’
‘In eerste instantie denken mensen dat het duurder is als je iets uitbesteedt. Dat hoeft niet zo te zijn, als je integraal naar alle kosten kijkt,’ benadrukt Melein. Hij wijst op het tekort aan en verloop onder zorgpersoneel. ‘Door het uitbesteden van de warme maaltijd ontlast je de zorgmedewerkers. En de hospitality-cao is gunstiger dan de zorg-cao. Dat scheelt ook kosten.’