Organisaties zien de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) vaak vooral als een complexe compliance- verplichting. Maar wie het slim aanpakt, kan CSRD benutten als een motor voor digitale transformatie en strategische groei. Next Ground helpt organisaties om de richtlijn te integreren in hun digitale strategie.
CSRD als hefboom voor strategische groei en digitale transformatie
CSRD als katalysator voor digitale transformatie
Managing Partner Maarten Benschop constateert dat de CSRD-richtlijn een valse start heeft gehad door de ongelukkige communicatie vanuit Brussel. ‘Bij de aankondiging lag de nadruk vooral op de verplichtingen, terwijl CSRD juist kansen biedt.’ Kijk je wat er in de maatschappij leeft, dan biedt de CSRD- richtlijn veel interessante handvatten. De jongere generaties die nu instromen in de arbeidsmarkt hechten steeds meer waarde aan verduurzaming en impact. Tegelijkertijd stellen afnemers en opdrachtgevers steeds vaker niet-financiële eisen aan de keten, bijvoorbeeld in aanbestedingen. Dit maakt CSRD meer dan alleen een compliance-verplichting: het raakt de kern van governance, data, processen en cultuur. Naast technologische veranderingen vraagt dit ook om een gedragsverandering binnen organisaties, waarbij medewerkers bewuster worden van de meetbaarheid van hun keuzes en handelen. De implementatie biedt bedrijven niet alleen de kans om duurzaamheid te verankeren in hun strategie, maar versnelt ook digitale transformatie. ‘Veel bedrijven werken nog met losse Excel sheets voor duurzaamheidsrapportage, terwijl een geïntegreerde aanpak nodig is,’ zegt Benschop. ‘CSRD dwingt organisaties om hun datamanagement te professionaliseren, wat leidt tot betere rapportages en strategische besluitvorming.’ Over die as vliegt Next Ground de integratie van CSRD aan. ‘We zien het als een transformatie van de organisatie, waarbij bewustwording in alle lagen en ketens centraal staat.’
CSRD als groeikans
Als voorbeeld gebruikt Benschop het verhaal van Breman Installatiegroep. Breman heeft al sinds 2017 stevige doelstellingen. Het gewaagde doel van Breman is ‘Iedereen energiepositief: we geven meer energie terug dan het kost aan medewerkers, klanten en aarde’, met daarin een aantal concrete doelen die in lijn waren met ESG. In de praktijk bleek het niet zo makkelijk om dit continu te monitoren en erop te rapporteren. Maar door de CSRD-wetgeving ontstonden er ineens meer urgentie en ook meer handvatten om het gewaagde doel beter meetbaar en rapporteerbaar te maken en CSRD te gebruiken als hefboom voor de realisatie van de strategie. Next Ground begeleidde Breman bij deze transitie, betrok de verschillende afdelingen en zorgde voor een gestructureerde aanpak door middel van CSRD en Project Management expertise. Tegelijk gaf de bestaande visie en strategie focus en richting aan de CSRD-implementatie. ‘Dat is ook precies onze boodschap aan bedrijven’, stelt Benschop. ‘Als je CSRD slim aanpakt, draagt het bij aan je strategische doelen en versterkt het je organisatie op de lange termijn. Breman is daarin een prachtig voorbeeld voor andere bedrijven.’
Next Ground Academy
Next Ground begeleidt bedrijven in drie stappen bij de integratie van CSRD:
- bewustwording en kennisopbouw via de Next Ground Academy;
- gestructureerde uitvoering (beginnen met kleine stapjes);en
- volledige implementatie met een mensgerichte aanpak (betrokken medewerkers als sleutel tot succes).
‘Via de Next Ground Academy maken deelnemers kennis met CSRD, via trainingen of een game over circulariteit,’ vertelt Benschop. ‘Die game laat direct zien hoe ketens elkaar versterken of juist tegenwerken. De discussies die ontstaan vanuit de verschillende rollen, helpen bij bewustwording en begrip. CSRD is “a way of working” en vraagt om inzicht in de impact van keuzes. De Academy ondersteunt dit proces, zodat medewerkers bewuster afwegingen maken. Dit helpt ook bij de positionering als werkgever en bedrijf. Breman is hier al sterk in door hun strategie gebaseerd op rentmeesterschap. Dat maakt ons extra trots dat we hen hebben geholpen CSRD verder te borgen.’ Benschop benadrukt de kracht van Next Ground: ‘We realiseren projecten met zo min mogelijk eigen mensen en zoveel mogelijk mensen uit de klantorganisatie. Ons doel is om snel weer te vertrekken, waarna een interne groep het stokje overneemt.’ We hanteren daarbij het principe van voordoen, meedoen, zelf doen, zodat kennis en werkwijze daadwerkelijk worden overgedragen en verankerd.’