A l meer dan 40 jaar ontwikkelt Sanday innovatieve informatiesystemen voor en door de eerstelijnszorg. ‘Met Sanday brengen we de zorg terug naar de essentie: alle aandacht voor de patiënt,’ vertelt CEO Gijs van der Wielen.
‘We maken de zorg elke dag een beetje beter en efficiënter’
Sanday is het nieuwe primaire platform van huisartsen en apothekers. Huisartsen houden hierin alle medische gegevens, behandelplannen en afspraken bij. Apothekers verwerken met Sanday recepten en beheren medicatieverstrekkingen. ‘Daar komt veel meer bij kijken, maar dit is het platform in een notendop.’ Het Sanday-platform is vanaf de basis opnieuw ontwikkeld, terwijl veel zorgverleners nog werkten met hun oude systemen (Promedico ASP, Omnihis Scipio en VDF). ‘Opnieuw beginnen was een dappere, maar de enige juiste beslissing om onze huisartsen en apothekers een toekomstbestendige IT-wereld te gunnen. Zij willen niet meer werken met systemen van twintig jaar oud.’ Daarom maakt Sanday gebruik van de nieuwste programmeertechnologie: ‘Low Code’. ‘Hierdoor ontwikkelen we sneller. Zo zijn we weer een speedbootje in de markt, wat je nodig hebt voor snelle innovaties.’
Open platform
Sanday bouwt het platform samen met hun gebruikers, zodat zorgprofessionals werken met functionaliteiten die hen echt helpen. Die ontwikkelingen gaan snel. Dat komt door hun open platform. ‘Ons platform staat technisch open voor samenwerkingen. Denk aan samenwerkingen tussen zorgverleners onderling en samenwerkingen met softwarepartners. Zo bouwen we eenvoudig features in van anderen, zodat al die slimme technologieën samenkomen op één plek, legt van der Wielen uit. Als voorbeeld gebruikt de CEO een zieke praktijk-assistent. ‘Huisarts Peter schakelt de telefoon door naar collega-huisarts Jan, zodat Jans assistent de agenda voor Peter kan beheren.’ Apotheken staan voor andere uitdagingen. Zij puzzelen steeds vaker met medicijntekorten, stelt Van der Wielen. ‘Dankzij ons open platform hebben we met veel groothandels slimme koppelingen, zodat een apotheker in één oogopslag de voorraad binnen de groothandel ziet. Dat zorgt voor een enorme efficiencywinst.’
Systeem zonder toetsenbord
‘We noemen onszelf de digitale zorgverbinders. We willen de zorg elke dag een beetje beter en efficiënter maken,’ stelt Van der Wielen: ‘Toen ik hier kwam, zei ik dat ik een systeem wilde ontwikkelen zonder toetsenbord. De ingebouwde spraakherkenningsfunctie van softwarepartners is een stap in die richting. Daarmee genereren we automatisch een samenvatting van het consult. Zo focust de zorgprofessional zich op het gesprek en de patiënt.’ Sanday helpt ook bij het declareren van verrichtingen. Huisartsen krijgen een reminder als ze een handeling verrichten waarvoor ze geld mogen declareren. Dat vergeten ze vaak. Weer een andere tool is de slimme postverwerking. Die vat digitale post samen en plaatst belangrijke informatie automatisch op de juiste plek. Dat zijn de innovaties waarvan ik zeg: hiermee geef je de zorg weer de ruimte.’






