• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 26 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Inner Voice

Betrek medewerkers bij arbeidsvoorwaarden: meer tevredenheid én betrokkenheid

AlgemeenBranded Content
25 jun 2025
1 min. leestijd

In een arbeidsmarkt die onder druk staat door personeelstekorten en vergrijzing, is het belangrijker dan ooit dat werkgevers investeren in arbeidsvoorwaarden die aansluiten bij wat medewerkers écht nodig hebben. ‘Wie niet met medewerkers in gesprek gaat over hun wensen, laat kansen liggen,’ stelt Irene Klein Bog, senior research consultant bij InnerVoice.

De behoefte aan flexibiliteit, zingeving en werkgeluk groeit. Werkgevers die daarop inspelen, versterken niet alleen hun aantrekkelijkheid als werkgever en vergroten de betrokkenheid en tevredenheid binnen hun organisatie, ze zorgen óók voor minder ongewenst verloop en minder verzuim. ‘Luisteren naar medewerkers levert waardevolle input op voor het moderniseren van arbeidsvoorwaarden en cao-afspraken,’ zegt Klein Bog. ‘Zo blijf je als organisatie wendbaar en toekomstgericht.’

Verder kijken dan salaris
Nog vaak denken partijen dat het vooral gaat om salaris, zeker in een krappe arbeidsmarkt. Begrijpelijk, maar volgens Klein Bog is dat niet genoeg. ‘Salaris is een belangrijke basis, zeker in de beginfase. Maar mensen wennen er snel aan. Het biedt geen structurele oplossing voor bijvoorbeeld werkdruk of behoefte aan flexibiliteit. Andere arbeidsvoorwaarden kunnen minstens zo waardevol zijn en zijn soms zelfs makkelijker te realiseren.’ Werkgevers doen er goed aan breder te kijken. Denk aan extra vrije dagen, ontwikkelmogelijkheden of flexibele werktijden. ‘Die dragen bij aan duurzame inzetbaarheid en werkgeluk en vragen om maatwerk.’ Steeds meer organisaties bieden hun medewerkers keuzemogelijkheden binnen het arbeidsvoorwaardenpakket. Denk aan een individueel keuzebudget of de mogelijkheid om extra verlof te kopen. ‘Dat is een positieve ontwikkeling die aansluit bij de wens om zelf regie te voeren over werk en privé. Toch is het ook dan belangrijk om goed in beeld te hebben waar medewerkers waarde aan hechten. Wat voor de één belangrijk is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.’

Onderzoek als startpunt voor verandering
Volgens Klein Bog is het cruciaal om rekening te houden met verschillende levensfases. ‘Vrije tijd is voor iedereen belangrijk, maar de reden verschilt. Jongeren willen vaak hun eigen levenleiden, leuke dingen willen kunnen (blijven) ondernemen; ouderen hebben het meer nodig in het kader van duurzame inzetbaarheid, om rust te pakken om op een gebalanceerde manier tot hun 67ste te kunnen werken.’ Ook de voorkeuren rond werktijden lopen uiteen. ‘Door ruimte te bieden, laat je zien dat je medewerkers serieus neemt. Dat vraagt om beleid dat zowel collectief als persoonlijk is. Sommige afspraken maak je individueel, zoals over salaris. Maar de meeste arbeidsvoorwaarden raken de hele organisatie. Dan is het belangrijk om te weten: wat leeft er écht?’ Daarom voert InnerVoice inopdracht van diverse organisaties onderzoek uit naar arbeidsvoorwaarden. Het doel:

door inzicht te krijgen in wat medewerkers belangrijk vinden en waar de knelpunten zitten, de organisatie handvatten bieden bij
het vervolmaken van hun arbeidsvoorwaarden pakket. Het verbaast Klein Bog hoe weinig dit nog gebeurt. ‘Vaak hoor je: “Ze zijn toch niettevreden.” Maar waarop is dat gebaseerd?
Onze ervaring is dat die ontevredenheid wel meevalt. En áls die er is, is het juist belangrijk te weten waar dat in zit. Dan kun je erop inspelen, het gesprek aangaan en uitleggen waarom aanpassingen niet mogelijk zijn. En onderzoek haalt niet alleen de ontevredenheid naar boven, maar juist ook waarover medewerkers wel tevreden zijn. Aspecten die je moet koesteren!’ Onze onderzoeksaanpak is zorgvuldig. We combineren interviews, groepsgesprekken en vragenlijsten om een breed en representatief beeld te krijgen. Daarbij houden we rekening met verschillen tussen medewerkers, zodat je echt gericht kunt werken aan oplossingen.’ Het effect is tweeledig: ‘Medewerkers voelen zich gehoord. Dat versterkt hun gevoel vanwaardering en betrokkenheid. Tegelijkertijd krijg je als organisatie heldere inzichten waarmee je je arbeidsvoorwaarden beter kunt afstemmen op wat medewerkers daadwerkelijk nodig hebben in hun werk en leven. En het geeft input voor OR overleggen en/of CAO onderhandelingen’

Samen bouwen aan een sterker pakket

‘Onze ervaring op basis van onderzoek leert dat gebalanceerde arbeidsvoorwaarden een cruciale factor zijn om medewerkers aan te trekken, te binden én te boeien. Het gaat om het geheel: van salaris tot werk-privébalans en ontwikkelmogelijkheden. Door medewerkers actief te betrekken, maak je het verschil. Gebalanceerde arbeidsvoorwaarden zijn een essentieel instrument. Organisaties die daarin investeren, mét hun medewerkers, bouwen aan een sterke, toekomstbestendige werkcultuur.’

Geef je medewerkers een stem met InnerVoice.

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025
Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}