Met dekking van de nieuwe mondiale automotive gigant Stellantis zijn de ambities van leasemaatschappij Leasys Nederland torenhoog. ‘We zitten in de drivers seat op de zakelijke markt en op het gebied van duurzaamheid.’
Precies waar de zakelijke markt dezer dagen om vraagt
‘We zijn welbeschouwd bezig met een behoorlijk innovatieve benadering van de zakelijke leasemarkt’, zegt Arjan Schenk (47), de in de automotive branche gepokt en gemazelde managing director van leasemaatschappij Leasys Nederland. Als je dankzij de Fiat-Peugeot fusie, de mondiaal op drie na grootste autobouwende onderneming achter je hebt staan, kun je wel een potje breken. En het afgelopen jaar hebben ze er bij Leasys flink de vaart ingezet. ‘De naam Leasys bestond al’, zegt Schenk, ‘maar we zijn operationeel gezien een geheel nieuw bedrijf. En we richten ons nu voor het eerst ook op het MKB segment van de leasemarkt. Dan hebben we het over bedrijven met parken van tot vijftig wagens. Voorlopig beperken we ons tot dat formaat en je kan zeker zeggen dat je een behoorlijke voet aan de grond hebt als je je daar weet te vestigen. Juist daar zijn ontelbaar veel leasemaatschappijen ook bezig. De vraag die ons bezighoudt is natuurlijk, wat kun je meer brengen dan de anderen?’
Enorme boost
Schenk legt graag de nadruk op wat de fusie juist in dat opzicht aan mogelijkheden gebracht heeft. En het sleutelwoord ‘service’ komt daar regelmatig bij voorbij. ‘We zijn, wat je een universele leasemaatschappij kunt noemen’, zegt hij. ‘Dus we bieden alle merken aan en beperken ons niet tot het Stellantis palet. Maar wat je wel mee hebt is dat we juist bij de Stellantis merken direct in de keuken kan kijken en heel korte lijnen hebt. Als ik ze even mag noemen; Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, binnenkort weer Lancia, Opel en Peugeot. Dat betekent dat je optimaal kan meedenken met de B2B klant en allerlei voordelen kan bieden. Denk hierbij aan korte, duidelijke levertijden, directe ondersteuning op het gebied van onderhoud en reparaties, en aanbiedingen, acties en kortingen. Daar ben je allemaal als eerste bij omdat al die merken binnen de dezelfde onderneming acteren. Het hele service aspect van onze bedrijfsvoering en de persoonlijke aanpak waar we ons op willen laten voorstaan, krijgt daarmee een enorme boost.’
Online platform
Daar hoort het deze december uit te rollen online platform ook bij. Daarop zal, in de woorden van Schenk, het leasen van een auto zo makkelijk zijn als het aanschaffen van een telefoon. ‘Het onderschrijft onze nieuwe actieve benadering van de markt’, gaat hij verder. ‘Voor de klant betekent het bijvoorbeeld direct toegang tot de status van de bestelling, de contracten en de gemaakte en verwachte kosten. Het resultaat is flexibiliteit en volkomen functionele automatisering. Precies waar de zakelijke markt dezer dagen om vraagt. En juist de tijdwinst en toegenomen efficiëntie die we hiermee realiseren geeft ons de mogelijkheid om klaar te zijn voor de vereisten van de nabije toekomst.’
Zelfrijdende auto
En daarmee doelt Schenk op het Dare Forward 2030 initiatief van Stellantis. Samengevat heeft de automotive gigant het doel in 2030 de emissie van het wagenpark met 50 procent terug te brengen. Een project dat Schenk in moreel opzicht essentieel vindt, en dat door de steeds meer aangescherpte wetgeving ook zeker de toekomst is in de automobielindustrie. ‘Het gaat om enorme investeringen’, zegt hij. ‘Waar die voor de zelfrijdende auto nog bovenop komen, want ook dat is een ontwikkeling waar we niet omheen kunnen. Een mega-push al met al, maar er is geen andere weg, daar is iedereen het bij Leasys wel over eens. Daarom gaan we hier nu vol voor. Duurzaamheid staat op nummer één – pal naast een gezonde bedrijfsvoering natuurlijk. We zijn nu bijna een jaar onderweg. We zitten in de drivers seat met het stuur stevig in de hand, en de richting is duidelijk.’