• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
woensdag 4 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Eén dag per week thuiswerken is het nieuwe normaal

Algemeen
21 feb 2022
3 min. leestijd

De technologie om op afstand aan een project te werken en online te vergaderen is niet nieuw. Maar er was een pandemie voor nodig om de technologie ook echt te omarmen. Wat zeker helpt is dat drie kwart van de werknemers positief is om vanuit huis te werken én dat de productiviteit bij thuiswerken hoger is.

Naar verwachting wordt er na de coronacrisis twee keer zoveel thuisgewerkt als voor de coronacrisis, blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). Gemiddeld blijven werknemers één dag in de week vanuit huis werken, nu we weer terug naar kantoor mogen. Veel werknemers willen ook niet anders meer, blijkt uit onderzoek van Nationale Vacaturebank en Intermediair.

Lees ook

“Een teek ruïneerde mijn leven”

Met Drimpy krijg je de best passende zorg

Vertrouwensrelatie

Door de coronapandemie hebben organisaties de voordelen van hybride werken – een mix van thuis en op kantoor werken – ontdekt. Werkgevers hebben doorgaans te winnen bij het faciliteren van thuiswerken. Een werknemer wordt niet afgeleid door de drukte van de kantooromgeving, waardoor hij of zij zich maximaal kan concentreren en de productiviteit (en daarmee de bedrijfsomzet) stijgt. Volgens het CPB-rapport ‘Thuiswerken vóór, tijdens en ná de coronacrisis’ leidt thuiswerken meestal tot een hogere productiviteit. Deze productiviteitswinst ontstaat voor 9% door een toename van het aantal effectieve werkuren. Voorwaarden zijn een goede IT-infrastructuur en een goed ingerichte thuiswerkplek. Daarnaast speelt een goede vertrouwensrelatie een rol. Een meer traditionele stijl van leidinggeven komt de productiviteit niet ten goede.

Minder woon-werkverkeer

Het hybride werken biedt meer. Het verbetert de werk-privébalans, waardoor het ziekteverzuim daalt en werknemers met kinderen zijn flexibeler om met een ziek kind vanuit huis te werken. Het is ook goed voor het klimaat. Minder woon-werkverkeer betekent minder filedruk. Dat is prettig nu voor organisaties met 100 werknemers een maximumnorm geldt qua CO2-uitstoot van zakelijke kilometers en woon-werkverkeer. Toch blijft de hang naar kantoor. Het is de plek van de toevallige ontmoetingen en het informeel overleg. Online vergaderingen zijn efficiënt, maar missen ten opzichte van de fysieke vorm de smalltalk vooraf. Iedereen logt stipt op tijd in voor de vergadering. Iedereen klikt ook op het einde weg, waardoor je de losse napraat mist. Je hebt fysieke ontmoetingen nodig voor het wij-gevoel, de bedrijfscultuur, dat het cement is van iedere organisatie.

Kantoren worden steeds meer ingericht op laagdrempelige sociale interactie: huiskamerachtige, offline plekken. ‘Het kantoor als clubhuis’, kopte juristenblad Mr. over deze trend. Organisaties grijpen het hybride werken ook aan voor een efficiencyslag. Minder mensen op kantoor wordt aangegrepen voor het besparen op het aantal werkplekken.

Slim werken

Het is kortom niet voor niets dat bijna drie op de tien ondernemers, bij een enquête van de KvK, aangeven blijvend in te zetten op hybride werken. Deze trend geldt overigens niet alleen voor Nederland. Twitter-baas Jack Dorsey heeft al eens laten weten dat de Twitter-werknemers ‘forever’ kunnen thuiswerken. Hybride werken is een blijvertje. Vanwege de flexibiliteit die het werknemers én werkgevers biedt, maar zeker ook vanwege de vele ondersteunende technologieën en services (zoals device-as-a-service), die organisaties in staat stelt om slim te werken.

Gerelateerde artikelen

Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten
Algemeen

Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten

29 mei 2025
Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties
Algemeen

Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties

29 mei 2025
Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   
Algemeen

Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   

29 mei 2025
Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker
Algemeen

Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker

29 mei 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025
Goede betaalbare zorg is in ieders belang
Dossiers

Goede betaalbare zorg is in ieders belang

26 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}