• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 6 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

‘Facilitair is bij uitstek sociaal en inclusief ondernemen’

Algemeen
28 aug 2023
3 min. leestijd

Juist in beroepen waar handen nodig zijn, slaat de krapte op de arbeidsmarkt extra hard toe. Hierdoor is innovatie in de branche urgenter dan ooit, maar vooral ook sociale innovatie, met inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Samenwerking tussen facilitair dienstverleners en opdrachtgevers is hierin essentieel.

Michel Tobé, voorzitter van de Vereniging Facilitair Management Nederland breekt een lans voor de schoonmakers, beveiligers en andere facilitaire medewerkers. ‘Het hybride werken vergroot de ongelijkheid tussen kantoorbanen en facilitaire beroepen. Er is niet alleen een tweedeling in financiële zin, maar ook in de manier waarop je kunt werken. Met name de lager betaalde banen, zoals schoonmaak, receptie, beveiliging en catering, kun je niet vanuit huis doen. Als je bijvoorbeeld op Schiphol werkt hebt niet de keuze om een uurtje later te beginnen om zo de spits te mijden.’ Hij verwijst naar een Amerikaans artikel. ‘De gemiddelde hoogopgeleide werknemer begint op latere leeftijd met werken dan de lager geschoolde medewerker. En omdat ze meer verdienen, kunnen ze eerder genieten van hun oude dag.’

Lees ook

Voorkom verwatering van je nalatenschap

‘Het helpt niet als de overheid halverwege de wedstrijd de spelregels verandert’

Rem op innovatie

‘De meeste vacatures zijn in de schoonmaak.’ De lage beloning in combinatie met het bedrag dat opdrachtgevers schoonmaakbedrijven bereid zijn te betalen, houdt innovatie tegen, meent Tobé. ‘Mijn schoonvader van 80 heeft in de coronatijd een robotstofzuiger aangeschaft, omdat hij geen hulp wilde hebben. In de professionele schoonmaak gebeurt dat minder, omdat er geen verdienmodel achter zit.’ Sociale innovatie en opleiding zijn twee belangrijke speerpunten om facilitaire beroepen aantrekkelijker te maken. Tobé gebruikt het coalitieprogramma van de gemeente Capelle a/d IJssel om de crux van sociale innovatie uit te leggen. ‘In het programma staat dat iedere Capellenaar meetelt. Voor mij betekent dat bijvoorbeeld dat je in de catering mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans biedt. Bij de schoonmaak willen we medewerkers zien uitstromen naar betaald werk elders.’ Een ander voorbeeld dat hij noemt zijn werknemers in de groenvoorziening. ‘Veel 50-plussers krijgen knieklachten. Daar hebben we een leerschool voor, waardoor ze aan de slag kunnen in de beveiliging. De schoonmaakbranche denkt actief na hoe ze ervoor kunnen zorgen dat mensen met weinig geld op een verantwoorde manier met geld kunnen omgaan.’ Hij vervolgt: ‘Je moet gefocust zijn op de dingen die belangrijk zijn voor jou als organisatie. Je kunt niet alles oplossen.’ Wat geldt voor facilitaire dienstverleners geldt ook voor de opdrachtgevers. ‘De facilitaire ondersteuning is bij uitstek het terrein voor bedrijven om invulling te geven aan actuele thema’s als duurzaam en sociaal en inclusief ondernemen. Er is geen betere manier om je werknemers te laten zien waar je als bedrijf voor staat. Het draagt ook bij aan het zoeken naar de medewerker die je wil hebben. De jonge generatie is heel bevlogen en kritisch bij wie ze willen werken.’

In het facilitaire domein spelen bij uitstek thema’s als duurzaam en sociaal ondernemen

Aantrekkelijke kantooromgeving

Goede facilitaire diensten kunnen een belangrijke randvoorwaarde vormen om medewerkers naar kantoor te trekken, stelt Tobé. ‘Een werkplek kan de keukentafel thuis zijn, maar ook de koffiebar of in alle variaties op kantoor. In plaats van een aanwezigheidsplicht op te leggen, kun je de kantooromgeving op een manier organiseren die mensen verleidt om naar kantoor te gaan. Bovendien is je kantoor je visitekaartje, ook voor nieuwe medewerkers.’ Tobé gebruikt Douwe Egberts als voorbeeld van slimme hospitality. ‘Je wordt bij binnenkomst ontvangen door een barrista in plaats van een receptionist. Daarmee laat je de kern van het bedrijf gelijk zien. ‘Het is een mooi voorbeeld van hoe je een facilitaire dienstverlener kan laten meedenken om de dienstverlening te vertalen naar een oplossing die past bij de strategie van je organisatie.’

Gerelateerde artikelen

Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten
Algemeen

Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten

29 mei 2025
Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties
Algemeen

Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties

29 mei 2025
Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   
Algemeen

Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   

29 mei 2025
Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker
Algemeen

Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker

29 mei 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025
Goede betaalbare zorg is in ieders belang
Dossiers

Goede betaalbare zorg is in ieders belang

26 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}