• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 1 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Arbo Centrum

Praktijkgericht leren voor BHV’ers is van levensbelang

GezondheidBranded Content
12 nov 2024
2 min. leestijd

Bedrijven helpen bij het uitsluiten van arbeidsongevallen, dat is de missie van ARBO centrum. Gekwalificeerde instructeurs geven praktijkgerichte cursussen voor bedrijfshulpverleners (BHV’ers). Niet online, maar op locatie, want zeker als het om reanimatie gaat: ‘Je moet erbij zijn, je moet het zien. En je moet het voelen.’

‘Als je niet in de praktijk hebt geoefend, heb je als BHV’er niet het vertrouwen om adequaat te handelen’

Online leren hoe je een collega moet reanimeren? Christian van Laar schudt zijn hoofd. ‘Het is een handeling die je echt in de praktijk, onder goede begeleiding, op een reanimatiepop moet oefenen,’ zegt Van Laar. ‘Je moet het voelen.’ Van Laar geeft voor ARBO centrum BHV-opleidingen aan bedrijven. Het zijn praktijkgerichte cursussen voor bedrijfshulpverleners. Van Laar: ‘Dat zijn de mensen die het eerst in actie komen bij noodsituaties op de werkvloer, denk aan brand, een ongeval en dus ook aan reanimatie. Of aan wondverzorging, slachtoffers stabiliseren, noem maar op.’ Bedrijfshulpverlening is in Nederland verplicht voor werkgevers. Die moeten medewerkers aanwijzen als BHV’er. Zij spelen een belangrijke rol in het creëren van een veilige werkplek, maar aan de inhoud van de BHV-opleiding worden in de Arbowet in principe geen eisen gesteld. Maatwerk is belangrijk. Toch verlangt de wetgever wel dat cursussen op locatie worden gegeven. ‘Dat is zo’n online cursus natuurlijk niet,’ zei arbeidsrecht advocaat Pieter van den Brink in het consumentenprogramma Radar.

‘Je moet erbij zijn’
Radar bracht naar buiten dat de opkomst van online BHV-cursussen ervoor zorgt dat essentiële praktijkoefeningen, zoals reanimatie, brandbestrijding en evacuatie, worden overgeslagen. Van Laar: ‘Je krijgt een filmpje te zien, iemand die voordoet hoe een reanimatie in zijn werk gaat. Maar nogmaals, je moet erbij zijn, je moet het zien. En je moet het voelen. Op de BHV-opleidingen van ARBO centrum leer je hoe je op de borstkas moet drukken, hoeveel kracht dat vergt, hoe je met een AED moet werken, dat ervaar je alleen in de praktijk. En er is iemand die je corrigeert. Belangrijk, want het gaat hier om levensreddend handelen.’

Bijscholing
Van Laar: ‘De Arbeidsinspectie heeft als richtlijn dat je als BHV’er elk jaar bijscholing moet krijgen. Voor zo’n opfriscursus, dus als je al je basistraining hebt gehad, zou een online training misschien nog kunnen. Toch is die herhalingsoefening op locatie ook erg belangrijk, je komt weer samen, je voelt je al meer competent en je durft van jezelf te zeggen: ja, ik kan die hulp ook echt bieden.’
Ondertussen blijkt uit een enquête dat meer dan een kwart van de BHV’ers zich onvoldoende getraind voelt. Belangrijke vaardigheden worden soms niet behandeld: 24% van de ondervraagden leerde bijvoorbeeld niet hoe te reanimeren, terwijl 36% zich niet voorbereid voelt op evacuaties. Dat heeft consequenties, zegt Van Laar: ‘Als je niet in de praktijk hebt geoefend, heb je als BHV’er niet de ervaring en het vertrouwen om adequaat te handelen in noodsituaties.’ Hij snapt dat werkgevers soms kiezen voor de makkelijkste weg: ‘Je moet voldoen aan de minimale verplichting, want je draagt een zorgplicht. Maar je wilt niet dat het belastend is voor de werkzaamheden en je wilt er ook niet te veel geld aan uitgeven. Maar uiteindelijk wil je toch een veilige werkomgeving hebben – dat als het een keer misgaat er mensen zijn die meteen én adequaat in actie kunnen komen.’

Goed voor elkaar
Van Laar: ‘Maar we komen ook bij bedrijven die dertig jaar niks aan BHV hebben gedaan en nu plots moeten vanwege een keurmerk. Dat zegt iets over de controle. Die is er alleen achteraf, na een melding of een incident.’ Toch komt Van Laar als instructeur van ARBO centrum ook vaak genoeg bij klanten die hun veiligheid wel uiterst serieus nemen: ‘Sommige bedrijven hebben het fantastisch goed voor elkaar, daar is zelfs tweemaal per jaar bijscholen de norm. Dat noem ik goed werkgeverschap. We vragen ook altijd: is er nog iets gebeurd sinds de vorige keer. Dan komen soms de verhalen, bijvoorbeeld over een collega met een hartstilstand die gereanimeerd moest worden. En die ook succesvol gereanimeerd werd omdat de kennis er na de praktijktraining was bij de BHV’er én ook omdat het bedrijf na de BHV-opleiding een AED had aangeschaft.’

ARBO centrum staat voor u klaar
‘Bedrijven helpen bij het uitsluiten van arbeidsongevallen, dat is onze missie,’ zegt Richard de Goijer, manager design bij ARBO centrum. ‘We hebben een grote groep gekwalificeerde BHV-instructeurs in dienst, voor trainingen, voor bijscholing of voor kwaliteitscontrole. En we leveren met ARBO centrum alle materialen die voor bedrijfshulpverlening noodzakelijk zijn, van BHV-hesjes en EHBO-koffers in veel verschillende soorten en maten tot schuimblussers, vluchtladders en AED’s.’

LET OP: in november, tijdens de Maand van de BHV, geeft ARBO centrum 50 euro korting op BHV-cursussen en 20% korting op veiligheidsartikelen. Een aanbieding waarmee u een veilige en verantwoorde werkomgeving waarborgt én voldoet aan de wettelijke eisen voor bedrijfsveiligheid.

Klik hier voor meer informatie

Interessante artikelen

Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties
Algemeen

Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties

29 mei 2025
Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   
Algemeen

Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   

29 mei 2025
Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker
Algemeen

Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker

29 mei 2025
De nieuwe smart #5 is gemaakt voor het avontuur
Algemeen

De nieuwe smart #5 is gemaakt voor het avontuur

29 mei 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025
Goede betaalbare zorg is in ieders belang
Dossiers

Goede betaalbare zorg is in ieders belang

26 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}