Grote reductie, kleine stappen: met inzicht in hun CO2- uitstoot helpt Factor Delta bedrijven in de levensmiddelensector duurzaam én winstgevend te blijven.
Het is een worsteling voor veel levensmiddelenbedrijven. De effecten van klimaatverandering worden voelbaar, bijvoorbeeld door de grote prijsfluctuaties vanwege grillige oogsten en logistieke verstoringen. Tegelijk groeit de druk vanuit klanten, consumenten en wet- en regelgeving. CO2 van je producten, rapportage-eisen, het Science Based Targets initiative: je voelt de noodzaak en kent de uitdagingen. Maar hoe pak je CO2-reductie aan, zonder dat dit ten koste gaat van je businessmodel? Het antwoord ligt in je keten.
Grip op je keten
Volgens Emma Kallen, Duurzaamheidsadviseur en oprichter van Factor Delta, wil je investeren in maatregelen die per euro de meeste CO2 reduceren. ‘Bij foodbedrijven zit de impact bijna volledig in de keten. Hier liggen dus je grootste kansen’. Factor Delta helpt bedrijven verduurzamen op een praktische en pragmatische manier, die goed is voor de wereld én je eigen business. Veel klanten weten namelijk niet waar te beginnen. Binnen je eigen bedrijf heb je grip, maar de keten is lastiger, zegt collega en Duurzaamheidsadviseur Max van Bree. ‘Het lijkt een onmogelijke taak: hoe kom je aan data voor ál je producten? Maar 80% van je impact komt vaak al uit 20% van je producten. De grootste duurzaamheidswinst zit dus vaak al in je meest verkochte producten of productgroepen. Slim om daarmee te beginnen!’
Van data naar business case
Factor Delta helpt deze bedrijven met de dataverzameling en strategische inzichten om van ketenreductie een businesscase te maken. Van Bree: ‘Samen analyseren we waar je relatief snel toekomstbestendige winst kan behalen, zonder de bedrijfsvoering onder druk te zetten.’ Kortom: hoeveel kost het per ton CO2-reductie – en hiermee datagedreven keuzes maken. Een goed voorbeeld is een maaltijdenproducent, waar spaghetti bolognese het populairste menu-item was. Kallen: ‘Het gehakt hierin droeg veel bij aan hun totale CO2-impact. Samen met de producent hebben we onderzocht wat de meest kostenefficiënte mogelijkheden waren. Het gerecht ontdoen van gehakt zou tot minder omzet leiden. Een vegetarische variant zou te veel negatieve invloed hebben op de smaak en textuur. We zijn uitgekomen op een mooi hybride alternatief. Lekker – én met 20% minder CO2-uitstoot.’ Uiteindelijk een efficiëntere én goedkopere oplossing dan elektrische vrachtwagens aanschaffen.
Begin met inzicht
‘Je hoeft niet alles in een keer te doen’, benadrukt Kallen. ‘Begin met CO2-inzicht te verkrijgen in je keten en je grootste impactbronnen te vinden – dáár zit je sterkste businesscase’. Door te starten met het doormeten van je belangrijkste producten krijg je gevoel voor de impact van je productstrategie. Het maakt je verduurzaming concreet en je langetermijnvisie duidelijk.