De noodzaak en urgentie van een nieuwe, duurzame economie wordt steeds breder gevoeld. Er is geen weg terug voor bedrijven, alleen nog maar vooruit, zegt Pieter van den Herik, manager Business Development bij MVO Nederland.
‘Bedrijven zullen in staat zijn om te vergelijken en van elkaar te leren’
Van den Herik ziet veel positieve ontwikkelingen. ‘Het incorporeren van duurzaamheid in het businessmodel wordt het meest winstgevend voor de toekomst. Niet alleen voor bedrijven, maar ook voor mens en milieu.’ De tijd van vrijblijvendheid is voorbij, qua duurzaamheid, benadrukt hij. Vanuit Europa wordt regelgeving uitgerold die voortkomt uit de Green Deal waar de Europese Commissie veel werk van heeft gemaakt. ‘Dat betekent dat sectoren, bedrijven en boeren dingen moeten gaan doen die niet meer passen bij hun huidige bedrijfsmodel. Dat doet op vele fronten pijn, maar die regels zullen vooral ook een motor zijn voor een positieve vernieuwing van die sectoren.’ Als voorbeeld noemt hij de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), waardoor grote bedrijven vanaf 2025 moeten rapporteren over niet-financiële prestaties.
Circulaire economie
‘Bedrijven zullen in staat zijn om prestaties beter met elkaar te vergelijken en ook van elkaar te leren. Door deze toegenomen transparantie, kun je verbeteringen aanbrengen. Gelukkig zien we genoeg bedrijven die dat als een extra stimulans zien om duurzaamheid te borgen in de bedrijfsprocessen. Er zijn ook bedrijven die het als een afvinkexercitie zien, terwijl het een kans is om een toekomstbestendig bedrijfsmodel voor elkaar te krijgen.’ Veel van de gebieden waarover bedrijven moeten rapporteren sluiten aan op de Nieuwe Economie Index (NEx, zie kader). Een van de thema’s die achterblijft is de circulaire economie. Hier ligt een rol voor de overheid om hergebruik van grondstoffen en materialen te stimuleren, meent Van den Herik. Nu wordt er vooral gesubsidieerd, maar effectievere instrumenten zijn normeren – wetgeving dus – en beprijzen. Zo kan de overheid de belasting op gerecyclede of tweedehandsproducten verlagen.
Doendenkers
Een van de redenen voor bedrijven om zich aan te sluiten bij MVO Nederland is het opdoen van inspiratie en kennis en het netwerken. ‘Je hebt bedrijven die al verder zijn of dezelfde reis maken als jij, en mooie oplossingen hebben. Daarnaast is kennis een belangrijk element. Je kunt leren van andere bedrijven. En die manier, leren van gelijken, vinden ondernemers en bedrijven vaak het prettigst. En als laatste uiteraard netwerken. Het leren kennen van andere partijen. Juist ook bedrijven uit andere sectoren of bedrijven die actief zijn op heel andere duurzaamheidsthema’s.’
‘Het biedt de mogelijkheid om ergens aan mee te doen. Om een project op te starten met elkaar. We noemen dat zelf “doendenken”. In juni hebben we een event, De Dag voor Doendenkers. Dat bevat wat wij en die bedrijven zelf willen doen, in actie komen met elkaar. We zijn een beweging van ondernemers en ondernemende mensen die echt op weg willen naar die duurzame economie. Dat is een gezamenlijke missie die ons drijft.’ Hij is optimistisch naar de toekomst toe: ‘Als iedere stakeholder de juiste dingen doet, gaat de nieuwe economie lukken.’
Nieuwe Economie Index (NEx)
MVO Nederland publiceert jaarlijks de Nieuwe Economie Index (NEx), een onderzoek naar de duurzaamheid van de Nederlandse economie. Momenteel is 17,5% van de Nederlandse economie duurzaam. Met groene energie gaat het goed, maar de circulaire economie stagneert juist.