• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 5 december 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Bespaar met digitaal factureren

Algemeen
5 sep 2019
3 min. leestijd

E-facturen zijn here-to-stay, want vanaf 18 april zijn overheidsinstanties verplicht deze digitale facturen te verwerken. Rekeningen blijven daardoor minder lang op de stapel liggen, waarmee veel kosten bespaard kunnen worden. Maar er zijn meer manieren om betaalstromen te vereenvoudigen.

Betaalgemak was nooit groter dan in het huidige digitale tijdperk. Maar dit tijdperk is nog maar net begonnen. Nu overheden niet meer om e-facturen heen kunnen, zal ook het bedrijfsleven gemakkelijker overtuigd worden van de voordelen van digitalisering. Van de 552 miljoen facturen die in Nederland jaarlijks worden verstuurd en betaald, krijgen overheden er een kleine 12 miljoen te verwerken, heeft Deloitte becijferd. De tijdsbesparing die e-facturatie oplevert is enorm.

Lees ook

Een wereld zonder lepra is haalbaar

De zakelijke mobiliteit is in beweging

Handmatig facturen inboeken kost veel tijd. De rekening moet worden overgetikt in het systeem, met leveranciers moet overleg worden gevoerd, wat nog eens oploopt bij onduidelijkheden, daarna volgen de controles en correcties van de informatie en dan komt daar nog het versturen en verwerken van herinneringen en aanmaningen bij.

Volgens onderzoeksbureau Aberdeen Group kost het verwerken van een papieren factuur gemiddeld 25 euro. Voor een e-factuur ligt dat bedrag op 2,50 euro. Om exact te zijn: de tijdsbesparing van een e-factuur bedraagt 93 procent, zo heeft Exact onderzocht.

Rekeningen versturen was nooit eenvoudiger. AcceptEmail bestaat al bijna twaalf jaar. Dankzij dit systeem kunnen al sinds 2007 betalingen automatisch per e-worden mail verstuurd. Digitaal factureren is echter nog lang niet standaard. Op dit moment wordt volgens het CBS nog maar 15 procent van alle inkoopfacturen digitaal verwerkt. Hier liggen dus nog miljoenen voor het oprapen.

Ook en vooral omdat de technologie welhaast overal binnen het internetverkeer is toe te passen. De technologie is immers zo flexibel ontworpen dat naast e-mail ook heel andere digitale toepassingen zich lenen voor deze transacties. Zo zijn online machtigingen eenvoudig in te vullen op een web-portal, maar ook in-app-afrekenen is een moderne toepassing. En van een digitaal kassabonnetje is vervolgens net zo gemakkelijk een tegoedbon of een toegangsbewijs voor een evenement te maken.

Het verifiëren van een identiteit is inmiddels op verschillende manieren mogelijk en daarmee kunnen via alle digitale kanalen betalingen, machtigingen en verificaties worden aangeboden. Een online chat met de klantenservice bijvoorbeeld, of zelfs via een chatbot. Maar ook via social media, whatsapp of andere mobiele apps wordt een betaling meestal direct afgehandeld. Conversational billing heet dat. Online betalen is dus lang niet meer alleen een standaardprocedure. Steeds vaker zijn betalingen gepersonaliseerd en individueel. Ook particulieren betalen steeds vaker via een Tikkie.

Tijd is geld. Elke dag dat een factuur blijft liggen, kost dat harde valuta. En facturen hoeven tegenwoordig niet meer te blijven liggen. Om op dit punt geld te besparen, is het van belang de operationele processen duidelijk op het netvlies te hebben. Breng je alle stappen goed in kaart dan wordt helder waar je kostbare ondoelmatigheden kunt wegnemen.

Meerwerk bijvoorbeeld. Wanneer hier onduidelijkheden over zijn, blijft een factuur liggen. Dit is eenvoudig te voorkomen door al vooraf, dus bij het opstellen van een offerte of contract, afspraken over de betaling van extra kosten op te nemen. En ook het factureren van die meerkosten te automatiseren.

Wie alle administratieve processen duidelijk in kaart heeft en optimaal wil stroomlijnen zal tot de conclusie komen: het is niet meer te doen, zonder digitaal factureren.

Gerelateerde artikelen

Betalen per gereden kilometer Vrachtwagenheffing in Nederland
Algemeen

Betalen per gereden kilometer Vrachtwagenheffing in Nederland

2 december 2025
Redden op zee dankzij vrijwilligers en donateurs
Algemeen

Donateurs onmisbaar voor redders op zee

21 november 2025
‘Sociale innovatie is extra waardevol als je een grote groep bereikt’
Algemeen

‘Sociale innovatie is extra waardevol als je een grote groep bereikt’

20 november 2025
Hoe kun je als man praten over zelfdodingsgedachten?
Algemeen

Hoe kun je als man praten over zelfdodingsgedachten?

20 november 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Werken aan een fijne toekomst

21 november 2025
Dossiers

Een laatste gebaar met blijvende waarde

11 november 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}