• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 1 augustus 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

“Goede doelen zijn relevanter dan ooit”

Algemeen
15 dec 2021
3 min. leestijd

Dat de coronacrisis ook voor goede doelen grote impact had, zal niemand verbazen. Campagnes en evenementen vielen stil, collectes werden opgeschort. Toch veert de sector overeind, krachtiger dan voorheen. Margreet Plug, directeur Goede Doelen Nederland, legt uit waarom.

“De coronamaatregelen hadden enorme invloed op onze activiteiten en campagnes,” vertelt Margreet Plug. “Neem bijvoorbeeld de gezondheidsfondsen. In de ziekenhuizen kwam de volledige aandacht te liggen op acute patiëntenzorg. Daardoor kwamen veel onderzoeken tijdelijk stil te liggen en liepen vertraging op. Maar ook waar direct contact met mensen een grote rol speelt, moesten goede doelen hun werk aanpassen. Denk aan de Alzheimer Ontmoetingscafé’s, de bezoeken van de CliniClowns in het ziekenhuis of de pleziertochten voor mensen met een lichamelijke beperking van de Zonnebloem.”

Lees ook

Nationale Toplessdag: zélf kiezen hoe je wilt zonnen

De enorme impact van vruchtbaarheidsproblemen

Veerkracht

Ondanks alle narigheid ziet Margreet Plug echter ook een veerkrachtige sector. “Goede doelen bundelen hun krachten om hun werk te kunnen voortzetten of nieuwe activiteiten te ontwikkelen die de samenleving door de coronacrisis heen helpen. Goede doelen laten zien dat ze, juist in deze tijd, relevanter zijn dan ooit. De veerkracht komt ook tot uitdrukking in de snelle omslag die goede doelen hebben gemaakt naar online. In hun werk, maar ook in de manier waarop ze contact zoeken met donateurs. We zien dat de bereidheid om maatschappelijke doelen te steunen groot is.”

Verschillen

Uit onderzoek onder de aangesloten leden blijkt dat de totale inkomsten van goede doelen in 2020 licht zijn gestegen ten opzichte van 2019. Dit geldt met name voor grote goede doelen. Bij middelgrote en kleine organisaties is wel sprake van een daling in inkomsten (van respectievelijk 6% en 9%) ten opzichte van 2019. Dit wordt ook bevestigd door onderzoek van het CBF, de Toezichthouder Erkende Goede Doelen en de Radboud Universiteit. Zij constateerden begin dit jaar al dat goede doelen in 2020 gemiddeld 6% inkomstenverlies hadden door de coronacrisis, maar benadrukten dat er wel grote verschillen tussen goede doelen zijn. “De kleinere goede doelen hebben het financieel een stuk lastiger dan de grote,” erkent Margreet Plug.

‘Goed doen’

Nederland kent een rijke traditie als het gaat om ‘goed doen’. Hoe is het gesteld met nalaten aan goede doelen? “Nalaten zit diepgeworteld in het DNA van de Nederlandse burger,” weet Margreet Plug. “En dat vertaalt zich ook in nalatenschappen. Mensen die besluiten na te laten aan een goed doel laten zo zien dat ze het belangrijk vinden dat er, ook als zij er niet meer zijn, wordt doorgewerkt aan hun ideaal. Dat is heel mooi. Ons meest recente onderzoek onder onze leden bevestigt dit. Zelfs in 2020 zijn de inkomsten uit nalatenschappen aan goede doelen ten opzichte van 2019 licht gestegen.” Margreet Plug is zichtbaar verheugd: “Daar zijn we ontzettend blij mee! Het stelt goede doelen immers in staat hun maatschappelijke doelen te realiseren en bij te dragen aan een duurzame, rechtvaardige en gezonde samenleving.”

Gerelateerde artikelen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025
Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand
Algemeen

Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}