• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 4 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

New-Meat: plantaardig vlees met dezelfde eet- en smaaksensatie als dierenvlees

AlgemeenBranded Content
28 sep 2022
5 min. leestijd

Plantaardig rundvlees dat smaakt als dierlijk rundvlees, met dezelfde structuur en met dezelfde eetervaring? Redefine Meat maakt het en wil de manier waarop we eten veranderen. “We concurreren niet met de vleesvervangers, we concurreren met de koe.”

Persbericht van een iconisch steakhouse, met een opmerkelijke boodschap: ‘Vanaf vandaag heeft Loetje een plantaardige variant van de bekende biefstuk op de kaart staan: de zogeheten Biefstuk 0.0.’ De vleesliefhebber zal met de ogen knipperen, want een biefstuk namaken, dat kan toch niet? Maar de kritische proever wacht een verrassing: met een knapperige gebakken buitenkant, een malse rosé-roze binnenkant (zelfs met een draderige structuur!) en een geweldige smaak, is de 0.0 amper van een echt stukje vlees te onderscheiden. Het kan dus wél. En het kan, volgens de makers, op grote schaal. Biefstuk 0.0 is een product van Redefine Meat. Gedreven vanuit de visie dat het anders moet, dat we voor een betere toekomst het voedselsysteem moeten veranderen, maakt het bedrijf ‘New-Meat’ – geen saaie vleesvervanger, maar een plantaardig stukje vlees dat dezelfde eet- en smaaksensatie biedt als dierenvlees.

“Wil je echt impact maken,” zegt Edwin Bark, senior vice president bij Redefine Meat, “dan zul je de grootst mogelijke groep mensen over de streep moeten trekken. Dat zijn de vleesliefhebbers. Die overtuig je niet met de gemiddelde vleesvervanger uit de supermarkt. De uitdaging is om iets plantaardigs te maken dat compromisloos is, dat zo dicht mogelijk in de buurt van het dierlijke vlees komt en dat het uiteindelijk evenaart. Alleen met die kwaliteit haal je de twijfel weg bij de diehard carnivoren. We willen mensen laten begrijpen dat de allerbeste vleesproducten niet alleen van dieren komen, maar in toenemende mate ook van planten. W concurreren niet met de vleesvervangers, we concurreren met de koe.”

Nieuwste technologieën

Bark geeft het grif toe: “Rundvlees is heel complex van samenstelling, met al die verschillende structuren, soms compact, soms wat meer los en draderig en altijd variërend in sappigheid. Met de conventionele techniek is het niet na te maken. En toch wilden we juist daarmee beginnen. Wat meespeelde was het besef dat rund het meest vervuilende type vlees is, de productie veroorzaakt veruit de hoogste CO2-uitstoot.”

Door gebruik te maken van de nieuwste 3D-techniek en andere innovatieve processen en met kennisinbreng van voedseltechnologen, slagers en chefs werd een product ontwikkeld dat verbluffend dicht bij de structuur, het mondgevoel, de geur, de smaak en de bakervaring van echt rundvlees staat. ‘Bizar hoe ze het voor elkaar krijgen,’ merkte Herman Cooijmans , chef-kok van restaurant Eden in Valkenswaard (1 Michelinster), op. Over die techniek wil Bark zich niet te veel uitlaten. “We verkopen geen technologie, we verkopen gewoon het allerlekkerste stukje plantaardige vlees dat we ‘New-Meat’ noemen en dat we – voortdurend op zoek naar de nieuwste technologieën – telkens nóg wat beter willen maken.”

De smaaksensatie gaat gepaard met een aanzienlijk lagere ecologische voetafdruk. Bark: “In vergelijking met een echte biefstuk, is voor onze biefstuk 96 procent minder verbruik van water nodig, 98 procent minder gebruik van land en is er 95 procent minder CO2-uitstoot. En dan heb ik het nog niet eens over het dierenwelzijn en de biodiversiteit gehad.”

‘Indrukwekkend goed’

Redefine Meat heeft, zegt Bark zelfverzekerd, inmiddels een portfolio van rund- en lamstyle producten (van gehakt en worst tot verschillende soorten lapjes) dat ‘indrukwekkend goed’ is. Bark: “Eind vorig jaar hebben we simultaan onze producten gelanceerd in Londen, Amsterdam, Berlijn en Tel Aviv tegenover een publiek van chefs, groothandels, culinaire critici, noem maar op. En we zijn ermee naar een van de grootste foodservicebeurzen in Duitsland geweest. Daar hebben we 15000 gerechten uitgeserveerd met ons vlees. Mensen geloofden ons niet als we zeiden dat het plantaardig was. ‘Jullie nemen ons in de maling,’ zeiden ze. Er zijn nu Michelinchefs die ons ‘New-Meat’ op de kaart zetten. Dat is het ultieme bewijs dat we op de goede weg zijn: topchefs met een ster zullen nooit een compromis sluiten als het om kwaliteit gaat.”

Loetje is geen zaak met een ster, maar wel hét steakhouse van Nederland. Bark: “Ze hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan en hebben heel uitvoerig met ons getest. Met de Bali 0.0-versie van ons product slaan ze echt een slag: je bedient er een breder publiek mee en je reduceert je footprint zeer aanzienlijk.”

Michelinchefs zetten ‘New-Meat’ op de kaart: hét bewijs van onze kwaliteit

Redefine Meat is optimistisch over de toekomst. “Eind van het jaar staan we in meer dan duizend restaurants op de kaart en we willen onze beschikbaarheid nog fors vergroten door nieuwe samenwerkingsverbanden aan te gaan met cateraars en de groothandel. Volgend jaar willen we ook dichter bij de consument gaan zitten via e-commerce en retailplatforms. Uiteindelijk willen we het grootste vleesbedrijf ter wereld worden. We houden heel veel van vlees en we gunnen het nieuwe generaties dat zij daar ook van kunnen genieten, net even anders en heel veel beter.”   

» Kijk voor meer informatie op: www.redefinemeat.com/nl

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}