Elke btw-aangifte stress? Klanten die niet betalen? Veel zzp’ers laten onnodig geld liggen. Tijd om je administratie voor je te laten werken, in plaats van andersom.
Facturen die blijven liggen, btw-aangiftes die stress opleveren… Veel zzp’ers herkennen dit. Helaas heeft niet iedere ondernemer zijn zaakjes even goed voor elkaar. Als zzp’er ben je goed in je eigen vakgebied, dat is ook waar jij je geld mee verdient. Maar je kunt als ondernemer niet de minder leuke kanten van het ondernemerschap laten versloffen. Toch gebeurt dat vaak! Als jij je administratie laat versloffen, wordt elke btw-aangifte een stressmoment. Ook kun je vanwege slechte administratie inkomsten mislopen door te laat betalende klanten of wanbetalers. Als je als ondernemer niet goed bent in administratie, dan moet je daar hulp bij zoeken. Het gaat uiteindelijk om je broodwinning. Er zijn genoeg opties als je zelf je administratie niet kunt of wilt bijhouden.
Administratie: de valkuil voor veel zzp’ers
Je kunt een professional, zoals een boekhouder of accountant inhuren. Ja, dat kost geld. Maar dat kost een te late of verkeerde belastingaangifte ook. En als door verkeerde administratie je klanten niet betalen, of te laat, dan is dat ook kostbaar. Bovendien kennen de professionals de regels en aftrekposten die jij misschien over het hoofd ziet. Met jouw administratie-expert moet je vooraf goede afspraken maken. Wat lever jij zelf aan, en hoe? Hoe meer je zelf doet, hoe goedkoper de inhuur wordt. Heb je echt geen kaas gegeten van boekhouden, of wil je het simpelweg niet doen? Dan kun je zelfs je administratie in een schoenendoos aanleveren. Dat is niet aan te raden, want het is verstandig om zelf door het jaar heen ook enige grip te houden op je administratie en daarmee je financiën.
Btw-aangifte zonder stress
Er zijn ontzettend veel administratie pakketten op de markt, speciaal voor jou als zzp’er. Deze nemen je op administratief gebied werk uit handen. Vaak kun je zelfs, als jij je administratie eenmaal hebt ingevoerd in je pakket, met een druk op de knop je btw-aangifte doen. Zelf btw-aangifte doen is niet voor iedereen even gemakkelijk, dus als jij weet dat je er moeite mee hebt, schakel dan een expert in.
Zo voorkom je wanbetalers
Binnen de huidige administratiepakketten zit ook het onderdeel debiteurenbeheer. Goed debiteurenbeheer zorgt ervoor dat klanten hun open- staande facturen op tijd betalen. Binnen het administratiepakket kun je zelf instellen welke betaaltermijn je hanteert en zie je in een oogopslag welke facturen nog openstaan, wanneer de deadline nadert, en of er eventuele wanbetalers zijn. Belangrijk is dat jij je betaaltermijnen duidelijk maakt, bijvoorbeeld in je algemene voorwaarden die je ook naar je klant stuurt. Nog beter is om een opdrachtovereenkomst te laten tekenen, waarbij je ook jouw algemene voorwaarden toevoegt en laat ondertekenen. Met een slimme administratie en strak debiteurenbeheer heb jij je zaakjes op orde. Zo houd je tijd en energie over om te doen waar je écht goed in bent: ondernemen.