Door de stijgende inflatie en de financiële nasleep van de coronaperiode nemen de problemen bij veel ondernemers toe. De toegewijde juridische professionals van Pepper Advies staan klaar met ondersteuning en advies.
Bij Pepper Advies is de intake gratis. Als iemand belt met een juridische vraag, krijgt deze direct een juridisch expert aan de telefoon. ‘Er wordt meteen uitgevraag wat het probleem is. Daar krijg je meteen antwoord op. Onze juridische experts analyseren de specifieke situatie en bespreken de mogelijkheden. Je krijgt op een professionele, eerlijke manier advies over de haalbaarheid van de zaak en de stappen die je kunt nemen,’ vertelt oprichter Raymond van Pepper Advies. De juridische praktijk houdt zich met name bezig met civiel recht. ‘We ondersteunen zowel zakelijke als particuliere cliënten. Onze juristen hebben ruime ervaring in het geven van juridische ondersteuning bij zakelijke en arbeidsconflicten tot en met zakelijke mediation. Het verschil met advocaten en andere juridische dienstverleners is dat we helpen bij het vinden van een oplossing. Onze experts Advies kijken als jurist, maar ook als ondernemer.’
Verlengde van ondernemer
Ondernemers zijn in de regel slecht voorbereid op tegenspoed of een conflict, is de ervaring van Raymond. ‘Veelal denken ze dat ze via de aansprakelijkheidsverzekering gedekt zijn voor juridische kosten. Maar als je hulp nodig hebt, valt dat net buiten de dekking of is het niet meeverzekerd.’ Hij gebruikt het verhaal van een kleine aannemer die namens een producent de installatie bij particulieren voor zijn rekening neemt, als voorbeeld van de zaken die zoals binnenkomen. ‘Hij is aan het werk gegaan, maar na installatie blijkt het product voor allemaal problemen te zorgen, zoals lekkages. Mijn cliënt is het eerste contact van de eindklant en ze spreken hem nu aan voor fouten waar hij niet verantwoordelijk voor is en waarvoor hij de expertise niet heeft. Waardoor hij nu met allemaal rechtszaken zit, terwijl hij alleen de uitvoering namens de producent voor z’n rekening heeft genomen.’ Het is een voorbeeld van de problemen die langskomen. ‘Ik ben Pepper Advies gestart om mensen te kunnen bijstaan, omdat ik uit eigen ervaring heb ervaren dat juridische kosten heel hoog kunnen zijn,’ vertelt Raymond. Wanneer de zaak wordt aangenomen, worden vaste prijsafspraken gemaakt. ‘We gooien alle kosten op een hoop, inclusief de eventuele procedure. Daardoor is het transparant wat de cliënt betaalt. Dat is voor ons een risico als er meer werk aan vastzit, maar we denken goed te kunnen inschatten voor welke prijs we de zaak kunnen uitvoeren.’
Menselijke kant
Ondernemers zien juridisch advies ten onrechte als een dure kostenpost, meent Raymond. ‘Ik zeg altijd: het is niet duur om ons in te schakelen, want we leveren geld op wanneer we het goed doen. Uiteindelijk brengen we geld. Dat kan in verschillende vormen zijn, maar dat is wel het verhaal. We kunnen een verlengde zijn van de ondernemer. Het is prettig als je even kunt sparren over een klant die niet betaalt, de algemene voorwaarden of een arbeidsovereenkomst voor een nieuwe medewerker. Even overleggen geeft al een stuk rust.’ Hij vergelijkt de rol van de juridische experts van Pepper Advies met die van de accountant of boekhouder. ‘De belastingen besteed je ook uit. Een huisjurist helpt je door tijdig te signaleren en op tijd in te grijpen als dat nodig is.’
‘Het voordeel, als je ons ertussen zet, is dat de emotie eraf gaat. Natuurlijk kijken we ook naar de menselijke kant, maar we kijken vooral en voornamelijk plaats naar de zakelijke en juridische kant. Én naar de mogelijkheid. De tegenpartij heeft een verhaal en mijn cliënt heeft een verhaal. Vaak wordt van alles erbij gehaald dat niet relevant is. Het is onze taak om te filteren wat ter zake is. Een cliënt krijgt niet alleen vragen over het conflict zelf, maar ook over de ontstaansgeschiedenis en de relatie met de andere partij. Als we een opening zien om tot een oplossing te komen, dan pakken we die als dat in belang is van de cliënt.’ Hij vervolgt: ‘Het enige wat ik kan doen is eerlijk adviseren over de kansen. Gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen.’
Water aan de lippen
Een steeds grotere groep ondernemers ziet de schulden oplopen in de nasleep van de coronatijd. Vaak kloppen ondernemers pas aan als het water al aan de lippen staat, is de ervaring van Raymond. ‘Zeker bij zzp’ers en kleine mkb-ondernemers zie je regelmatig dat ze weglopen voor het probleem en denken dat het wel goed komt als die ene klant gaat betalen.’ Vaak liggen er beslagen, bijvoorbeeld op het vastgoed door de bank. ‘We kijken minder emotioneel naar de zaak. Je bent niet alleen juridisch adviseur, maar ook nog een soort van hulpverlener. De ondernemer ziet zijn levenswerk onder zijn handen vandaag glippen.’ Het valt of staat of er levensvatbaarheid in de onderneming zit, benadrukt hij. ‘We proberen tot de kern te komen, wat de meest efficiënte oplossing is. Je zorgt met een helicopterview dat de cliënt goed door de hele situatie wordt geloodst. Als er een opdracht in het vat zit, proberen we partijen te overtuigen om mee te werken. Meestal lukt dat ook.’