Voor ruim een miljoen zakelijke rijders blijft de auto hét symbool van vrijheid en flexibiliteit. De fiscale bijtelling voor de auto van de zaak is de grootste ergernis, blijkt uit een grootschalig onderzoek onder zakelijke rijders. Met de pseudo- eindheffing wordt de leaserijder richting elektrisch rijden – óf occasion met brandstofmotor– geduwd.
‘Als je de overstap naar elektrisch wil stimuleren, richt je dan op de EVauto’s die uit de lease komen’
Van de totaal 9,3 miljoen personenauto’s zijn 594.000 volledig elektrisch en 410.000 plug-in hybrides. Van alle afgelegde kilometers is 15% afgelegd met een stekkerauto, door het grote aandeel zakelijke rijders dat (semi-)elektrisch rijdt (cijfers: april 2025; bron: CBS). De overheid wil zakelijke rijders richting EV dwingen. Vanaf 1 januari 2027 kan de zakelijk rijder nog maar één smaak leaseauto rijden: volledig elektrisch. Alle alternatieven, óók de zuinige hybride, worden via fiscale weg zo zwaar belast dat dit geen serieuze optie meer is. Daarmee is de kans groot de heffing wel eens het tegengestelde effect heeft dan wat de beleidsmakers in Den Haag voor ogen hebben, vreest VZR-directeur Anton Pluim. Hij baseert zijn verwachting op een poll die VZR onder haar leden heeft gehouden. ‘We denken dat het voorgenomen beleid niet gaat brengen wat Den Haag ervan verwacht. Een groot deel van de respondenten zegt op zoek
te gaan naar alternatieven. Ze kiezen er liever voor om gewoon weer voor de privéauto te kiezen of maken gebruik van het aangeboden mobiliteitsbudget, waarbij met het salaris een bedrag ter beschikking wordt gesteld voor het zelf regelen van het vervoer.’ Ruim een op de drie zakelijke rijders krijgt deze keuze aangeboden door de werkgever. ‘Een grote kans dat het vervolgens gewoon weer een benzineauto of hybride wordt,’ meent Pluim. Hij maakt daarbij een korte kanttekening. ‘Datgene wat iemand in een poll zegt, is niet altijd hetzelfde met hoe hij of zij zich gaat gedragen, maar in dit geval ben ik daar niet zo zeker van. Bijna 40% gaat de zakelijke kilometers dan in de oudere privéauto afleggen. De gemiddelde leeftijd van die tweede auto is 8,5 jaar. Dus per saldo span je het paard achter de wagen.’
Weeffout
Pluim wijst op een andere weeffout in het systeem die contraproductief werkt. ‘Als je de overstap naar EV wil stimuleren, richt je dan op de elektrische auto’s die uit de lease komen. Op het moment dat de EV-leaseauto weer wordt ingeleverd en uit de lease gaat, is daar nu geen markt voor. Waardoor de auto’s vervolgens noodgedwongen naar het buitenland verdwijnen, zoals nu veelal het geval is.’ Hij pleit voor gericht beleid: ‘In het verleden werd er nog een aankoopsubsidie gegeven. Natuurlijk
is er vijf jaar uitstootvrij rondgereden door de zakelijke rijder. Maar uiteindelijk hoop je dat de particuliere autobezitter ook overstapt naar elektrisch. Want dat is het doel van de overheid, dat er straks alleen nog elektrisch wordt gereden. Als je de koper wil beïnvloeden, zou het helpen als je zorgt dat je een elektrische auto uit de lease aantrekkelijk maakt.’
Hij heeft een tip voor zakelijke leaserijders die komende tijd de overstap maken naar een nieuwe leaseauto. ‘EV-auto’s die dit jaar nieuw verkocht zijn maar gebruikt te koop staan, zijn interessant om vanaf volgend jaar te leasen omdat je dan nog de lage bijtelling (17% over
de eerste € 30.000 van de catalogusprijs) hebt. En volgend jaar is de hybride extra interessant omdat 2026 het laatste jaar is dat je die zonder pseudo-eindheffing als leaseauto kunt inzetten. Vervolgens rijd je daar nog tot sept 2030 in onder de huidige bijtelling en zonder de pseudo-straf.’






