Digitalisering is in vrijwel elke branche gewenst en zelfs noodzakelijk. De software van Nmbrs zorgt ervoor dat bedrijven voorop lopen waar het salaris- en HR zaken betreft.
‘Door intelligente software zoals Nmbrs kan een accountant veel langer blijven samenwerken met klanten’
Er is een groeiend tekort aan accountants in Nederland. Het beroep heeft soms een wat stoffig imago gekregen en lijkt voor velen minder aantrekkelijk dan het ooit was. Ook neemt de instroom aan studenten in accountancy opleidingen af. ‘Bovendien was het vroeger zo dat je als accountant ging werken en dat tot je pensioen bleef doen’, zegt Michiel Chevalier, oprichter van Nmbrs, een in Amsterdam gevestigd bedrijf dat een gelijknamige softwareapplicatie gericht op HR en salarisadministratie heeft ontwikkeld.
Voorbereiden op de toekomst ‘Tegenwoordig zoeken veel mensen echter na verloop van tijd andere uitdagingen. Een belangrijke strategie om het tekort aan accountants op te vangen, is de inzet van automatisering, digitalisering en kunstmatige intelligentie (AI). Deze technologische ontwikkelingen veranderen de rol van accountants naar een meer adviserende functie, waarbij klanten ook steeds meer behoefte hebben aan HR-services. Door zich te verdiepen in AI en geavanceerde software zoals die van Nmbrs te implementeren, kunnen accountantskantoren zich voorbereiden op de toekomst en voldoen aan de groeiende eisen van hun klanten. Nmbrs speelt hierin een leidende rol door geavanceerde HR- en payroll software te bieden, waarmee accountantskantoren nog efficiënter kunnen werken en hoogwaardige dienstverlening kunnen blijven bieden in een snel veranderende markt. Door de ‘huis-, tuin- en keukenvragen’ zoals ‘hoeveel vakantiedagen heb ik nog?’ te laten beantwoorden door middel van AI, kan de HR-manager zich meer richten op de medewerker zelf.’
Verdiepen in de klant
In de accountancy heb je de boekhouders, die zich vooral richten op de financiële transacties, en de salarisprofessionals. Nmbrs is bedoeld voor die laatste groep. ‘Ons product richt zich op de HR- en payroll activiteiten van de accountants; er is namelijk ook een zwaar tekort aan salarisprofessionals’, vervolgt Chevalier. Door Nmbrs is de administratieve afhandeling veel minder belangrijk geworden. Het gaat nu veel meer om vragen als: hoe kun je je medewerkers het beste inzetten, hoe houd je ze bij je, enzovoort. Met ons product leren we accountants om meer te doen dan alleen administratie. Niet meer iedere dag naar data kijken, maar op een intelligente manier op zoek naar outliers en klanten helpen om daarop te acteren. En dan moet je óf dataspecialist zijn zodat je die uitschieters kunt opsporen, of weten wat je met dergelijke waarschuwingen moet doen. In dat geval zul je je moeten verdiepen in waar de klant mee bezig is, zodat je hem kunt adviseren. Misschien moeten we bij een bepaald bedrijf wel een cultuurverandering bewerkstelligen.’
Intelligente software
Zoals gezegd wordt het product Nmbrs aan accountantskantoren geleverd, maar ook direct aan bijvoorbeeld horeca- en retail. Iedereen die mensen in dienst heeft, heeft baat bij – en komt vooruit door – Nmbrs. Medewerkers loggen in om hun loonstrookjes te zien en zaken als verlof en reiskosten te regelen. ‘Inmiddels loggen er al 1,3 miljoen mensen per maand in op het systeem’, zegt Chevalier. ‘Vroeger stopte het werk van de accountant met betrekking tot personeelszaken wanneer een bedrijf groeide – dan moesten daar HR-mensen voor in dienst worden genomen. Omdat alles nu online is én door intelligente software zoals die van ons, kan een accountant veel langer blijven samenwerken met klanten en de rol van HR-manager dus langer blijven vervullen. Uiteindelijk willen wij dat medewerkers de beste service denkbaar krijgen, dat is ons doel. Dat verdienen ze. En accountants spelen daar een belangrijke rol in, omdat zij met onze software klanten kunnen helpen om dingen makkelijk te regelen. Voor accountants is het heel prettig dat ze tooling hebben waar die klanten blij van worden.’