• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 26 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Slimme stadslogistiek houdt binnenstad leefbaar

Algemeen
24 jun 2025
2 min. leestijd

De binnensteden worden steeds drukker. De bereikbaarheid staat onder druk. Meer bewoners en bezoekers, met een groeiend aanbod qua horeca en winkels, zorgt voor extra bevoorradingen, maar ook het ophalen van bedrijfsafval. Met het oog op de leefbaarheid in (binnen)steden moet dit zo ‘schoon, slim en veilig’ mogelijk.

Na de zero emissie is ‘zero impact’ de volgende logistieke uitdaging

Na de zero emissie is ‘zero-impact’ de volgende logistieke uitdaging, zo valt te lezen in de Outlook stadslogistiek 2035 van de Topsector Logistiek. De concurrentie om ruimte en het streven naar meer leefbaarheid in de stad vragen om nieuwe oplossingen voor stadslogistiek die verder gaan dan zero-emissie voertuigen. De beschikbare openbare ruimte in steden wordt steeds minder, omdat steeds meer mensen in de stad willen wonen. Tegelijkertijd moeten er steeds meer goederen de stad in en (bedrijfs)afval de stad uit. ‘Dat willen we zo slim, efficiënt en duurzaam mogelijk doen, omdat dit ook ons businessmodel is. We worden als sector betaald voor het vervoer van goederen,’ vertelt TLN clustermanager stadslogistiek Anne-Marie Nelck. Om de luchtkwaliteit in de binnensteden te verbeteren, zijn zo’n 15 jaar geleden milieuzones ingesteld. Schonere brandstofmotoren was een relatief eenvoudige overgang. Het is een technologie waar de sector gewend aan is. Met de zero- emissiezones is dat een ander verhaal, stelt Nelck. ‘Een elektrische vrachtauto is stukken duurder en de laad-infrastructuur is nog niet op orde. Er zijn stappen nodig om te zorgen dat het elektrisch laden beschikbaar, betaalbaar en betrouwbaar is qua servicenetwerk.’

Stadshubs

Lees ook

In een snel veranderende omgeving is levenslang leren essentieel

Wensen en ambities mogelijk maken begint met een financieel plan

Met het toenemend aantal inwoners neemt ook de goederenstroom naar de binnensteden toe. Dat maakt de verdere bundeling van deze stromen en daarmee het verminderen van voertuigbewegingen een belangrijke voorwaarde om de steden leefbaar te houden. Zero (negatieve) impact stadslogistiek gaat over het gebruik van ruimte in de stad met oog voor congestie en parkeren, het verminderen van overlast en de verkeersveiligheid. Een jaar of acht geleden wilde iedere stad zijn eigen stadshub om van daaruit met zero emissievoertuigen de goederen de stad in te krijgen, vertelt Nelck. Op een aantal uitzonderingen na zijn veel van die initiatieven alweer gesneuveld, omdat de bestaande logistieke netwerken hierin al voorzien. ‘We hebben in een vroeg stadium al gezegd dat we denken dat een white label hub niet levensvatbaar is. De reactie van onze leden was we zíjn stadshubs.’ TLN heeft alle logistiek dienstverleners die zowel bundelen als zero-emissievervoer aanbieden op de kaart gezet: (www.stadshubs.nl). ‘Er is een vijftal netwerken van stadsdistributiespecialisten, die de bevoorrading van de binnensteden zo organiseren dat het qua kosten uit kan. Daar heb je volumes voor nodig. Als je een supermarkt bevoorraadt doe je dat met een (zero-emissie) vrachtauto. Zou je dat met bestelbussen doen, dan had je voor hetzelfde volume 15 bestelbussen nodig. Vandaar dat samenwerking nodig is en steeds grotere volumes via die netwerken de steden in gaan. Doordat de steden steeds lastiger toegankelijk zijn, loont het anders niet.’

Verkeersveiligheid
Naast luchtkwaliteit en bereikbaarheid staat verkeersveiligheid bovenaan bij TLN, vertelt Nelck. ‘Je wilt geen ongelukken veroorzaken als ondernemer.’ Er is alles aan gelegen om zo veilig mogelijk door de stad te rijden. Bijvoorbeeld door op de logistieke routes scholen te mijden. ‘Onze leden rijden de stad het liefst weer uit voordat iedereen op de fiets naar school en kantoor gaat. Veel steden hanteren venstertijden voor de bevoorrading, bijvoorbeeld tussen 7 en 11 uur in de ochtend. Maar dan moet de ontvanger van de goederen wel aanwezig zijn, vaak is dat niet eerder dan een uur of 9. Dat vergroot soms de puzzel. De schoonste en veiligste kilometer is de niet gereden kilometer. Dat is ook een reden om zo min mogelijk voertuigen de stad in te laten rijden en de auto’s zo vol mogelijk te laten zijn.’ Daarbij wordt ook steeds vaker naar alternatieven gekeken, zoals vervoer over het water, waarbij de bierboot in Utrecht vaak wordt genoemd. ‘In Amsterdam is een experiment met aanvoer van bouwmaterieel over het water. Dat werkt, maar brengt ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee, denk aan laad- en loslocaties aan de kades.’

Gerelateerde artikelen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025
Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand
Algemeen

Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025
Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}