• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 13 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

De zakelijke mobiliteit is in beweging

Algemeen
28 mrt 2024
3 min. leestijd

Werkgevers en de overheid proberen met beleid het gedrag en de keuzes van werknemers te sturen en duurzame mobiliteit te stimuleren. Bijvoorbeeld met de verplichting tot elektrisch rijden en/of mobiliteitsbudgetten. Vereniging Zakelijke Rijders komt op voor de belangen van de zakelijke rijder.

Ondanks de focus op duurzame mobiliteit schiet de filedruk weer naar recordhoogten. ‘Mensen accepteren dat ze een uur in de file staan,’ constateert VZR-voorzitter Sander Borsten. ‘Ik sta er zelf ook wel eens in, en dan denk ik: wat ben ik toch aan het doen? De concurrentie op de arbeidsmarkt heeft daar een versterkend effect in. Dat brengt ook mobiliteit en mobiliteitskeuzes in beweging.’

Afkoopsom leasecontract
Als het gaat om zakelijke mobiliteit en de zakelijke rijders dan gaat het om een beweging om de mobiliteit in Nederland betaalbaar, bereikbaar en duurzaam te maken. ‘Keuzes en gedrag van de zakelijke rijders speelt hierin een cruciale rol,’ meent Borsten. VZR komt op voor de belangen van de zakelijke rijder, zowel leaserijders als mensen die met hun eigen auto zakelijke kilometers maken. ‘We zijn in de basis een soort van kennisbank waar je alle informatie die te maken hebben met zakelijk rijden en zakelijke kilometers. We zijn er echt voor de bereider. We helpen bij de keuze van de auto.’ De vereniging helpt bij de financiële kant van het verhaal. ‘Denk aan afkoopsommen, normleasebedragen, onbelaste km-vergoeding.’ Borsten vertelt over zaken waarbij mensen niet van baan kunnen veranderen, omdat ze de afkoopsom bij het inleveren van de leaseauto niet kunnen betalen. ‘Het beperkt een werknemer soms om van baan te veranderen. Als iemand een dispuut met zijn werkgever heeft over een afkoopsom, dan maken we een contraberekening die juridisch is getoetst en standhoudt bij de rechter. Het komt voor dat er een afkoopsom van 10.000 euro wordt doorberekend die juridisch maar 3.000 euro hoeft te zijn. Dat is nogal een verschil.’

Lees ook

Genieten van kwaliteit, vrijheid en een mooie omgeving

Een nieuwe mogelijkheid om chronische pijn te behandelen met revolutionaire ‘SmartLoop™’ neurostimulator

Variabele bijtelling
Is de leaseauto nog aantrekkelijk? Ja en nee, meent Borsten. ‘Door de bijtelling van elektrische auto’s te verhogen, wordt de elektrische auto minder interessant. Je ziet bedrijven opschuiven naar mobiliteitsbudgetten. En je ziet werknemers opschuiven naar duurzame mobiliteit, zoals een e-bike, omdat bedrijven kiezen voor hogere onbelaste vergoedingen om ze die kant op te bewegen. Er is steeds meer differentiatie in de vergoeding om zo duurzame mobiliteit te stimuleren.’ Uiteindelijk gaat het erom dat je van A naar B komt en dat je dat zo makkelijk mogelijk kan doen.’ In de termen duurzaam, betaalbaar en bereikbaar is dat een belangrijke uitdaging, meent hij. ‘Als er geen redelijk alternatief is, krijg je mensen niet uit de auto.’ Het gaat om de juiste prikkel voor andere mobiliteitsoplossingen. De VZR heeft een pilot gedaan in samenwerking met de Mobiliteitsalliantie en de Stichting Keurmerk Ritregistratie systemen (SKRRS), waarbij onderzoek is gedaan naar variabele bijtelling per gereden privékilometer. In plaats van een vast bedrag per maand bij meer dan 500 privékilometers per jaar. ‘De zakelijke rijder rijdt gemiddeld 12.000 km voor privédoeleinden. De pilot heeft onderzocht of invoering van de variabele bijtelling invloed heeft op die privéritten. Zakelijke ritten blijven buiten beschouwing.’ Doel was om het effect te meten op het privégedrag; het in kaart brengen van de financiële consequenties, ook qua belastinginkomsten; en de uitvoerbaarheid. ‘Ik denk dat de behoefte er wel is bij zakelijke rijders en bij het ministerie ook. Ik denk dat er andere keuzes gemaakt gaan worden. Als er financiële prikkels zijn, ben je gauw geneigd om te veranderen. Het draait voornamelijk om de uitvoerbaarheid.’

Km-vergoeding
VZR is blij met de verhoging van de onbelaste km-vergoeding van 0,21 naar 0,23 cent/km, maar vindt dit nog lang niet toereikend. De km-vergoeding moet omhoog naar 0,35 cent, als het aan de vereniging ligt. ‘We hebben een berekening gemaakt wat het per kilometer zou moeten zijn om alle gemaakte kosten te dekken voor een kleine, middenklasse en grote auto. Zelfs een kleine auto dekt de huidige km-vergoeding niet eens de variabele kosten.’

Gerelateerde artikelen

Zorgsector doelwit voor cybercriminelen: sterk leiderschap gevraagd
Algemeen

Zorgsector doelwit voor cybercriminelen: sterk leiderschap gevraagd

9 juni 2025
Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten
Algemeen

Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten

29 mei 2025
Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties
Algemeen

Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties

29 mei 2025
Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   
Algemeen

Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   

29 mei 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025
Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}