• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
maandag 30 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

De toegang tot innovatieve kankermedicijnen kan én moet sneller

AlgemeenBranded Content
1 dec 2022
4 min. leestijd

De overlevingskansen van mensen met kanker zijn gestegen, bleek onlangs uit cijfers van de Nederlandse Kankerregistratie, die beheerd wordt door het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL). Tussen 2011 en 2020 bleef 66 procent van de mensen minimaal vijf jaar in leven nadat er kanker was vastgesteld. In de tien jaar daarvoor was dat percentage nog 58 procent.

Goed nieuws
“Dat is natuurlijk een prachtige ontwikkeling. En ook noodzakelijk, want afgelopen jaar kregen maar liefst 124.000 Nederlanders te horen dat ze kanker hebben. Gelukkig weten we steeds beter hoe we kanker kunnen voorkomen of de ziekte in al een vroeg stadium vast te stellen. Ook is er veel veranderd in het aanbod van innovatieve behandelingen, zoals doelgerichte therapie en immuuntherapie,” aldus Leo Mallmann, managing director bij MSD Nederland.

Wereldberoemde behandeling van Nederlandse bodem
Ook MSD ontwikkelt innovatieve behandelmethoden tegen kanker die bij kunnen dragen aan een langer leven of een betere kwaliteit van leven. De basis voor een van die methoden, immuuntherapie, werd gelegd in Nederland – in het Brabantse Oss om precies te zijn. Begin deze eeuw ontstond het idee om je eigen afweersysteem in te zetten tegen kanker en het werd onder andere door onderzoekers uit Oss verder onderzocht en uitgewerkt. Oss speelt nog altijd een belangrijke rol bij de productie van ons geneesmiddel voor immuuntherapie.

Belang van innovatie
Moderne technologieën de zorgkwaliteit ook in de komende jaren een enorme boost geven. Dit maakt de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen mogelijk, ook voor aandoeningen waar nu nog geen effectieve behandeling voor is. Dat geldt zeker ook voor behandelingen tegen kanker.
“Dat vraagt wel van ons allemaal dat we vooruit blijven kijken en onverminderd investeren in innovaties,” aldus Mallmann. “Want nieuwe geneesmiddelen zijn er niet zomaar. Het duurt gemiddeld twaalf jaar om een nieuw geneesmiddel te ontwikkelen en bij de patiënt te krijgen, gerekend vanaf de eerste onderzoeken tot aan registratie.”

500 dagen

Die periode van twaalf jaar geldt voor slechts 10% van de middelen, want ruim 90% van de innovaties haalt de eindstreep niet. En gebeurt het wel, dan is het middel vaak nog lang niet bij de patiënt: geneesmiddelenbedrijven wachten soms jaren op vergoeding van nieuwe middelen, omdat vaak lang wordt onderhandeld over een prijsakkoord. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen heeft becijferd dat de gemiddelde doorlooptijd bij dure geneesmiddelen inmiddels is opgelopen tot vijfhonderd dagen. En dat traject lijkt in Nederland steeds meer tijd te gaan kosten.

Een zorgelijke ontwikkeling volgens Leo Mallmann. “Al die innovaties zorgen ervoor dat we kanker steeds vroeger kunnen opsporen en steeds nauwkeuriger kunnen bepalen welke behandeling voor welke patiënt het meest geschikt is. Nu dreigt een situatie te ontstaan waarin we straks precies weten wat een patiënt nodig heeft maar we hem of haar niet kunnen behandelen omdat het middel niet beschikbaar is in Nederland. Of voor het ene type kanker wel maar het andere niet. En dat voor een ziekte waar krijgt 1 op de 3 Nederlanders op enig moment mee te maken krijgt. Dat is gewoon niet uit te leggen aan al die mensen die hierdoor worden geraakt.”

“Als grootste geneesmiddelenbedrijf van Nederland staan wij voor onze patiënten. En soms komt het voor dat we voor behandelingen patiënten naar Duitsland of België moeten sturen. Dat doet pijn, maar deze ernstig zieke mensen moeten geholpen worden. Het is toch cru als een land als Nederland, dat internationaal bekend staat om zijn goede zorg, innovatieve geneesmiddelen niet beschikbaar maakt voor patiënten.”

Snellere toegang
Wat zou volgens Mallmann helpen om de toegang tot nieuwe kankerbehandelingen te versnellen? “Ik heb hiervoor een aantal jaar in Duitsland gewerkt. Daar gaat dit proces een stuk sneller. Natuurlijk hebben we hier in Nederland een ander zorgstelsel maar laten we vooral leren van de landen om ons heen. Wij gaan hierover graag in gesprek met alle belanghebbenden.”

Voor meer informatie ga naar: msd.nl

NL-NON-02058

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}