• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zaterdag 13 december 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Zwalkend beleid remt de keuze voor duurzame mobiliteit

DuurzaamheidBranded Content
10 dec 2025
2 min. leestijd

Voor ruim een miljoen zakelijke rijders blijft de auto hét symbool van vrijheid en flexibiliteit. De fiscale bijtelling voor de auto van de zaak is de grootste ergernis, blijkt uit een grootschalig onderzoek onder zakelijke rijders. Met de pseudo- eindheffing wordt de leaserijder richting elektrisch rijden – óf occasion met brandstofmotor– geduwd.

‘Als je de overstap naar elektrisch wil stimuleren, richt je dan op de EV­auto’s die uit de lease komen’

Van de totaal 9,3 miljoen personenauto’s zijn 594.000 volledig elektrisch en 410.000 plug-in hybrides. Van alle afgelegde kilometers is 15% afgelegd met een stekkerauto, door het grote aandeel zakelijke rijders dat (semi-)elektrisch rijdt (cijfers: april 2025; bron: CBS). De overheid wil zakelijke rijders richting EV dwingen. Vanaf 1 januari 2027 kan de zakelijk rijder nog maar één smaak leaseauto rijden: volledig elektrisch. Alle alternatieven, óók de zuinige hybride, worden via fiscale weg zo zwaar belast dat dit geen serieuze optie meer is. Daarmee is de kans groot de heffing wel eens het tegengestelde effect heeft dan wat de beleidsmakers in Den Haag voor ogen hebben, vreest VZR-directeur Anton Pluim. Hij baseert zijn verwachting op een poll die VZR onder haar leden heeft gehouden. ‘We denken dat het voorgenomen beleid niet gaat brengen wat Den Haag ervan verwacht. Een groot deel van de respondenten zegt op zoek
te gaan naar alternatieven. Ze kiezen er liever voor om gewoon weer voor de privéauto te kiezen of maken gebruik van het aangeboden mobiliteitsbudget, waarbij met het salaris een bedrag ter beschikking wordt gesteld voor het zelf regelen van het vervoer.’ Ruim een op de drie zakelijke rijders krijgt deze keuze aangeboden door de werkgever. ‘Een grote kans dat het vervolgens gewoon weer een benzineauto of hybride wordt,’ meent Pluim. Hij maakt daarbij een korte kanttekening. ‘Datgene wat iemand in een poll zegt, is niet altijd hetzelfde met hoe hij of zij zich gaat gedragen, maar in dit geval ben ik daar niet zo zeker van. Bijna 40% gaat de zakelijke kilometers dan in de oudere privéauto afleggen. De gemiddelde leeftijd van die tweede auto is 8,5 jaar. Dus per saldo span je het paard achter de wagen.’

Weeffout

Pluim wijst op een andere weeffout in het systeem die contraproductief werkt. ‘Als je de overstap naar EV wil stimuleren, richt je dan op de elektrische auto’s die uit de lease komen. Op het moment dat de EV-leaseauto weer wordt ingeleverd en uit de lease gaat, is daar nu geen markt voor. Waardoor de auto’s vervolgens noodgedwongen naar het buitenland verdwijnen, zoals nu veelal het geval is.’ Hij pleit voor gericht beleid: ‘In het verleden werd er nog een aankoopsubsidie gegeven. Natuurlijk
is er vijf jaar uitstootvrij rondgereden door de zakelijke rijder. Maar uiteindelijk hoop je dat de particuliere autobezitter ook overstapt naar elektrisch. Want dat is het doel van de overheid, dat er straks alleen nog elektrisch wordt gereden. Als je de koper wil beïnvloeden, zou het helpen als je zorgt dat je een elektrische auto uit de lease aantrekkelijk maakt.’

Hij heeft een tip voor zakelijke leaserijders die komende tijd de overstap maken naar een nieuwe leaseauto. ‘EV-auto’s die dit jaar nieuw verkocht zijn maar gebruikt te koop staan, zijn interessant om vanaf volgend jaar te leasen omdat je dan nog de lage bijtelling (17% over
de eerste € 30.000 van de catalogusprijs) hebt. En volgend jaar is de hybride extra interessant omdat 2026 het laatste jaar is dat je die zonder pseudo-eindheffing als leaseauto kunt inzetten. Vervolgens rijd je daar nog tot sept 2030 in onder de huidige bijtelling en zonder de pseudo-straf.’

Interessante artikelen

‘In het transport draait alles om uren en kilometers’
Algemeen

‘In het transport draait alles om uren en kilometers’

10 december 2025
Van Geautomatiseerd naar Autonoom: de nieuwe standaard in patch management
Algemeen

Van Geautomatiseerd naar Autonoom: de nieuwe standaard in patch management

10 december 2025
‘Straks kun je het ERP­systeem gewoon een vraag stellen’
Ondernemen

‘Straks kun je het ERP­systeem gewoon een vraag stellen’

10 december 2025
Hybride cloud van Nederlandse bodem biedt zekerheid en continuïteit
Algemeen

Hybride cloud van Nederlandse bodem biedt zekerheid en continuïteit

10 december 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Succes energie- en materialentransitie

11 december 2025
Dossiers

Werken aan een fijne toekomst

21 november 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}