• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 12 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door FactorDelta

Hoe maak je van CO2-reductie een businesscase?

DuurzaamheidBranded Content
9 jun 2025
1 min. leestijd

Grote reductie, kleine stappen: met inzicht in hun CO2- uitstoot helpt Factor Delta bedrijven in de levensmiddelensector duurzaam én winstgevend te blijven.

Het is een worsteling voor veel levensmiddelenbedrijven. De effecten van klimaatverandering worden voelbaar, bijvoorbeeld door de grote prijsfluctuaties vanwege grillige oogsten en logistieke verstoringen. Tegelijk groeit de druk vanuit klanten, consumenten en wet- en regelgeving. CO2 van je producten, rapportage-eisen, het Science Based Targets initiative: je voelt de noodzaak en kent de uitdagingen. Maar hoe pak je CO2-reductie aan, zonder dat dit ten koste gaat van je businessmodel? Het antwoord ligt in je keten.

Grip op je keten

Volgens Emma Kallen, Duurzaamheidsadviseur en oprichter van Factor Delta, wil je investeren in maatregelen die per euro de meeste CO2 reduceren. ‘Bij foodbedrijven zit de impact bijna volledig in de keten. Hier liggen dus je grootste kansen’. Factor Delta helpt bedrijven verduurzamen op een praktische en pragmatische manier, die goed is voor de wereld én je eigen business. Veel klanten weten namelijk niet waar te beginnen. Binnen je eigen bedrijf heb je grip, maar de keten is lastiger, zegt collega en Duurzaamheidsadviseur Max van Bree. ‘Het lijkt een onmogelijke taak: hoe kom je aan data voor ál je producten? Maar 80% van je impact komt vaak al uit 20% van je producten. De grootste duurzaamheidswinst zit dus vaak al in je meest verkochte producten of productgroepen. Slim om daarmee te beginnen!’

Van data naar business case

Factor Delta helpt deze bedrijven met de dataverzameling en strategische inzichten om van ketenreductie een businesscase te maken. Van Bree: ‘Samen analyseren we waar je relatief snel toekomstbestendige winst kan behalen, zonder de bedrijfsvoering onder druk te zetten.’ Kortom: hoeveel kost het per ton CO2-reductie – en hiermee datagedreven keuzes maken. Een goed voorbeeld is een maaltijdenproducent, waar spaghetti bolognese het populairste menu-item was. Kallen: ‘Het gehakt hierin droeg veel bij aan hun totale CO2-impact. Samen met de producent hebben we onderzocht wat de meest kostenefficiënte mogelijkheden waren. Het gerecht ontdoen van gehakt zou tot minder omzet leiden. Een vegetarische variant zou te veel negatieve invloed hebben op de smaak en textuur. We zijn uitgekomen op een mooi hybride alternatief. Lekker – én met 20% minder CO2-uitstoot.’ Uiteindelijk een efficiëntere én goedkopere oplossing dan elektrische vrachtwagens aanschaffen.

Begin met inzicht

‘Je hoeft niet alles in een keer te doen’, benadrukt Kallen. ‘Begin met CO2-inzicht te verkrijgen in je keten en je grootste impactbronnen te vinden – dáár zit je sterkste businesscase’. Door te starten met het doormeten van je belangrijkste producten krijg je gevoel voor de impact van je productstrategie. Het maakt je verduurzaming concreet en je langetermijnvisie duidelijk.

Meer informatie? Klik dan hier.

Interessante artikelen

Bar-le-Duc viert 10 jaar volledig circulaire flessen
Duurzaamheid

Bar-le-Duc viert 10 jaar volledig circulaire flessen

9 juni 2025
Goed voor het milieu én voor je billen
Duurzaamheid

Goed voor het milieu én voor je billen

9 juni 2025
Zorgsector doelwit voor cybercriminelen: sterk leiderschap gevraagd
Algemeen

Zorgsector doelwit voor cybercriminelen: sterk leiderschap gevraagd

9 juni 2025
Groenten en fruit met smaak en duurzame impact
Duurzaamheid

Groenten en fruit met smaak en duurzame impact

9 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025
Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}