• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zaterdag 5 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Next ground

‘CSRD is goed moment voor de transformatie van je organisatie’

DuurzaamheidBranded Content
26 mrt 2025
2 min. leestijd

Organisaties zien de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) vaak vooral als een complexe compliance- verplichting. Maar wie het slim aanpakt, kan CSRD benutten als een motor voor digitale transformatie en strategische groei. Next Ground helpt organisaties om de richtlijn te integreren in hun digitale strategie.

CSRD als hefboom voor strategische groei en digitale transformatie

CSRD als katalysator voor digitale transformatie
Managing Partner Maarten Benschop constateert dat de CSRD-richtlijn een valse start heeft gehad door de ongelukkige communicatie vanuit Brussel. ‘Bij de aankondiging lag de nadruk vooral op de verplichtingen, terwijl CSRD juist kansen biedt.’ Kijk je wat er in de maatschappij leeft, dan biedt de CSRD- richtlijn veel interessante handvatten. De jongere generaties die nu instromen in de arbeidsmarkt hechten steeds meer waarde aan verduurzaming en impact. Tegelijkertijd stellen afnemers en opdrachtgevers steeds vaker niet-financiële eisen aan de keten, bijvoorbeeld in aanbestedingen. Dit maakt CSRD meer dan alleen een compliance-verplichting: het raakt de kern van governance, data, processen en cultuur. Naast technologische veranderingen vraagt dit ook om een gedragsverandering binnen organisaties, waarbij medewerkers bewuster worden van de meetbaarheid van hun keuzes en handelen. De implementatie biedt bedrijven niet alleen de kans om duurzaamheid te verankeren in hun strategie, maar versnelt ook digitale transformatie. ‘Veel bedrijven werken nog met losse Excel sheets voor duurzaamheidsrapportage, terwijl een geïntegreerde aanpak nodig is,’ zegt Benschop. ‘CSRD dwingt organisaties om hun datamanagement te professionaliseren, wat leidt tot betere rapportages en strategische besluitvorming.’ Over die as vliegt Next Ground de integratie van CSRD aan. ‘We zien het als een transformatie van de organisatie, waarbij bewustwording in alle lagen en ketens centraal staat.’

CSRD als groeikans

Als voorbeeld gebruikt Benschop het verhaal van Breman Installatiegroep. Breman heeft al sinds 2017 stevige doelstellingen. Het gewaagde doel van Breman is ‘Iedereen energiepositief: we geven meer energie terug dan het kost aan medewerkers, klanten en aarde’, met daarin een aantal concrete doelen die in lijn waren met ESG. In de praktijk bleek het niet zo makkelijk om dit continu te monitoren en erop te rapporteren. Maar door de CSRD-wetgeving ontstonden er ineens meer urgentie en ook meer handvatten om het gewaagde doel beter meetbaar en rapporteerbaar te maken en CSRD te gebruiken als hefboom voor de realisatie van de strategie. Next Ground begeleidde Breman bij deze transitie, betrok de verschillende afdelingen en zorgde voor een gestructureerde aanpak door middel van CSRD en Project Management expertise. Tegelijk gaf de bestaande visie en strategie focus en richting aan de CSRD-implementatie. ‘Dat is ook precies onze boodschap aan bedrijven’, stelt Benschop. ‘Als je CSRD slim aanpakt, draagt het bij aan je strategische doelen en versterkt het je organisatie op de lange termijn. Breman is daarin een prachtig voorbeeld voor andere bedrijven.’

Next Ground Academy

Next Ground begeleidt bedrijven in drie stappen bij de integratie van CSRD:

  • bewustwording en kennisopbouw via de Next Ground Academy;
  • gestructureerde uitvoering (beginnen met kleine stapjes);en
  • volledige implementatie met een mensgerichte aanpak (betrokken medewerkers als sleutel tot succes).

‘Via de Next Ground Academy maken deelnemers kennis met CSRD, via trainingen of een game over circulariteit,’ vertelt Benschop. ‘Die game laat direct zien hoe ketens elkaar versterken of juist tegenwerken. De discussies die ontstaan vanuit de verschillende rollen, helpen bij bewustwording en begrip. CSRD is “a way of working” en vraagt om inzicht in de impact van keuzes. De Academy ondersteunt dit proces, zodat medewerkers bewuster afwegingen maken. Dit helpt ook bij de positionering als werkgever en bedrijf. Breman is hier al sterk in door hun strategie gebaseerd op rentmeesterschap. Dat maakt ons extra trots dat we hen hebben geholpen CSRD verder te borgen.’ Benschop benadrukt de kracht van Next Ground: ‘We realiseren projecten met zo min mogelijk eigen mensen en zoveel mogelijk mensen uit de klantorganisatie. Ons doel is om snel weer te vertrekken, waarna een interne groep het stokje overneemt.’ We hanteren daarbij het principe van voordoen, meedoen, zelf doen, zodat kennis en werkwijze daadwerkelijk worden overgedragen en verankerd.’

Meer informatie? Klik hier.

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}