• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 31 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

“We kwamen al in 1932 op de markt met een volledig bio-based product”

DuurzaamheidBranded Content
1 dec 2022
4 min. leestijd

Fabrikant Enkev levert al sinds 1932 kokosvezel als natuurlijk vulmateriaal voor onder andere meubels en matrassen. “Waren we daar nu mee gekomen, dan hadden we als hippe, duurzame start-up in de spotlights gestaan.”

Storytelling? Bij fabrikant Enkev hoeven ze geen bureau in te schakelen dat voor een gepeperd tarief een, zoals dat heet, ‘inspirerend merkverhaal’ bedenkt. Het bedrijf uit Volendam, dat vul- en afdekproducten maakt van biologische materialen, bestaat dit jaar negentig jaar. “Ons verhaal is,” zegt Marc Dokter, directeur van de Enkev group, “dat we al in 1932 op de markt kwamen met een volledig bio-based product, dus in een tijd die je niet snel aan duurzaamheid koppelt.” Het was wel, vertelt Dokter, een tijd waarin comfort steeds belangrijker werd. De houten bank legde het af tegen de gestoffeerde bank, gevuld met bijvoorbeeld stro of paardenhaar. Dokter: “Omdat dat niet in voldoende mate aanwezig was, is Enkev kunsthaar gaan verwerken, denk aan de bast van een kokosnoot, verwerkt tot een flexibele vezel. Een prachtig product, groeit aan een boom die misschien al honderd jaar CO2 opneemt. Als de boom sterft, groeit er een ander. Alles van die noot wordt gebruikt, we onttrekken niks aan de aarde. Waren we daar nu mee op de markt gekomen, dan hadden we als hippe, duurzame start-up volop in de spotlights gestaan. Kokosvezels, wow, dat is de toekomst!”

Dokter wil maar zeggen: je kunt je als bedrijf een duurzaam imago aanmeten en je daarover, met veel rumoer, op de borst kloppen. Maar je kunt het ook gewoon zijn en dat al bijna een eeuw lang. Dokter: “Duurzame innovatie komt niet alleen voort uit keiharde R&D, je kunt ook omkijken en leren van het verleden. Ik werk hier nu vijftien jaar en ik geef toe dat ik er niet altijd heel bewust mee bezig ben geweest. Nu het steeds belangrijker wordt voor bedrijven om duurzaamheid uit te dragen, kunnen we daarin niet achterblijven.”

Lokale betrokkenheid

Anno 2022 heeft Enkev, naast Volendam en Tilburg, vestigingen in België. Polen en het Verenigd Koninkrijk. Niet al te grote fabrieken zijn het, waar natuurlijke materialen verwerkt worden tot halffabricaten voor meubelen, matrassen, autostoelen, verpakkingen en filters. Onder afnemers daarvan zijn een paar ‘grote jongens’ als Ikea en Hästens, maar ook veel kleine klanten. “We zoeken het, internationaal, in de breedte,” zegt Dokter. Kokosvezel is nog steeds een belangrijk product, maar niet het enige. Voor de lokaal gemaakte producten worden onder andere ook materialen van planten en dieren gebruikt (wol, paardenhaar). Dokter hecht sterk aan lokale productie: “De maakindustrie is een tijdlang uitgeweken naar Azië, maar ik geloof echt dat Europa de toekomst heeft. Lokale productie zorgt voor lokale betrokkenheid, je bent onderdeel van de gemeenschap en draagt er een steentje aan bij. Community building is belangrijk.” Van reuzen als Amazon hoeven we, volgens Dokter, op dat vlak weinig te verwachten: “Die zijn voortdurend op jacht naar de extra miljarden. Dat moet je niet willen. En je moet ook hun duurzaamheidsambities wantrouwen. Kijk eens naar de websites van de grote chemiebedrijven, daar gaat het altijd over recycling. Maar wat komt daar nou van terecht? De grote plasticfabrikanten hebben een jaarlijks groeiende output van 7 of 8 procent. Dat zijn steeds meer spullen op de wereld die wel recyclebaar zijn, maar niet gerecycled worden.”

C02-winst

Dokter is niettemin optimistisch. “De komst van het van aardolie afkomstige PU-schuim kostte ons in de tweede helft van de vorige eeuw bijna de kop. Het zit in heel veel stoelen, banken, matrassen, noem maar op. Het is goedkoop, je kunt het makkelijk vormen, klanten stapten er indertijd massaal op over. Maar het is heel moeilijk te recyclen. Nu bedrijven gaan investeren in een circulair businessmodel zie je ze heel vaak bij ons terugkomen. Als je PU-schuim inruilt voor de natuurlijke materialen van Enkev levert je dat, met een product dat twintig keer minder uitstoot, in één keer een grote CO2-winst op.”    

“Duurzame innovatie komt niet alleen voort uit keiharde R&D, je kunt ook omkijken en leren van het verleden”

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}