Upfield, wereldwijd marktleider in plantaardige voeding, zet zich in voor een zo groen mogelijke planeet. Dat betekent onder andere een voornemen om het gebruik van plastic verpakkingen drastisch te verminderen. Het leidde tot een baanbrekende nieuwe papieren kuip voor Blue Band Roombeter.
‘De innovatieve papieren kuip is een concrete stap in de richting van duurzaamheid’
Uit recent onderzoek van Blue Band kwam naar voren dat veel gewoontes op het gebied van de voeding en duurzaamheid aan het veranderen zijn. Zo werd bijvoorbeeld duidelijk dat de jongere consument het steeds belangrijker vindt om een positieve impact te maken op de samenleving en de planeet. Volgens het onderzoek blijkt 41% van de respondenten tussen 18-24 jaar ernaar te streven om meer plantaardig voedsel te eten. 60% doet dit omdat zij denken dat het beter is voor de planeet. 65% van de respondenten in deze leeftijdsgroep verwacht dat binnen 5 jaar veel meer mensen een plantaardig dieet aannemen.*
Skip the cow
Tegelijkertijd met de onderzoeksresultaten lanceerde Blue Band de ‘Skip the Cow’- campagne. Hierin wordt de aandacht gevestigd op Blue Band Roombeter: een 100% plantaardig alternatief voor boter dat minstens 75%** minder klimaatimpact heeft dan zuivelboter. Blue Band Roombeter is gemaakt van 6 natuurlijke ingrediënten: plantaardige oliën, gefilterd water, tuinbonen, zonnebloemzaden, natuurlijke smaakstoffen en natuurlijke kleurstoffen. ‘Met de ‘Skip the Cow’- campagne willen we consumenten op een leuke en inspirerende manier laten weten dat er lekkere plantaardige alternatieven zijn om uit te kiezen’, aldus Country Manager Bas Michel. ‘ Blue Band Roombeter is een product van Upfield. Upfield is wereldwijd marktleider in plantaardige voeding en actief in diverse categorieën, zoals plantaardige spreads, margarine en plantaardige alternatieven voor romen en kazen. Duurzaamheid is bijzonder belangrijk voor Upfield. Het bedrijf vindt het cruciaal om bij te dragen aan een milieuvriendelijke wereld. Upfield richt zich op drie zaken met betrekking tot duurzaamheid: het verminderen van de impact van hun producten op het klimaat, milieuvriendelijke verpakkingen en verantwoorde inkoop van ingrediënten. Ze publiceren regelmatig ESG-rapporten om vooruitgang te laten zien. ‘Vanuit Upfield bestaat de ambitie om de hoeveelheid plastic in onze verpakkingen tegen 2030 met tot wel 80%*** te verminderen’, aldus Michel. ‘Daarom zijn we verheugd om onze smaakvolle Roombeter te introduceren in een innovatieve papieren kuip. Voor ons is dit een concrete stap in de richting van duurzaamheid. Er werd al langer gewerkt aan een update van onze verpakking en we zijn heel blij met het resultaat.’
De innovatieve papieren kuip is volledig gemaakt is van 100% recyclebaar papier. Het kan veilig worden weggegooid bij het oud papier als de resten van het product verwijderd zijn, waardoor het minder impact heeft op het milieu. Al het gebruikte papier is daarnaast ook nog eens afkomstig uit verantwoord beheerde bossen die zijn gecertificeerd door het Programme for the Endorsement of Forest Certification. Het internationale PEFC-certificeringssysteem garandeert dat hout- en papierproducten afkomstig zijn uit duurzaam beheerde bossen en benadrukt de toewijding aan het welzijn van de planeet. ‘Het klinkt misschien eenvoudig om een verpakking van papier te maken, maar het is een lang proces en een echte innovatie waar we trots op zijn’, zegt Michel. ‘Wij zijn maar liefst 4 jaar bezig geweest met de ontwikkeling van deze nieuwe papieren kuip. Wij werkten hiervoor samen met een partner aan een prototype van een papieren kuip die speciaal voor ons is vervaardigd; er is immers nog nooit eerder een papieren kuip voor op olie gebaseerd broodbeleg gemaakt. Het kostte dus duizenden uren om deze papieren kuip zonder plastic te creëren. De kuip moest duurzaam, recyclebaar en lekvrij zijn en het product moet even lang vers blijven als de bestaande plastic verpakkingen.’
75% minder impact op het klimaat
Samen met Quantis, een toonaangevende duurzaamheidsadviseur, heeft Upfield de klimaatimpact van hun producten gedurende hun levenscyclus berekend in vergelijking met roomboter in Nederland. Een LCA (Life Cycle Assessment) is een methode die gebruikt wordt om de milieueffecten van producten, processen of diensten gedurende hun hele levenscyclus te evalueren. ‘In dit geval begint dat met de teelt van onze natuurlijke ingrediënten en wordt er vervolgens rekening gehouden met alle stappen die nodig zijn om onze producten te maken’, aldus Michel. ‘Inclusief transport, productie, verpakking, distributie en uiteindelijk het weggooien van de verpakking door de consument. Vergeleken met zuivelboter heeft Blue Band Roombeter minstens 75% minder impact op het klimaat.**’ Het valt op dat de producten van Upfield een zogenaamd klimaat impact label hebben -een bewuste keuze om transparantie aan consumenten te bieden en hen te voorzien van de juiste feiten. Zo zijn consumenten in staat om de impact die hun voedingskeuzen op het klimaat hebben, te begrijpen. De LCA-resultaten die zijn verkregen op basis van beoordelingen door Upfield worden beoordeeld door Quantis en voldoen aan de ISO 14026-normen (milieulabels en -verklaringen: principes, eisen en richtlijnen) voor de communicatie van voetafdruk-informatie of voor het maken van vergelijkbare claims. De methodiek waarmee LCA’s worden uitgevoerd, is in overeenstemming met de PEF-methodologie en de ISO 14040- en 14044-normen voor het openbaar maken van resultaten. De tool is beoordeeld door een panel van drie onafhankelijke experts op het gebied van LCA, agronomie en zuivelproductie.
Silicon Valley van voeding
De consument hoeft met de nieuwe ontwikkelingen en de innovatieve verpakking niet in te leveren waar het smaakbeleving en het genot van haar oude, vertrouwde merk Blue Band betreft. Bas Michel: ‘Blue Band bestaat al meer dan 100 jaar en als het aan ons ligt, blijven we de komende 100 jaar gewoon bestaan. Maar onderzoek toont wel aan dat Nederlandse gewoontes op gebied van duurzaamheid en voeding aan het veranderen zijn. Uit onderzoek blijkt dat 56% van de Nederlanders op zoek is naar plantaardige opties, omdat ze zich bewust zijn van de invloed van hun keuzes op het milieu.* Met de nieuwe verpakking wil Blue Band zowel oude vertrouwde consumenten aanspreken, maar ook relevant zijn voor jongere consumenten. We blijven ons merk en onze producten doorontwikkelen op basis van de vraag van de consument – en de planeet – zonder op smaak en gebruik in te leveren. Onderdeel van onze uitgebreide investeringen voor de toekomst van voeding is Upfields Food Science Center in Wageningen, ook wel het ‘Silicon Valley van voeding’ genoemd. Een ecosysteem van innovatieve start-ups, foodies, wetenschappers en academici. Deze plek is de bakermat van ons vooruitstrevende R&D-programma. Zo blijven we ontwikkelen en ons inzetten voor een duurzamere aarde.’